3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 4 met studiegidsnummer 4022900DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor 'Vakdidactiek Project Algemene Vakken (PAV) 1' moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Krachtige leeromgeving'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Ingeborg Plackle (titularis)
Lies Vanerum
Katrien Van Roelen
Jelle Van Herreweghe
Els Govaerts
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
10 contacturen Practical exercises
80 contacturen Self study
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

In deze co-teachingstage assisteert de student de mentor bij het lesgeven, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid. 

Voor studenten met een LIO-statuut: 2u observatie en inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage).  Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven waarbij de student een mentor assisteert in een co-teachingstage, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid.

Leerlijn Vakdidactiek 

Binnen dit opleidingsonderdeel wordt er naast de situering van het vakdomein in het huidige Vlaamse onderwijs specifieke aandacht besteed aan het vertalen van vakspecifieke concepten en referentiekaders voor het creëren van een optimale krachtige leeromgeving in arbeidsmarktgericht onderwijs. Voor de vakdidactiek Project Algemene Vakken werken studenten in teacher design teams. Dit betekent dat ze in groepen van maximum vier studenten samen curriculummaterialen ontwerpen in het teken van PAV. Het uitgangspunt van deze ontwerptaak vormt een actuele wereldproblematiek en verloopt in samenwerking met een lokale partner. De teams zijn heterogeen samengesteld naar vooropleiding, zodat elkaars inhoudelijke expertise optimaal benut kan worden.  Ter ondersteuning komen vakdidactische kaders aan bod , wordt een werkcollege exploratie eindtermen en leerplannen PAV en MaVo (maatschappelijke vorming) voorzien en wordt er procedurele ondersteuning geboden, zoals een model voor krachtige leeromgevingen, geïntegreerde leeromgevingen, heuristiek voor PAV-projecten,… 

De rode draad doorheen dit opleidingsonderdeel is de stapsgewijze  ondersteuning bij het ontwerp van een krachtige leeromgeving binnen de basisvorming in arbeidsmarktgericht onderwijs. De studenten hebben naast de co-teachingsstage de kans om de resultaten van hun design team te presenteren aan hun peers in de vorm van het geven van een oefenminiles.

 
 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar, Canvas
Handboek (Vereist) : Vakdidactiek PAV, Leren in Samenhang, Placklé, I. & Van Cauteren, C. (Eds)., Leuven: Acco, 9789463798655, 2020
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 6 contacturen ingericht. 84u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).

  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden.

  • Bijkomende info leerlijn stage: Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding).

  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving binnen de basisvorming van de A-finaliteit. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Krachtige leeromgeving beoogd.

  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel, een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.

 
 
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 16, 19, 20, 22 

Doelen 

Leerlijn Beroepspraktijk 

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.

  2. De student kan in overleg de pedagogisch-didactische en vakdidactische inzichten, nodig voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving, toepassen in de praktijk. 

  3. De student kan krachtige leeromgevingen in teamverband ontwerpen (bv. teamteaching) en samen met de mentor of een medestudent uitvoeren. 

Leerlijn Vakdidactiek 

 

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.

  2. De student geeft blijk van voeling met de doelgroep van kwetsbare leerlingen en werkt vanuit een waarderende houding.

  3. De student heeft inzicht in de vakdidactische begrippen het vakdomein PAV en kan deze gericht aanwenden in functie van de onderwijspraktijk.   

  4. De student kan een krachtige leeromgeving ontwerpen voor de basisvorming in arbeidsmarktgericht onderwijs vanuit een model voor krachtige leeromgevingen.   

  5. De student verwerft inzicht in geïntegreerde curricula en projectmatig werken. 

  6. De student kan doelstellingen kiezen op basis van eindtermen die betrekking hebben tot PAV en MaVo en weet hoe hij/zij hiervoor de relevante leerplannen van de verschillende koepels kan raadplegen. 

  1. De student kan doelstellingen m.b.t. PAV en MaVo die aansluiten bij de beginsituatie van leerlingen concreet en operationeel formuleren. 

  1. De student kan passende leerinhouden kiezen, opdelen in leerstappen en vertalen in zinvolle geïntegreerd opdrachten.

  2. De student kan  leerlingenkenmerken benutten om de autonome motivatie van de leerlingen te versterken, de nodige structuur te bieden, en betrokkenheid te vergroten. 

  3. De student kan leerlingen de leerinhouden actief laten ontdekken en verwerken door een zinvolle keuze van werkvormen, leermiddelen, en groeperingsvormen. 

  • De student verwerft basisinzichten uit de didactieken van de verschillende domeinen om competenties bij leerlingen te ontwikkelen. Het gaat om:   

    - Competenties in het Nederlands  (didactiek schrijven, spreken, luisteren en lezen en principes van taalontwikkelend lesgeven) 

    - Competenties in de wiskunde: didactiek wiskundige denkstrategieën (heuristieken), kritisch interpreteren van grafieken, tabellen en cijfers. 

    - Competenties m.b.t. historisch bewustzijn en ruimtelijk bewustzijn: ontwikkelen van historisch en ruimtelijk denken bij jongeren vanuit multiperspectiviteit             

    - Competenties in exacte wetenschap: wetenschappelijke methode, natuurwetenschappelijke experimenten en fenomenen koppelen aan de leefwereld van jongeren. 

 
 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Opdracht m.b.t. verwerking leerinhoud vakdidactiek.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Co- of duoteaching met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de co-teachingstage of LIO-baan gebeurt door stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek etc.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie.

  • Als het cijfer voor het mondeling examen onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in dit opleidingsonderdeel.

  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een onvoldoende voor de stage.

 
 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: rechten (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs