3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 6 met studiegidsnummer 4022685ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Nadine Engels (titularis)
Wim Keyaerts
Yves Blieck
Nienke Verwijs
Gracienne Lauwers
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
22 contacturen Practical exercises
68 contacturen Self study
Inhoud

Leerlijn Pedagogiek en didactiek

Dit opleidingsonderdeel focust op het versterken van de competenties van de leraar als lid van het schoolteam, partner van externen, lid van de onderwijsgemeenschap en dit vanuit een onderzoekende, innoverende insteek. Daartoe krijgen studenten kaders aangereikt van (1) schoolbreed werken (schoolautonomie en schoolbeleid, kwaliteitszorg, beleidsvoerend vermogen, schoolontwikkeling in teamverband, etc.), en (2) schooloverstijgend werken (brede school, sociale kaart, externe partners, etc.) met bijzondere aandacht voor bijdrage aan een verbindende, warme samenleving in Brussel of andere (groot)stedelijke contexten. De studenten ontwikkelen in teamverband en volgens de opeenvolgende stappen van een mini-onderzoekscyclus een aanpakscenario voor een aspect van schoolbrede od schooloverstijgende implementatie van onderwijsontwikkeling. De probleemstelling vertrekt bij voorkeur vanuit met de partnerscholen geformuleerde schoolbrede taken en met het oog op het realiseren van de scenario's in het laatste praktijkonderdeel van de opleiding (cf. Professioneel partnerschap).

Leerlijn Visie op leraarschap

In dit opleidingsonderdeel wordt juridische basiskennis voor leerkrachten aangeboden. Dit stelt studenten in staat een situatie in het onderwijs juridisch in te schatten, en indien vereist, tijdig juridisch advies in te winnen om als leerkracht gerechtelijke procedures te vermijden.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Beschikbaar op het leerplatform
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Beschikbaar op het leerplatform
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Door de student zelf verzamelde onderzoeksartikels, en praktijkgerichte bijdragen die specifiek zijn toegespitst op het thema waarvoor een praktijkscenario wordt ontwikkeld.
Bijkomende info

Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 12 contacturen ingericht 78u worden gepresteerd als zelfstudie.

Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

8, 9, 11, 13, 16, 17

Doelen

Leerlijn Pedagogiek en didactiek

  1.     De student heeft inzicht in de rol van de leraar en de school in het kader van de relatieve autonomie van scholen, met bijzondere aandacht voor visie en beleidsvoering, kwaliteitszorg, schoolontwikkeling, en het belang van collaboratieve lerarenteams in scholen.
  2.     De student toont aan de hand van het uitwerken van praktijkgerichte scenario's de betekenis van het uitbouwen van schoolontwikkelingsstrategieën met het oog op de brede ontwikkeling van leerlingen, het realiseren van betrokkenheid en participatie van stakeholders en het versterken van de band tussen school, buurt en eventueel arbeidsmarkt met het oog op verrijking voor alle levensdomeinen.
  3.     De student kan het belang van maatschappelijke participatie als een van de belangrijke functies van onderwijs situeren binnen recurrente en actuele thema's in het maatschappelijk debat.
  4.     De student kan constructief samenwerken met collega's en externe partners met het oog op het uittekenen van een rijke leer- en leefomgeving
  5.     De student steunt zich op onderzoeksgegevens en op kritische reflectie over de praktijk, over toepasselijke (inter)nationale theoretische referentiekaders en hun onderliggende onderwijsopvattingen, en over maatschappelijke en morelelverantwoorde keuzes bij het uitwerken van praktijkgerichte scenario's.
  6.     De student kan over zelfontwikkelde ideeën en aanpakken gefundeerde standpunten innemen en die in gepaste registers naargelang de doelgroep helder communiceren en beargumenteren op grond van onderzoeksevidentie en een kritisch gebruik van multidisciplinaire referentiekaders.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 20% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 30% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Creatieve publieke groepspresentatie en verdediging van uitgewerkte scenario's

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen over het juridisch referentiekader (leerlijn visie) voor leraren.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De student wordt beoordeeld op zijn bijdrage aan het door de groep uitgewerkt praktijkscenario. De docent geeft daartoe een cijfer aan het product en de groepsleden beoordelen de relatieve bijdrage van ieder groepslid. Indien de stagecontext niet toelaat om in groep te werken, kan de student individueel een praktijkscenario uitwerken.

Aanvullende info mbt evaluatie

/

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: rechten (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de talen: 1 taal (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)