3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022464DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men kan inschrijven voor 'Vakdidactiek Frans 1' moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Krachtige leeromgeving TA'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Jill Surmont (titularis)
Pascale Fierens
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
10 contacturen Practical exercises
80 contacturen Self study
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

In deze co-teachingstage assisteert de student de mentor bij het lesgeven, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid.

Voor studenten met een LIO-statuut: 2u observatie en inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage).  Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven waarbij de student een mentor assisteert in een co-teachingstage, waarbij de verantwoordelijkheden van de student gradueel worden opgebouwd: van participerend observeren als leraar-begeleider (2u), naar minstens twee meer actieve vormen van co-teaching: parallel lesgeven, aangepast lesgeven, lesgeven in één van meerdere complementaire groepen, of team teaching samen met de mentor of met een medestudent (2u). Deze laatste 2u worden in een gesprek met de mentor voorbereid.

Leerlijn Vakdidactiek

Binnen dit opleidingsonderdeel leren studenten hoe ze de talige competenties van hun leerlingen (verder) kunnen ontwikkelen door middel van didactische keuzes. Vertrekpunt is de leraar als deel van een groter geheel. Ze leren hoe ze eindtermen, curriculumdossiers  en leerplannen kunnen vertalen naar de klasvloer, maar ook hoe maatschappelijke en politieke debatten/discussies en nieuwe wetenschappelijke inzichten een impact (kunnen) hebben op hun klaspraktijk.

 

 
 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Leerplan van alle netten
Handboek (Aanbevolen) : Didactique-Enseignement du français language étrangère et seconde, Jean-Pierre Cuq & Isabelle Gruca, 4de, PUG, 9782706126772, 2017
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Eindtermen (en curriculumdossiers) Frans
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 6 contacturen ingericht. 84u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden  (professionele attitude).
  • Bijkomende info leerlijn stage: Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding).
  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Krachtige leeromgeving beoogd.
  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel, een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 14, 16, 19, 20, 22

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude. 
  2. De student kan in overleg de pedagogisch-didactische en vakdidactische inzichten, nodig voor het ontwerpen van een krachtige leeromgeving, toepassen in de praktijk.
  3. De student kan krachtige leeromgevingen in teamverband ontwerpen (bv. teamteaching) en samen met de mentor of een medestudent uitvoeren.

Leerlijn Vakdidactiek 

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude. 

  2. De student kent en begrijpt de opbouw van de verschillende leerplannen Frans en kan op basis hiervan lesinhouden selecteren 

  1. De student vertrekt vanuit de beginsituatie van de leerlingengroep om lesdoelen te formuleren en koppelt voor de uitwerking van de les de nodige werkvormen hieraan. Doordat de meeste leerlingengroepen heterogeen zijn (Nederlandstalige, Franstalige, tweetalige en anderstalige leerlingen) voorziet hij hiervoor de nodige ondersteuning op maat.  

  1. De student kan lesdoelen formuleren en deze koppelen aan de leerinhouden en taalvaardigheidsverwerving die hij geselecteerd en geconstrueerd heeft binnen de horizontale en verticale samenhang (i.e. de constructive alignment) van een les(senreeks) 

  1. De student kan les- en instructiemodellen uit de taaldidactiek benutten, waaronder de OVUR-methode, om een krachtige leeromgeving te ontwerpen en werkt hiervoor de meeste geschikte vorm van uit naargelang de beginsituatie van een klasgroep 

  1. De student kan een krachtige leeromgeving ontwerpen vanuit het kader van de 21st century skills. In deze krachtige leeromgeving is het vertrekpunt de taakgerichte benadering, met aandacht voor de rol en de plaats van grammatica, woordenschat en de verschillende vaardigheden.  

  1. De student kan vakdidactisch onderzoek benutten om een krachtige leeromgeving te ontwerpen en om het eigen didactisch handelen te kaderen.  

  1. De student laat leerlingen actief aan de slag gaan met de verschillende vaardigheden en leerinhouden via zinvolle en logische werkvormen gecombineerd met doordachte vormen van ondersteuning en groeperingsvormen. De student raakt ook vertrouwd met verschillende bestaande handboeken, materialen en methodes ontworpen voor FLE ( = français langue étrangère) en dit zowel voor het secundair onderwijs als voor het volwassenonderwijs. 

  1. De student kan de basismodellen voor differentatie naar interesse, leerstatus en leerprofiel toepassen bij het uitwerken van lesvoorbereiding.  

  1. De student maakt gebruik van actuele en authentieke contexten om een krachtige leeromgeving te ontwerpen. Hij kan de leerlingen motiveren om te reflecteren over taalgebruik en taalgebruikssituaties eigen aan het Frans, en dit vooral in de huidige Brusselse en Vlaamse context.  

  1. De student past verschillende manieren toe om na te gaan in welke mate lesdoelen al dan niet bereikt zijn. 

  1. De student verwerkt een op groei gerichte opvolging in zijn lessen op basis van de beginsituatie en de doelen. 

  1. De student kan een krachtige leeromgeving ontwerpen zowel in fysieke als in digitale vorm en gebruik maken van geschikte tools voor de lessen Frans. 

  1. De student maakt gebruik van de mogelijkheden en de opportuniteiten die een diverse klasgroep met zich meebrengt om een krachtige leeromgeving in de lessen Frans te creeëren. 

  1. De student kan via taalgericht vakonderwijs de leerlingen laten kennis maken met de Franstalige cultuur in brede zin (maatschappij, geschiedenis, politiek, artistiek, ...) en hij moedigt ze aan om te communiceren met Franstaligen. De student kan de leerlingen motiveren om taal op een abstracter niveau te bestuderen.  

 

 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten maken een werkstuk

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Co- of duo-teaching met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de co-teachingstage of LIO-baan gebeurt door stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek etc.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. 
  • Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw). 
  • Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel. 
  • Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig' (afw) voor de stage.
  • Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)