5 ECTS credits
125 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023141BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Lijnproject Bachelorproef' moet men geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van het eerste jaar van de bachelor FW EN moet je ingeschreven of geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van het tweede jaar van de bachelor FW EN moet je ingeschreven of geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van het derde jaar van de bachelor FW. OF Voor studenten ingeschreven in de verkorte bachelor FW geldt: om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Lijnproject Bachelorproef, moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van de het tweede jaar van de bachelor FW EN moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor alle opleidingsonderdelen van het derde jaar van de bachelor FW.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Farmaceutische en Farmacologische Wetenschappen
Onderwijsteam
Kristiaan Demeyer (titularis)
Yvan Vander Heyden
Ilse Smolders
Tamara Vanhaecke
Pascale Petit
Stephane Steurbaut
Kristien De Paepe
Ann Van Eeckhaut
Debby Mangelings
Mathieu Vinken
Dimitri De Bundel
Joery De Kock
Pieter Cornu
Souad Moudallel
Joeri Aerts
Santina Gorsen
Robim Marcelino Rodrigues
Quinten Marcelis
Gigly Del'haye
Eline Tommelein
Marth Stinckens
Ann Massie
Onderdelen en contacturen
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
85 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Lijnproject: bachelorproef geeft de studenten inzicht in o.a. de farmaceutische en medische terminologie, het geneesmiddelengebruik, de belangrijke geneesmiddelengroepen en toedieningsvormen. Dit OO is een uitbreiding van de reeds opgedane competenties in het 1ste en 2de jaar Bachelor, tijdens de andere Lijnprojecten. 

Dit OO is gekoppeld aan de bachelorproef: de studenten zoeken een wetenschappelijk artikel gekoppeld aan hun farmaceutisch product, analyseren dit, schrijven een bachelorthesis uitgaande het artikel (d.w.z. artikel is startpunt of kapstok), ze geven hierover een presentatie en worden mondeling erover ondervraagd. In de portfolio, welke ook de bachelorthesis omvat, tonen ze hun kennis en vaardigheden, opgedaan tijdens de voorbije 3 bachelorjaren.

De student heeft eveneens de mogelijkheid om tijdens de periode waarin Lijnproject: bachelorproef doorgaat een week kijkstage in het buitenland te doen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Lijnproject III m.i.b. van de bachelorproef
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Extra referenties in de handleiding per onderwerp én info
Bijkomende info

Het lijnproject: bachelorproef kadert binnen een groter geheel van lijnprojecten: het start in het 1ste jaar Bachelor, loopt door tot in het 3de jaar en eindigt hier met een Bachelorproef. De studenten nemen elk jaar in het lijnproject hun reeds opgedane competenties mee, breiden ze uit met de nieuwe opgedane kennis en vaardigheden, integreren alles in de portfolio, bespreken de evolutie ervan met de promotor en de projectbegeleider en geven een presentatie.
Dit zal de studenten toelaten om de verschillende OO’s behandeld tijdens een jaar (transversaal) én de kennis verworven jaar na jaar met elkaar te verbinden (longitudinaal) om zo verder te werken aan interdisciplinariteit. Elk jaar wordt het rapport over het studieobject uitgediept met de nieuw verworven competenties en worden de opgedane kennis en vaardigheden door de groepjes geïntegreerd in de reeds beschikbare portfolio én gepresenteerd voor een panel. De presentatie en slides zijn verplicht in het Engels. Aan de hand van de portfolio moet elke student jaarlijks aantonen welke competenties behaald zijn, dit zal ook samen besproken worden met de promotor en de projectbegeleider.

In Lijnproject: bachelorproef is het project volledig. De portfolio bewijst de competenties van de student. Deze portfolio is gelinkt aan de eindtermen en doelstellingen van de opleiding Apotheker. Deze manier van werken zal het verwerken van de stof bevorderen. Het verplicht immers de studenten het aanwezige studiemateriaal af te speuren naar informatie relevant voor hun onderwerp.

Aanvullend studiemateriaal:

  • Inleidingsles bij aanvang project (door projectbegeleider)
  • extra referenties in de handleiding per onderwerp én info gegeven door de promotor

De student heeft eveneens de mogelijkheid om tijdens de periode waarin Lijnproject: bachelorproef doorgaat een week kijkstage in het buitenland te doen.

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten verwerven de juiste competenties (op het einde van het 3de jaar bachelor), nodig voor de belangrijkste kerntaken van het beroep van apotheker: verwerven van inhoudelijke kennis én ontwikkelen van vaardigheden en attitudes. Dit alles gebeurt met behulp van projectonderwijs, zelfstudie, begeleiding door promotor en projectleider, reflectiegesprek met projectleider, feedback door promotor en projectleider. Het geheel van leerresultaten en –ervaringen wordt verwerkt in een portfolio.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 35% van het eindcijfer

ZELF Presentatie bepaalt 15% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mond ex DISCUSSIE met een wegingsfactor 1 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • ZELF presentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • ind werk en portfolio met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het eindcijfer wordt als volgt berekend:

1.            50%: beoordeling door promotor van het individuele werk en beoordeling door projectbegeleider/promotor van de portfolio

2.            15%: beoordeling door jury van presentatie

3.            35% beoordeling door jury van discussie

Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van de presentatie (15%), discussie (35%) en het verslag (50%). Indien een deelcijfer minder of gelijk aan 8/20 bedraagt, kan het eindcijfer niet hoger liggen dan het laagste deelcijfer.

In het geval een student een onvoldoende (minder of gelijk aan 8/20) krijgt op één van de onderdelen (Opdrachtcategorie Verslag of Presentatie of Discussie) dan wordt de student doorverwezen naar 2de zittijd. Een overdracht van deelpunten naar tweede zittijd kan wel worden aangevraagd bij een score van meer of gelijk aan 10/20.

In geval van 2de zittijd krijgt de student de opdracht om zijn/haar taak verder/dieper uit te werken zoals voor 1ste zittijd, samen met het aanpassen van de portfolio. De student moet eventueel ook opnieuw een presentatie geven.

Wanneer lijnproject: bachelorproef van een student in de tijd niet aansluit bij lijnproject : moleculen van het leven, wordt de student bij een nieuwe groep ingedeeld en zal dan verder werken omtrent het onderwerp van die groep

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Verkort traject