3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 4 met studiegidsnummer 4022839DNW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
'Vakdidactiek LO 1' opnemen houdt in dat je gelijktijdig ' Krachtige leeromgeving' volgt of reeds geslaagd bent voor 'Krachtige Leeromgeving'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Ariane Caplin
Ingeborg Plackle
Wouter Cools (titularis)
Lies Vanerum
Katrien Van Roelen
Els Govaerts
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
80 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

De studenten geven begeleidingssessies aan één leerling, één student of aan een klein groepje leerlingen/studenten tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding van de tutee. De totale stageomvang bedraagt minimaal 16 uur aan begeleidingssessies (gemiddeld 2 uur aan begeleiding per week). 

Voor studenten met een LIO-statuut: 2u observatie en inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage).  Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven waarbij de student een mentor assisteert in een co-teachingstage, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid.

Leerlijn Vakdidactiek 

Binnen deze leerlijn ontwikkelen de studenten een brede vakdidactische toolbox voor lichamelijke opvoeding en sport. De inhouden die behandeld worden zijn toegepast op de stagecontext en omvatten studie van de eindtermen en het leerplan Lichamelijke Opvoeding en Sport, het inzetten van technologie in de Lichamelijke Opvoeding, specifieke uitdagingen op het niveau van de individuele leerling en motiverend feedback geven in bewegingsonderwijs. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Met hamer en scheermes, Cornelis, G., Pelckmans, 9789463371117, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Leren Zichtbaar Maken, Hattie J., Bazalt Educatieve Uitgaven, 9789461182043, 2014
Handboek (Vereist) : De Alles(Z)weter, Beweging in wetenschap, wetenschap in beweging, De Martelaer, K. & De Bauw, J., ASP, 9789057187322, 2018
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Leerplannen LO en Sportwetenschappen, eindtermen LO en Sportwetenschappen
Handboek (Aanbevolen) : Inspireren en bewegen, Aan de slag met ondersteunende rollen in de lessen LO., Haerens L., Permentier V., Tallir I., Verstraete S., Vonderlynck V., Acco, 9789463441889, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Instructional Models For Physical Education, Metzler, M. W., 3de, Routledge, 9781934432136, 2011
Handboek (Aanbevolen) : Didactiek voor sport en bewegen: eenleidraad voor (beter) handelen in sport- en bewegingssituaties, Timmers, E. & Mulder, M. J., 4de herziene druk, 9789060765326, 2011
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : BSM toetsvoorbeelden: ijkpunten voorhet curriculum van het examenvak Bewegen, Sport en Maatschappij., Anthoni, K., Kamp, W. van de, Schrik, E., Swinkels, E., Veldboer, R., & Witsiers, D., Enschede: SLO, 2009
Handboek (Aanbevolen) : Physical education, Essential issues, Green, K., & Herman, K., London: Sage, 9780761944980, 2005
Handboek (Aanbevolen) : Didactiek van het bewegingsonderwijs, Behets, D., 3de herziene druk, 9789033485893, 2011
Handboek (Aanbevolen) : Binnenklasdifferentiatie in de praktijk, Ieders leer-kracht realiseren, Struyven - Gheyssens - Coubergs - De Doncker - De Neve, Acco, 9789463796798, 2019
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 6 contacturen ingericht. 84u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).

  • ‘Er wordt daarom verwacht dat studenten alle lessen binnen dit OO bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude)’. 

  • Bijkomende info leerlijn stage: Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding). 

  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving voor alle leerlingen. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Krachtige leeromgeving beoogd.

Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 3, 7, 11, 12, 13, 14, 16, 20

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk 

  1. De student implementeert vernieuwende inzichten uit de didactische leerlijn bij het ontwerpen en uitvoeren van individuele begeleidingssessies aan één individu of aan een kleine groep individuen uit op basis van een genuanceerd en veelzijdig beeld en houdt daarbij rekening met de diversiteit van de leefwereld van de leerlingen in een grootstedelijke context. 
     
  2. De student formuleert leerdoelen voor een individuele leerling/student en benut de leerlingenkenmerken om de autonome motivatie van de leerlingen te versterken, de nodige structuur te bieden, en betrokkenheid te vergroten bij de geselecteerde leeractiviteiten.  
     
  3. De student ondersteunt het communicatieproces met de tutee(s) met behulp van gerichte interventies: bv. actief luisteren, reflectiebevorderende en explorerende vragen stellen, ik-boodschap, afspraken maken, non-verbale communicatie ... 
     
  4. De student gaat op een respectvolle manier en discreet om met gevoelige informatie over de leerling(en)/ student(en)/ leerkrachten/ school/ begeleiders.
     
  5. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.

Leerlijn Vakdidactiek 

  1. De student verwoordt de essentie en de unieke maatschappelijke relevantie van lichamelijke opvoeding en sport. 
  1. De student raadpleegt en interpreteert de eindtermen, curriculumdossiers en leerplannen lichamelijke opvoeding met een professionele verantwoordelijkheid en ontwerp zijn leeromgeving vanuit de principes uit de onderwijshervorming (bv. de Lichamelijke Opvoeding positioneren binnen de sleutelcompetenties) en gesteund op de inzichten uit de eindtermen, curriculumdossiers en leerplannen lichamelijke opvoeding en sport. 
     
  2. De student beargumenteert de eigen keuzes en ontwerpen voor de begeleidingssessies en stelt ze kritisch ter discussie aan de hand van de theoretische referentiekaders uit de didactische leerlijn. 
     
  3. De student maakt een onderscheid tussen meer een minder effectieve vormen van feedback en herkent de verschillende motivatieprofielen bij individuen..
     
  4. De student illustreert aan de hand van concrete voorbeelden hoe een leeromgeving kan gecreëerd worden die inspeelt op de (psychologische) basisbehoeften van individuen en gekenmerkt is door autonomieondersteuning, gevoel van competentie en betrokkenheid (zelfdeterminatietheorie). 
  5. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude.

 

 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten geven een presentatie en verdedigen hun keuzes op basis van de vakdidactische referentiekaders.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten werken een taak uit die verband houdt met het praktijkprobleem.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de tutorstage gebeurt door stagebegeleider o.b.v. de casestudie opdracht, stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek etc. 

    Voor studenten met een LIO-statuut: De evaluatie van de in service stage gebeurt door de stagebegeleider of de LIO-begeleider o.b.v. de casestudieopdracht, stage-administratie, 2 exemplarisch uitgewerkte lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, feedback van de mentor en gesprek, etc.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. 

  • Als het cijfer voor het mondeling examen onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding. 

  • Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding. 

  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een onvoldoende voor de stage. 

  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen. 

  • Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtscategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig' (Afw).  

  • Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtscategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde opdrachtscategorie.  

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs