3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 4 met studiegidsnummer 4022842ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Vakdidactiek LO 1’ gevolgd, alvorens ‘Vakdidactiek LO 2’ op te nemen. 'Vakdidactiek LO 1'’ opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Positief en inclusief leefklimaat maatschappijwetenschappen’ volgt of reeds geslaagd bent voor ‘Positief en inclusief leefklimaat maatschappijwetenschappen’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Ariane Caplin
Wouter Cools (titularis)
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
82 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

De studenten starten in dit opleidingsonderdeel met 4 lesuren co-teaching voor vakdidactiek Lichamelijke Opvoeding. De vorm van co-teaching is afhankelijk van de noden die de situatie stelt. Vervolgens wordt overgegaan naar een begeleide oefenstage voor vakdidactiek Lichamelijke Opvoeding. Hierbij ontwerpen studenten lessen (12u)  die aansluiten bij  de specifieke brede beginsituatie en diversiteit van de klasgroep. De studenten voeren dit uit in de klaspraktijk in aanwezigheid van de mentor en sturen bij op basis basis van feedback en reflectie.

Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage).  Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven, nl. begeleide oefenstage. Hierbij ontwerpt de student lessen die uitgevoerd worden in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor. 

Leerlijn Vakdidactiek

Binnen deze leerlijn verbreden de studenten hun vakdidactische toolbox voor Lichamelijke Opvoeding en Sport.

 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Didactiek voor sport en bewegen: een leidraad voor (beter) handelen in sport- en bewegingssituaties, Timmers, E., & Mulder, M. J., 4de herziene druk, 9789060765326, 2011
Handboek (Aanbevolen) : ‪Instructional Models For Physical Education, Metzler, M. W., 3de, Routledge, 9781934432136, 2011
Handboek (Aanbevolen) : Inspireren en bewegen. Aan de slag met ondersteunende rollen in de lessen LO, Haerens L., Permentier V., Tallir I., Verstraete S., Vonderlynck V., Acco, 9789463441889, 2017
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Leerplannen LO en Sportwetenschappen, eindtermen LO en Sportwetenschappen
Handboek (Vereist) : De alles(z)weter, Wetenschap in beweging, beweging in wetenschap, De Martelaer, K. & De Bauw, J., ASP, 9789057187322, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Spelinzicht, Een speler- en spelgecentreerde didactiek van spelsporten, Weeldenburg, G., Zondag, E., & De Kok, F., Nieuwegeijn: Jan Luiting Fonds., 9789072335623, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Binnenklasdifferentiatie in de praktijk, Ieders leer-kracht realiseren, Struyven - Gheyssens - Coubergs - De Doncker - De Neve, Acco, 9789463796798, 2019
Handboek (Aanbevolen) : Didactiek van het bewegingsonderwijs, dr., 289 p., Behets, D., 3de herziene druk, 9789033485893, 2011
Handboek (Aanbevolen) : Physical education, Essential issues Repr., 248 p., Green, K., & Hardman, K., London: Sage, 9780761944980, 2005
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : BSM toetsvoorbeelden: ijkpunten voor het curriculum van het examenvak Bewegen, Sport en Maatschappij., Anthoni, K., Kamp, W. van de, Schrik, E., Swinkels, E., Veldboer, R., & Witsiers, D., Enschede: SLO, 2009
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 6 contacturen ingericht. 84u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage). 
  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude). 
  • Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding). 
  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat in de klas. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Positief en inclusief leefklimaat beoogd. 
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student kan succesvol lessen ontwerpen, uitvoeren en bijsturen in de klaspraktijk, onder begeleiding van, in aanwezigheid van de mentor en in lijn met de diversiteit van de klasgroep.
  2.  De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.   

Leerlijn Vakdidactiek

  1. De student kan vakdidactiek op een geschikte plaats positioneren in de schoolvisie en kan de schoolvisie vertalen naar de vakdidactische praktijk en vakgerichte leeromgeving.
  2. De student heeft inzicht in curriculumtheorie en de horizontale en verticale opbouw van het vakdomein en kan dit vertalen naar vakgroepwerking, jaar- en periodeplanning.
  3. De student kan actuele wetenschappelijke evidentie en nieuwe inzichten om een positief en zorgend leefklimaat te realiseren, vertalen naar de vakdidactische praktijk en vakgerichte leeromgeving.
  4. De student kan actuele maatschappelijke thema's integreren en benutten in de vakdidactische praktijk, met bijzondere aandacht voor de Brusselse grootstedelijke context.
  5. De student kan bij het ontwerpen van lessen inspelen op modellen van instructie en evaluatie.
  6. De student kan bij individuele leerbegeleiding technieken van taalgericht vakonderwijs toepassen, opdrachten en feedback mondeling of met visuele ondersteuning helder formuleren en constructief reageren op het taalgebruik van de leerling.
  7. De student kan de leerinhouden proces- en productgericht evalueren met het oog op studiebeoordeling, remediëring, differentiatie en bijsturing van het eigen pedagogisch-didactisch handelen.
  8. De student kan domein specifieke kennis en vaardigheden flexibel inzetten in het pedagogisch-didactisch handelen en zo nodig hiaten in de eigen domein specifieke kennis remediëren.
  9. De student kan een positieve interactie tussen leerlingen stimuleren, verbondenheid en competentiegevoel realiseren met het oog op het optimaliseren van het leren van elke leerling.
  10. De student kan werkvormen selecteren die aanzetten tot inspraak en participatie.
  11. De student kan feedback up, feedback en feed forward geven.
  12. De student evalueert systematisch de eigen praktijk.
  13. De student kan leervragen identificeren in een authentieke onderwijsomgeving en deze delen met collega’s.
  14. De student kan de fysieke, mentale en sociale gezondheid van leerlingen verhogen door het promoten van goede leefgewoonten.
  15. De student kan leerlingen helpen om de noodzakelijke kennis, vaardigheden en een positieve waardering te verwerven ten einde duurzaam deel te nemen aan de bewegingscultuur volgens de recente beweegrichtlijnen.
  16.  De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.   

 

 
 
 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opdracht met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Opdracht m.b.t verwerking leerinhoud vakdidactiek.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Co-teaching en begeleide stage met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de begeleide stage of LIO-baan gebeurt door de stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek, etc.  

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie.  
  • Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw). 
  • Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel. 
  • Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding. 
  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig’ (afw) voor de stage. 
  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen. 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Literary Studies (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs