3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 4 met studiegidsnummer 4022860ENW voor werkstudenten in het 2e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Alvorens men een inschrijving kan nemen voor 'Vakdidactiek Nederlands 2' moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Vakdidactiek Nederlands 1' en 'Positief en inclusief leefklimaat TA'.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
- Verantwoordelijke vakgroep
- Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
- Onderwijsteam
- Jill Surmont
(titularis)
Wouter Gorissen
- Onderdelen en contacturen
- 0 contacturen Exam
8 contacturen Practical exercises
82 contacturen Self study
- Inhoud
Leerlijn Beroepspraktijk
De studenten starten in dit opleidingsonderdeel met 2 lesuren co-teaching voor vakdidactiek Nederlands. De vorm van co-teaching is afhankelijk van de noden die de situatie stelt. Vervolgens wordt overgegaan naar een begeleide oefenstage voor vakdidactiek Nederlands. Hierbij ontwerpen studenten lessen (7u) die ze eveneens uitvoeren in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.
Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage). Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven, nl. begeleide oefenstage. Hierbij ontwerpt de student lessen die uitgevoerd worden in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor.
Leerlijn Vakdidactiek
Binnen dit opleidingsonderdeel verbreden de studenten hun vakdidactische toolbox Nederlands.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Iedereen taalcompetent, Steven Vanhooren, Carlijn Pereira, Maryse Bolhuis, 2017
Handboek (Aanbevolen) : 13 doelen in een dozijn, Een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen, Harry Paus, Rita Rymenans, Koen Van Gorp, BIB, 9789070593049, 2003
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Eindtermen (en curriculumdossiers) Nederlands
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Leerplanen van alle netten
- Bijkomende info
- Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 6 contacturen ingericht. 84u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
- Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
- Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding).
- In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat in de klas. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Positief en inclusief leefklimaat beoogd.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22
Doelen
Leerlijn Beroepspraktijk
- De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.
- De student kan succesvol lessen ontwerpen, uitvoeren en bijsturen in de klaspraktijk, onder begeleiding van, in aanwezigheid van de mentor en in lijn met de diversiteit van de klasgroep.
Leerlijn Vakdidactiek
De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.
De student kan vakdidactiek Nederlands op een geschikte plaats positioneren in de schoolvisie en kan de schoolvisie vertalen naar de vakdidactische praktijk en vakgerichte leeromgeving.
De student heeft inzicht in de horizontale en verticale opbouw van de leerplannen Nederlands en kan dit vertalen naar vakgroepwerking, jaar- en periodeplanning
De student kan actuele wetenschappelijke evidentie en nieuwe inzichten om een positief en inclusief leefklimaat binnen de les Nederlands te realiseren, vertalen naar de vakdidactische praktijk en vakgerichte leeromgeving.
De student integreert actuele maatschappelijke thema's in zijn lessen en heeft hierbij bijzondere aandacht voor de Brusselse grootstedelijke context.
De student kan klasmanagementstrategieën inzetten om het leren van leerlingen te stimuleren.
De student kan een positieve interactie tussen leerlingen stimuleren, verbondenheid en competentiegevoel realiseren met het oog op het optimaliseren van het leren van elke leerling
De student kan domeinspecifieke kennis en vaardigheden flexibel inzetten in het pedagogisch-didactisch handelen en zo nodig hiaten in de eigen domeinspecifieke kennis en vaardigheid remediëren.
De student kan bij individuele leerbegeleiding technieken van taalgericht vakonderwijs toepassen, opdrachten en feedback mondeling of met visuele ondersteuning helder formuleren en constructief reageren op het taalgebruik van de leerling
De student kan de leerinhouden proces- en productgericht evalueren met het oog op studiebeoordeling, remediëring, differentiatie en bijsturing van het eigen pedagogisch-didactisch handelen
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Co-teaching en begeleide stage
met een wegingsfactor 60
en aldus 60% van het totale eindcijfer.
Toelichting: De evaluatie van de begeleide stage of LIO-baan gebeurt door de stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek, etc.
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Opdracht
met een wegingsfactor 40
en aldus 40% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Opdracht m.b.t verwerking leerinhoud vakdidactiek.
- Aanvullende info mbt evaluatie
- Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie.
- Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw).
- Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel.
- Als het cijfer voor het mondeling examen onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
- Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
- Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig’ (afw) onvoldoende voor de stage.
- Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)