6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1022988BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Leerlijn Beroepspraktijk
Dit studiedeel is opgebouwd aan de hand van verschillende activiteiten die zicht geven op de debatten, troeven en uitdagingen van onderwijs in een (groot)stad. Het ‘stadslabo’ brengt studenten naar twee scholen en de buurten waarin ze gelegen zijn, die als casus in kleine groep (doorgaans ca. 5 à 8 leden per groep) worden onderzocht. Debatten en problematieken in vier domeinen (onderwijsorganisatie, schoolinfrastructuur, profiel en diversiteit van de leerlingen, de school en de buurt) komen daarbij aan bod, waarbij studenten ter plaatse (on site) en nadien (off site) gegevens verzamelen. Studenten bestuderen het onderwijs in de (groot)stad aan de hand van aangereikte thema's waarbinnen in groep zelf een onderwerp gekozen kan worden. De opgedane kennis en informatie wordt verzameld en geïntegreerd en voorgesteld.
Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 36 uren. Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren.
Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen
Via reflectiesessies in kleine groepen analyseren studenten op een systematische manier hun ervaringen met een authentieke (groot)stedelijke context. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching.
Tijdens de eerste sessie bespreken studenten hun onderwijsvisie met medestudenten. De studenten worden eveneens aangemoedigd om de eigen onderwijsvisie te koppelen aan de eerste ervaringen uit het stadslabo. Aan de hand van een dialoog met medestudenten en een positionering op de dimensies van professionele identiteit (leraarschap) versterken de studenten hun onderwijsvisie. Tijdens de tweede sessie staan reflectie op de ervaringen uit het stadslabo en de eigen samenwerkingsvaardigheden in het kader van de opdrachten voor de beroepspraktijk centraal. Studenten worden aangemoedigd om gebeurtenissen, overtuigingen en personen vanuit verschillende perspectieven te bekijken (technisch niveau van reflectie) en aangeboden referentiekaders uit het stadslabo te integreren in de eigen reflectie. Studenten dragen tijdens beide sessies actief bij tot de reflectie van medestudenten door principes van coaching toe te passen (bijv. openstaan voor het verhaal van anderen, visie verwoorden over praktijkervaringen van anderen, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...). Opdrachten ter voor- en nazorg van de sessies worden opgenomen in het portfolio (bv. leervragen rond beroepspraktijk). Het portfolio is opgebouwd uit vier verschillende thema's: reflectievaardigheden, coachingsvaardigheden, visie en beroepscompetenties. De reflectie aan de hand van deze kaders geeft het persoonlijk ontwikkelingsplan vorm.
Voor studenten met een LIO-statuut: via reflectiesessies in kleine groepen analyseren studenten op een systematische manier hun ervaringen met de beroepspraktijk. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching.
Leerlijn Visie op leraarschap
Het thema van ‘Urban Education’ (kader, lopende debatten) en de casus Brussel worden toegelicht. Er worden eveneens een aantal workshops georganiseerd of leermaterialen aangeboden, die dieper ingaan op bepaalde aspecten van de troeven en uitdagingen van onderwijs in een (groot)stad/urban education. Daarbij beoogt dit opleidingsonderdeel ook leerkrachten bewust te maken van de impact van de Europese Unie op economisch, sociaal en politiek vlak en op het leven van de burgers in Europa, en het onderwijs in het bijzonder. Studenten verwerven o.m. een basiskennis over de Europese Unie, de werking van de Europese instellingen, de vrijheden in de Europese Unie, en het Europees beleid, telkens toegepast binnen een onderwijskundig kader.
Daarnaast krijgen studenten een introductie op (onderwijs-)filosofie in relatie tot de dagelijkse klaspraktijk. De invloeden van politiek en levensbeschouwing, projecten van onderwijsnetten, schoolvisies, … worden in kaart gebracht, tegen elkaar afgewogen en verwerkt. De studenten krijgen referentiekaders aangeboden over waarden en professionele identiteit. Ze leren de morele en politieke implicaties inzien van dagelijkse beslissingen in de onderwijspraktijk. Studenten verwerken dit tot een eigen onderwijsvisie. Ze staan stil bij hun professionele identiteit als leraar en hun visie op onderwijs.
Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 15 contacturen ingericht. 165u worden gepresteerd als zelfstudie.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1, 3, 6, 7, 9, 13, 14, 15
Doelen
Leerlijn Beroepspraktijk
De student kan actoren, factoren en processen die een rol spelen in de organisatie en werking van het onderwijskundig systeem in België en Brussel identificeren en hun betekenis demonstreren.
De student kan bredere onderwijskundige processen toetsen aan een specifieke casus.
De student kan in groep literatuur- en praktijkonderzoek bedenken en uitvoeren over een actueel onderwijskundig/pedagogisch thema en kan daarover schriftelijk en mondeling rapporteren met referentie aan recente vakliteratuur.
Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen
Leerlijn Visie op leraarschap
De student kan historische en/of recente ontwikkelingen in het onderwijskundig landschap samenvatten en er voorbeelden van geven.
De student kan recente debatten omtrent de organisatie en invulling van onderwijs in een grootstad interpreteren.
De student beheerst (basis)kennis omtrent de Europese Unie, de werking van de Europese instellingen, de vrijheden in de Europese Unie, en het Europees beleid, telkens toegepast binnen een onderwijskundig kader.
De student kan onderwijsfilosofische referentiekaders en humanistisch geïnspireerde principes van wetenschappelijke en professionele integriteit interpreteren en vertalen naar de eigen visie en naar de klaspraktijk.
De student kan zijn/haar visie op onderwijs en de plaats ervan in de samenleving bekritiseren (kritisch reflecteren).
De student kan onderwijsthema’s vanuit een referentiekader over waarden kritisch beoordelen.
De student neemt een humanistische en integere houding aan.
De student kan in teamverband resultaten van onderzoek presenteren aan de hand van een academische poster.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 15% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 70% van het eindcijfer
HOC Paper bepaalt 15% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Verkort traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de biologie: Standaard traject
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor onderwijs
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Master in de biologie: ecologie en biodiversiteit
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject