3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 3 met studiegidsnummer 4022868DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.
Leerlijn Beroepspraktijk
In deze co-teachingstage assisteert de student de mentor bij het lesgeven, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid.
Voor studenten met een LIO-statuut: 2u observatie en inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage). Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven waarbij de student een mentor assisteert in een co-teachingstage, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid.
Leerlijn Vakdidactiek
Binnen dit opleidingsonderdeel wordt er naast de situering van het vakdomein in het huidige Vlaamse onderwijs specifieke aandacht besteed aan het vertalen van vakspecifieke concepten en referentiekaders voor het creëren van een optimale krachtige leeromgeving. Voor de vakdidactiek pedagogische en psychologische wetenschappen werken studenten in teacher design teams. Dit betekent dat ze in groepen van maximum vier studenten samen curriculummaterialen (her)ontwerpen. De studenten leren hoe ze eindtermen, curriculumdossiers en leerplannen kunnen vertalen naar de praktijk, maar ook bv. hoe maatschappelijke en politieke discussies en nieuwe wetenschappelijke inzichten een impact (kunnen) hebben op hun klaspraktijk.
De rode draad doorheen dit opleidingsonderdeel is de stapsgewijze vakspecifieke ondersteuning bij het ontwerp van een krachtige leeromgeving zodat deze kunnen uitgetest worden op het einde van dit opleidingsonderdeel. De studenten hebben naast de co-teachingsstage de kans om 1) de resultaten van hun design team te presenteren aan hun peers in de vorm van een co-teachingsmoment en 2) een individuele mini-les te geven binnen het domein pedagogische en psychologische wetenschappen.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 16, 19, 20, 22
Doelen
Leerlijn Beroepspraktijk
Leerlijn Vakdidactiek
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw).
Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel.
Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig’ (afw) voor de stage.
Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)