3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 3 met studiegidsnummer 4022781ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens een inschrijving te kunnen nemen op 'Vakdidactiek Economie 2', moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Economie 1' en 'Positief en inclusief leefklimaat'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Maarten Toeback
Wim Keyaerts
Tom Kuppens (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
8 contacturen Practical exercises
82 contacturen Self study
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

De studenten starten in dit opleidingsonderdeel met 2 lesuren co-teaching voor vakdidactiek Economie. De vorm van co-teaching is afhankelijk van de noden die de situatie stelt. Vervolgens wordt overgegaan naar een begeleide oefenstage voor vakdidactiek Economie. Hierbij ontwerpen studenten lessen (7u) die ze eveneens uitvoeren in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor. 

Van studenten met een individueel traject die dit opleidingsonderdeel niet samen opnemen met Positief en inclusief leefklimaat kan gevraagd worden een reflectieopdracht uit te voeren ter ondersteuning van hun beroepspraktijk. 

Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 28 uren (en indien van toepassing preservice of alternatieve stage).  Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren. In gevallen waar de lesopdracht van de LIO-student niet of onvoldoende aansluit bij de vakdidactiek, wordt een bijkomende opdracht uit het reguliere traject gegeven, nl. begeleide oefenstage. Hierbij ontwerpt de student lessen die uitgevoerd worden in de klaspraktijk, in aanwezigheid van de mentor. 

Leerlijn Vakdidactiek

Binnen “Vakdidactiek economie 2” verdiepen studenten zich verder in de vakdidactiek Economie. Ze leren hoe ze als lid van een team samen kunnen werken aan bijvoorbeeld het ondernemerschap en de financiële geletterdheid van hun leerlingen of hoe ze rekening houdend met het beleid van een school leerlingen op een competentiegerichte manier kunnen evalueren. Daarbij zullen onderwerpen als differentiatie, groeigerichte evaluatie, klasmanagement, onderzoekscompetenties, de geïntegreerde proef en doorlichting aan bod komen en betrokken worden op hun stage-ervaringen. Er wordt ook telkens een link gelegd naar pedagogische concepten binnen het vakdomein economie. Via seminaries zal vakdidactisch onderzoek binnen dit opleidingsonderdeel een prominente plaats krijgen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Vakdidactiek Economie, De Witte, K., & Schelfhout, W., LannooCampus, 9789401428064, 2015
Handboek (Vereist) : Vakdidactiek voor leraren economie, Een praktijkgerichte benadering, Fastré, L., Tulleneers, V. & Vlayen, K., LannooCampus, 9789401477420, 2021
Bijkomende info
  • Er wordt verwacht dat studenten alle lessen binnen dit opleidingsonderdeel bijwonen om zich maximaal op de praktijk te kunnen voorbereiden (professionele attitude).
  • Stages kunnen plaatsvinden in academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes. Er wordt verwacht dat studenten de spreiden evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding).
  • In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan een geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor het ontwerpen van een positief en inclusief leefklimaat in de klas. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel Positief en inclusief leefklimaat beoogd.
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 4 contacturen ingericht. 86u worden gepresteerd als zelfstudie (m.i.v. stage).
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 19, 20, 22

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude. 
  2. De student kan succesvol lessen ontwerpen, uitvoeren en bijsturen in de klaspraktijk, onder begeleiding van, in aanwezigheid van de mentor en in lijn met de diversiteit van de klasgroep. 

Leerlijn Vakdidactiek

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid en een professionele attitude. 
  2. De student kan economie op een geschikte plaats positioneren in de schoolvisie en kan de schoolvisie vertalen naar de vakdidactische praktijk en een vakgerichte leeromgeving. 
  3. De student heeft inzicht in curriculumtheorie en de horizontale en verticale opbouw van het vakdomein economie (bv. door de brug te slaan naar aardrijkskunde) en kan dit vertalen naar vakgroepwerking, jaar- en periodeplanning. 
  4. De student kan actuele wetenschappelijke evidentie en nieuwe inzichten om een positief en zorgend leefklimaat te realiseren, vertalen naar een multidisciplinaire en thematische leeromgeving binnen de economische wetenschappen. 
  5. De student kan bij het ontwerpen van lesvoorbereidingen inspelen op modellen van evaluatie. 
  6. De student kan de leerinhouden proces- en productgericht evalueren met het oog op studiebeoordeling, remediëring, differentiatie en bijsturing van het eigen pedagogisch-didactisch handelen. 
  7. De student kan bij individuele leerbegeleiding technieken van taalgericht vakonderwijs toepassen, opdrachten en feedback mondeling of met visuele ondersteuning helder formuleren en constructief reageren op het taalgebruik van de leerling, en daarbij vlot en helder communiceren over begrippen binnen de economische wetenschappen. 
  8. De student kan vanuit een economische invalshoek een positieve interactie tussen leerlingen stimuleren, verbondenheid en competentiegevoel realiseren met het oog op het optimaliseren van het leren van elke leerling. 
  9. De student kan werkvormen selecteren die aanzetten tot inspraak en participatie. 
  10. De student kan vanuit het vakdomein feedback up, feedback en feed forward geven. 
  11. De student kan competenties bij de leerlingen ontwikkelen in functie van onderzoekend leren. 
  12. De student kan zijn/haar leerlingen voorbereiden op hogere studies binnen het vakgebied. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Co-teaching en begeleide stage met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De evaluatie van de begeleide stage of LIO-baan gebeurt door de stagebegeleider o.b.v. stage-administratie, lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, zelfevaluatie en gesprek, etc.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opdracht met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Een opdracht over verwerking van de leerinhouden in de stage/praktijk.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie.
  • Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdrachtcategorieën resulteert in de vermelding 'afwezig’ (afw). 
  • Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel. 
  • Als het cijfer voor het praktijkexamen (stage) onvoldoende is, is remediëring een bindende voorwaarde om verder te gaan met de stage in de opleiding.
  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een 'afwezig' (afw) voor de stage.
  • Als het eindcijfer voor de praktijk onvoldoende is, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)