9 ECTS credits
270 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023232CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Promotor . (titularis)
Onderdelen en contacturen
270 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De bachelorpaper is het belangrijke sluitstuk van de bacheloropleiding, waarbij de bacheloropleiding zowel als finaliteit en als voorbereiding op de masteropleiding dient te worden gezien.

Voor een gedetailleerde informatie over de inhoud zie reglement ‘Bachelorpaper Kunstwetenschappen en Archeologie’

Bijkomende info

Zie reglement ‘Bachelorpaper Kunstwetenschappen en Archeologie’

https://student.vub.be/lw#bachelor--en-masterproef

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kunnen hun eigen onderzoeksproject ontwikkelen, gebaseerd op originele bronnen, van onderzoeksvragen tot interpretatie.
De studenten formuleren onderzoeksvragen gericht op een origineel onderzoeksproject.
De studenten kunnen heuristische methoden toepassen om de nodige bronnen te vinden voor hun onderzoeksproject.
De studenten kunnen werken volgens een systematisch onderzoeksplan, vanaf het begin van het onderzoek tot het uitschrijven van de resultaten.
De studenten kunnen wetenschappelijke informatie structureren in een schriftelijk rapport.
De studenten kunnen de regels en de ethiek van de cultuurcritici toepassen.
De studenten kunnen werken volgens de principes van wetenschappelijke integriteit.
De studenten kunnen een formeel correct werkstuk aanleveren met betrekking tot taal, lay-out en illustraties. 

Leerresultaten – Inhoud

1. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie beschikt over een grondig referentiekader van de grote stromingen, kantelmomenten en de meest relevante getuigen uit de Europese kunstgeschiedenis en archeologie van de prehistorie tot heden.

2. De bachelor heeft inzicht in de iconografische, stilistische en technische aspecten van artistieke en materiële cultuur.

3. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie brengt de voornoemde kennis in verband met kennis van een brede culturele en maatschappelijke context en heeft inzicht in hoe artistieke productie en materiële cultuur dragers zijn van veranderlijke culturele, sociale, economische en ideologische waarden.

4. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft algemene kennis van en inzicht in de historische en actuele relaties tussen erfgoed, instituties en samenleving.

5. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft kennis van de essentiële heuristische en analytische onderzoekstechnieken, met inbegrip van terreinmethoden, natuurwetenschappelijke technieken en discoursanalyse.

Leerresultaten – Vaardigheden

6. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie kan het referentiekader kritisch hanteren.

7. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie formuleert onder deskundige begeleiding een probleemstelling en daaraan gekoppelde onderzoeksvragen binnen het domein van de kunstwetenschappen, archeologie of kritische erfgoedstudies.

8. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie bestudeert onder deskundige begeleiding primaire bronnen en voert een kritische, internationale literatuurstudie uit in functie van een specifieke probleemstelling.

9. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie selecteert en gebruikt onder deskundige begeleiding adequate kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoeksmethoden en biedt daarmee een antwoord op specifieke onderzoeksvragen.

10. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie rapporteert mondeling en schriftelijk over het onderzoeksproces en –resultaten aan diverse doelgroepen.

11. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft actieve ervaring met ofwel tentoonstellingspraktijk, erfgoedzorg, terreinonderzoek en/of materiaalstudie.

12. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie faciliteert dialoog en participatie van hedendaagse betrokkenen (stakeholders) via bemiddeling en culturele makelaardij.

Leerresultaten – Attitudes

13. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en intellectuele eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.

14. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie is inventief, creatief en ondernemend en heeft geleerd zijn eigen weg te zoeken, met een open geest en vrij van vooroordelen.

15. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie is bereid zich vanuit humanistische waarden in te zetten voor een duurzame ontwikkeling van het maatschappelijk welzijn. Hij/zij is een wereldburger, die kan omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen in een globaliserende samenleving.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Bachelorpaper met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De bachelorpaper telt voor 12 SP in de opleiding. Bovendien geldt een weging x4, wat betekent dat het cijfer dat de student voor de bachelorpaper behaalt viermaal zwaarder doorweegt dan de resultaten voor opleidingsonderdelen, waarvoor weging 1 geldt. Wanneer hij/zij een onvoldoende behaalt op de bachelorpaper (dus minder dan 10/20) is hij/zij niet geslaagd voor de bacheloropleiding.
    De jury wordt samengesteld door de vakgroep Kunstwetenschappen & Archeologie. Ze bestaat uit drie leden, die houder zijn van een doctoraat op proefschrift. Een van de leden is de promotor van de bachelorpaper. Minstens twee van de juryleden zijn verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel. Het derde jurylid mag buiten de instelling gezocht worden.
    De drie juryleden lezen en beoordelen de bachelorpaper onafhankelijk van elkaar en schrijven elk een evaluatieverslag. Vervolgens worden de evaluaties besproken tijdens een vergadering van alle juryleden. De eindevaluatie wordt het gemiddelde van de evaluaties van de drie juryleden. Als student heb je vervolgens recht om de schriftelijke verslagen in te zien en kun je ook vragen om door de jury gehoord te worden. De datum waarop de studenten inzage krijgen in de verslagen van de juryleden zal ad valvas bekend gemaakt worden. Tot drie werkdagen na deze datum heb je tijd om –indien gewenst– bij de vakgroepvoorzitter een aanvraag in te dienen voor een mondelinge openbare bespreking van de bachelorpaper met de promotor en de overige juryleden. Deze bespreking moet plaatsgrijpen binnen de examenzittijd.
    Het eindcijfer zal uitsluitend bepaald worden door de evaluatie van de schriftelijk ingediende bachelorpaper.
    De jury zal voor de evaluatie van de bachelorpaper met de volgende criteria rekening houden:

    Uitgangspunt, probleemstelling, methodologie
    1. Wordt de keuze van het onderwerp duidelijk en wetenschappelijk gemotiveerd?
    2. Worden de probleemstelling en de onderzoeksvragen duidelijk gekaderd en
    gemotiveerd?
    3. Wordt de gevolgde methodologie en/of het theoretisch kader voldoende
    verantwoord?

    Inhoudelijke aspecten
    4. Wordt de vooropgestelde methodologie gevolgd?
    5. Is de paper duidelijk gestructureerd?
    6. Zijn de argumenten logisch opgebouwd en uiteengezet in een helder betoog?
    7. Wordt de historische kritiek toegepast?
    8. Zijn de illustraties een relevante keuze, m.a.w. ondersteunen ze het betoog?
    9. Is het besluit een adequate samenvatting van de stellingen en tussentijdse
    conclusies in de verhandeling?
    10. Wordt er een antwoord geformuleerd op de vooropgestelde onderzoeksvragen?

    Literatuurstudie
    11. Is de bibliografie accuraat opgebouwd, d.w.z. zijn alle relevante publicaties
    opgenomen in de studie?
    12. Is het voetnotenapparaat inhoudelijk accuraat opgesteld?

    Formele aspecten
    13. Heeft de paper een verzorgde lay-out?
    14. Is de bibliografie vormelijk correct opgesteld?
    15. Zijn de voetnoten vormelijk correct opgesteld?
    16. Is de illustratielijst vormelijk correct opgesteld?
    17. Zijn de illustraties voorzien van gepaste bijschriften?
    18. Is het taalgebruik helder, zakelijk en wetenschappelijk?
    19. Is het taalgebruik grammaticaal correct?

Aanvullende info mbt evaluatie

Zie reglement ‘Bachelorpaper Kunstwetenschappen en Archeologie’

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie