3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 4 met studiegidsnummer 4022894DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrjiven voor 'Vakdidactiek Wiskunde 1' moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Krachtige leeromgeving'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Ingeborg Plackle
Anne Schatteman
Lies Vanerum
Katrien Van Roelen
Els Govaerts
Bart Windels (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
10 contacturen Practical exercises
80 contacturen Self study
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

In deze co-teachingstage assisteert de student de mentor bij het lesgeven, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid. 

Voor studenten met een LIO-statuut: 2u observatie en inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage).  Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven waarbij de student een mentor assisteert in een co-teachingstage, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid.

Leerlijn Vakdidactiek

Binnen deze leerlijn ontwikkelen de studenten een brede vakdidactische toolbox voor wiskunde. De studenten leren hoe ze eindtermen, curriculumdossiers en leerplannen kunnen vertalen naar de praktijk. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de vertaling van vakdidactische concepten naar de klaspraktijk. Intra muros worden vakdidactische inzichten geoefend in een mini-les.

 
 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cursus 'Vakdidactische leerlijn wiskunde: theoretisch kader', beschikbaar, Canvas
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 6 contacturen ingericht. 84u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage). 
  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude). 
  • Bijkomende info leerlijn stage: stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding). 
  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Krachtige leeromgeving beoogd. 
  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel, een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen. 
 
 
 
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 16, 19, 20, 22

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude. 
  2. De student kan in overleg de pedagogisch-didactische en vakdidactische inzichten, nodig voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving, toepassen in de praktijk. 
  3. De student kan krachtige leeromgevingen in teamverband ontwerpen (bv. teamteaching) en samen met de mentor of een medestudent uitvoeren.  

Leerlijn Vakdidactiek

  1. De student kan de essentie en de unieke maatschappelijke relevantie van het wiskundeonderwijs verwoorden en kaderen binnen het Vlaamse onderwijslandschap.
  2. De student kan eindtermen, curriculumdossiers en leerplannen wiskunde raadplegen en interpreteren.
  3. De student kan (les)doelstellingen concreet en operationeel formuleren op basis van de leerplannen, curriculumdossiers en eindtermen die aansluiten bij de beginsituatie van de leerlingengroep.
  4. De student kan leerinhouden kiezen, opdelen in leerstappen en vertalen in zinvolle en goed gestructureerde opdrachten.
  5. De student kan les- en instructiemodellen benutten om een krachtige leeromgeving voor wiskunde te ontwerpen.
  6. De student kan leerboeken wiskunde en andere didactische bronnen benutten om een krachtige leeromgeving voor wiskunde te ontwerpen.
  7. De student kan werkvormen, leermiddelen en groeperingsvormen hanteren om een krachtige leeromgeving voor wiskunde te ontwerpen.  
  8. De student kan actuele en authentieke contexten benutten om een krachtige leeromgeving voor wiskunde te ontwerpen.  
  9. De student kan het kader van de 21st century skills benutten om een krachtige leeromgeving voor wiskunde te ontwerpen.  
  10. De student kan de beginsituatie van de leerlingengroep benutten om het didactisch handelen af te stemmen op het leren van de leerlingen.
  11. De student kan de fysieke en digitale leeromgeving benutten om een krachtige leeromgeving voor wiskunde te ontwerpen.
  12. De student kan elementen van vakdidactisch onderzoek over wiskunde benutten om een krachtige leeromgeving voor wiskunde te ontwerpen en om het eigen didactisch handelen te kaderen.
  13. De student kan de verschillende deelgebieden van het vak wiskunde kaderen en met elkaar in verband brengen. 
  14. De student kan de wisselwerking tussen wiskunde en andere wetenschapsdomeinen kaderen en die gebruiken om een krachtige leeromgeving voor wiskunde te ontwerpen.
  15. De student kan een computeralgebrapakket benutten om het leren van leerlingen te bevorderen. 
  16. De student kan dynamische meetkundesoftware benutten om het leren van leerlingen te bevorderen.
 
 
 
 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten werken een taak uit.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Co- of duo-teaching met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de co-teachingstage of LIO-baan gebeurt door stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek etc.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw). 
  • Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel. 
  • Als het cijfer voor het mondeling examen onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding. 
  • Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding. 
  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig’ (afw) of onvoldoende voor de stage. 
  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen. 
 
 
 
 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)