9 ECTS credits
270 u studietijd

Aanbieding 7 met studiegidsnummer 4022692ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
'Professioneel Leraarschap' opnemen houdt in dat je gelijktijdig 'Positief en inclusief leefklimaat', 'vakdidactiek 1', 'vakdidactiek 2' en 'School in partnerschap' volgt of reeds geslaagd bent voor 'Positief en inclusief leefklimaat', 'vakdidactiek 1', 'vakdidactiek 2' en 'School in partnerschap
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Nadine Engels (titularis)
Gustaaf Cornelis
Ariane Caplin
David Maquenne
Anja Decoster
Joost Vaesen
Steven Claes
Ingeborg Plackle
Marie-Dominique Bekaert
Wouter Cools
Iris Stiers
Jetske Rosa Strijbos
Jill Surmont
Jo Dirix
Jef Carlier
Wouter Gorissen
Wim Keyaerts
Iris Gysels
Gerlinde De Clercq
Anne Schatteman
Liesbet Notebaert
Maggy Brusselmans
Jo Tondeur
Lies Vanerum
Katrien Van Roelen
Tom Kuppens
Pascale Fierens
Jelle Van Herreweghe
Liesbeth Noppen
Matthias Verdoodt
Els Govaerts
Nathalie Michalek
Bart Windels
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
262 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

De studenten zetten in dit opleidingsonderdeel de begeleide stage verder. De studenten ontwerpen lessen en voeren die uit in de klaspraktijk. Op termijn, en na toelating tot de zelfstandige stage, geven studenten les zonder aanwezigheid van de mentor in de klas (20 uur met minimale spreiding van 4 weken, minimaal 10 uur zelfstandige stage; de studenten met vakdidactiek LO presteren 30 uur, waarvan 20 uur LO).

Verder vervullen studenten mesotaken/ werkplekleertaken. Deze taken worden geselecteerd in functie van de mogelijkheden van de school, relevantie voor de school en interesses van de student.

Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 140 uren. 

Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren.

Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen

Tijdens video-gestimuleerde reflectiesessies in kleine groepen analyseren de studenten de volledige complexiteit van de klaspraktijk. De studenten maken gebruik van vooraf gefilmde praktijkervaringen van de klaspraktijk van een medestudent. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching. De studenten integreren in hun reflectie aangeboden referentiekaders en raadplegen zelfstandig wetenschappelijke bronnen om deze toe te passen op de geformuleerde leervraag. Studenten dragen tijdens de sessie actief bij tot de reflectie van een medestudent door alle coachingsvaardigheden en –principes toe te passen. Tijdens een ontwerpsessie staan de ervaringen in de werkplekleertaken en de eigen samenwerkingsvaardigheden centraal. Studenten worden aangemoedigd om gebeurtenissen, overtuigingen en personen vanuit verschillende perspectieven te bekijken (technisch niveau van reflectie) en aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. Opdrachten ter voor- en nazorg van de sessies worden opgenomen in het portfolio (bv. leervragen rond klaspraktijk). Het portfolio is opgebouwd uit vier verschillende thema's: reflectievaardigheden, coachingsvaardigheden, visie en beroepscompetenties. De combinatie van deze thema's geeft het persoonlijk ontwikkelingsplan vorm.

 
 
 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar via Canvas
Bijkomende info
  • Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 8 contacturen ingericht. 262u worden gepresteerd als zelfstudie (inclusief stage).
  • Stages  kunnen  plaatsvinden  in  academisch verlof dat niet samenvalt met schoolvakanties, blokweken en examenperiodes . Er wordt verwacht dat studenten de stages evenwichtig spreiden met oog op een optimaal leerrendement (cfr. stagehandleiding). 
  • In dit opleidingsonderdeel wordt de geïntegreerde set van competenties die nodig zijn voor de professionele werking van een leerkracht in een brede schoolomgeving verder uitgebouwd. In de stage wordt de integratie van de leerresultaten uit de andere leerlijnen en uit het opleidingsonderdeel School in partnerschap beoogd.
 
 
 
Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student kan succesvol lessen ontwerpen, zelfstandig uitvoeren en bijsturen in de klaspraktijk in lijn met de diversiteit van de klasgroep.
  2. De student kan overleggen en samenwerken binnen een (school)team.
  3. De student kan doelgerichte bijdragen leveren aan de schoolwerking.
  4. De student stelt zich verantwoordelijk op ten aanzien van het (mee) realiseren van de missie en visie van de school, de kwaliteitszorg van onderwijs, horizontale en verticale samenwerking, etc.
  5. De student bouwt partnerschappen mee uit, met oog op het aanbieden van authentieke leertaken, het verbeteren van de pedagogische en maatschappelijke opdracht van de school en op het realiseren van brede school.
  6. De student implementeert deze brede-school-inzichten op de eigen klaspraktijk, gericht op een continue dialoog tussen praktijk en theoretische inzichten en op professionele ontwikkeling.
  7. De student kan (vak-)didactische inzichten integreren in het ontwerpen van een lesvoorbereiding en kan deze uitvoeren in de klaspraktijk (zonder begeleiding van de mentor)
  8. De student is bereid zijn eigen praktijk in vraag te stellen op basis van (vak-)didactisch onderzoek.
  9. De student kan gebruik maken van (inter)nationaal onderwijsonderzoek dat relevant is voor de eigen praktijk.

Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid.
  2. De student kan het eigen functioneren op een (zelf)kritische manier ter discussie stellen, bijsturen en erover rapporteren.
  3. De student kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.  
  4. De student kan leervragen identificeren in een authentieke onderwijsomgeving van collega’s.
  5. De student kan een ervaring uit de onderwijspraktijk van collega’s op een systematische manier analyseren vanuit verschillende perspectieven.
  6. De student kan zijn eigen onderwijspraktijk toetsen aan pedagogisch-didactische en vakdidactische inzichten.
  7. De student kan interne krachtbronnen identificeren.
  8. De student kan aan de hand van aangereikte referentiekaders actief zoeken naar oplossingen om zijn/haar onderwijspraktijk te versterken.
  9. De student kan de gegeven feedback met betrekking tot het leren reflecteren constructief integreren om te komen tot concrete vervolgstappen om zijn/haar eigen onderwijspraktijk te versterken.
  10. De student kan de gegeven feedback met betrekking tot het leren coachen constructief integreren in het 1-op-1 coachingsgesprek. 
  11. De student kan alle coachingsvaardigheden toepassen tijdens een 1-op-1 coachingsgesprek met het oog op het versterken van het leerproces van een collega.
  12. De student kan reflecteren over de eigen samenwerkingsvaardigheden.
  13. De student kan stilstaan bij de plaats en rol van reflectie en coaching in de toekomstige onderwijspraktijk.
  14. De student evalueert kritisch zijn ontwikkeling als onderwijsprofessional en formuleert de uitdagingen voor de aanvangsperiode in het lerarenberoep. 
  15. De student licht de versie van zijn visie op leraarschap op het einde van de educatieve master toe. 
 
 
 
 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Stage bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Coaching en slotreflectie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: WPO Praktijkopdracht
    Beoordeling van de reflectie- en coachingsvaardigheden gebeurt op basis van voorbereiding van, deelname aan en opvolging van de intervisiesessies en op basis van de slotreflectie (leerlijn reflecterend en onderzoekend handelen) (20% van het eindcijfer).

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkplekleertaak met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: ZELF Praktijkopdracht
    De beoordeling van de werkplekleertaken (leerlijn beroepspraktijk) gebeurt op basis van het logboek en de 360°-feedback (20% van het eindcijfer).

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Stage met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: ZELF Stage
    De beoordeling van de stage-uitvoering (leerlijn beroepspraktijk) gebeurt op basis van 20 lesvoorbereidingen en ontwikkeld materiaal, mondelinge en schriftelijke feedback van de mentor, stage-administratie, zelfevaluatie, stagebezoek en/ of gesprek en andere documentatie die de prestaties illustreren. De beoordeling gebeurt door de stagebegeleiders in overleg met de vakdidactici (60% van het eindcijfer, evenredig verdeeld over het aantal opgenomen vakdidactiek).

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie (onderdeel reflectie- en coachingsvaardigheden; onderdeel stage-uitvoering begeleide en zelfstandige stage; onderdeel werkplekleertaak).
  • Als er ontoelaatbare tekorten worden vastgesteld bij de overgang van de begeleide naar de zelfstandige stage op basis van formatieve evaluatie door de stagebegeleider in samenspraak met de mentor en de vakdidacticus, kan de student alleen mits een bindende voorwaarde (remediëringstraject voor de stage) tot de zelfstandige stage toegelaten worden.
  • Als een praktijkonderdeel onvoldoende scoort, kan men niet slagen voor het opleidingsonderdeel. Onvoldoende haalt men bij: een totaalscore lager dan 10/20;  een score lager dan 10/20 voor het onderdeel stage-uitvoering begeleide en zelfstandige stage; een score lager dan 7/20 voor het onderdeel reflectie- en coachingsvaardigheden; een score lager dan 7/20 voor het onderdeel werkplekleertaak. Indien het minimum niet wordt gehaald voor een van de onderdelen dan is de toegekende eindscore voor het opleidingsonderdeel gelijk aan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde onderdeel. 
  • Een tekort op praktijk kan slechts worden ingehaald in een volgende nuttige zittijd. De titularis kan in het geval van doorverwijzing naar de volgende nuttige zittijd toestaan dat de punten behouden blijven voor de reeds succesvol afgelegde onderdelen. 
  • Het is verplicht om de stageplanning tijdig te communiceren (cfr. afspraken stagehandleiding). Het laattijdig communiceren kan leiden tot een onvoldoende voor de stage.  
 
 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: rechten (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)