5 ECTS credits
125 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023140ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
HOC: Studenten uit niet economische studierichtingen inzichten geven in de verschillende aspecten van een (groeigerichte) onderneming: industriële dynamieken, management, financiën, marketing, human resources, juridische aspecten…
WPO: Studenten begeleiden bij het opstellen, schrijven en verdedigen van een Business Plan
HOC
Business Ecosystemen begrijpen
De eerste sessie focussen zich op hoe ‘industrieën’ ‘georganiseerd’ zijn. We bespreken de manieren waarop de economische activiteit ingedeeld wordt, de rol van waardeketens, de verschillende types actoren in een business ecosysteem. We ontdekken belangrijke dynamieken van business ecosystemen, zoals netwerkeffecten, standaarden, schaalvoordelen, regionale clusters. Vervolgens bespreken we de drijvende kracht achter de verandering binnen deze ecosystemen: innovatie. We leren verschillende soorten van innovatie onderscheiden; we bestuderen de manier waarop innovaties geadopteerd (en na verloop van tijd terug afgebouwd) worden: Industry Life Cycles.
Strategieën formuleren
We bespreken hoe bedrijven strategieën ontwikkelen teneinde een leefbare (en idealiter groeiende) plek te vinden binnen dit ecosysteem. We bespreken onder meer de volgende onderwerpen: core assets, value propositions, performance criteria, supply chain strategieën, de rol van industriële partners. We bespreken Business Modellen; we leren een business ecosystem map tekenen; we leren strategieën ontwikkelen voor een inherent onvoorspelbare wereld.
Juridische aspecten
We bespreken bepaalde juridische aspecten van het ondernemerschap, zoals de verschillende vennootschapsvormen, welke organen er binnen bedrijven zijn, de soorten arbeidscontracten,…
Marketing Aspecten
We bespreken het verschillen tussen marketing naar consumenten (B2C) en naar bedrijven (B2B). We bestuderen de informatiebronnen die ondernemers gebruiken om kennis op te doen over hun markt. We bespreken de rol van product management, de functie van marketing communications en het gebruik van sociale netwerken. We bestuderen distributiekanalen en het salesproces. We bespreken ook de rol van customer services.
Intellectuele eigendomsrechten
In deze sessie worden de verschillende vormen van Intellectuele Eigendomsrechten besproken, alsook de implicaties van hun gebruik.
Finance: jaarekeningen begrijpen
Twee en een halve sessie worden gewijd aan het uiterst belangrijke aspect van elke bedrijf: financiën. We leren de basisbegrippen van boekhouding, de maken kennis met concepten als investeringen en (dus) afschrijvingen, voorraden, belastingen, arbeidskosten. We leren (de in België publiek toegankelijke) jaarrekeningen analyseren.
Finance: de financiering van een start-up
In het twee deel van de derde sessie leren we waar een ondernemer het kapitaal kan vinden om zijn bedrijf op te starten. We bespreken diverse bronnen van middelen, hun pro’s en cons, en we focussen op professionele risicokapitaalverschaffers: Venture Capitalists en Business Angels. We bespreken wie ze zijn, hun logica en verwachtingen, alsook de implicatie van met hen in zee te gaan.
Team en management aspecten
In deze module focussen we op de human resource aspecten van een organisatie. We bespreken het profiel en de karaktertrekken van de ondernemer, de samenstelling van een succesvol team; we geven ook een aantal tips en tools rond team dynamieken.
WPO
Tijdens de eerste sessies leren de studenten hoe ze een Business Model Canvas moeten opstellen voor hun project en hoe ze hun project het best pitchen voor een jury. Tevens stellen de studenten in team een businessplan op voor een project en presenteren dit voor een jury.
/
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Examen 1ste zittijd:
Examen 2de zittijd:
Bij het niet behalen van minstens 8/20 voor het hoorcollege en minstens 10/20 voor het businessplan, wordt het laagste cijfer het eindcijfer.
Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25% op de oefeningensessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het betreffende deel, en bijgevolg ook voor het opleidingsonderdeel in zijn geheel. De sanctie wordt overgedragen naar tweede zittijd.
De student heeft het recht het examen in het Nederlands af te leggen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject eektromechanica na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, elektrotechniek, luchtvaart, autotechnologie, mechanische ontwerp- en productietechnologie en bouw
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektrotechniek.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie