6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1022988BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Verantwoordelijke vakgroep
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding
Onderwijsteam
Gustaaf Cornelis
Joost Vaesen (titularis)
Jelle Van Herreweghe
Wim Keyaerts
Yves Blieck
Maggy Brusselmans
Nienke Verwijs
Gracienne Lauwers
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
160 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Leerlijn Beroepspraktijk

Dit studiedeel is opgebouwd aan de hand van verschillende activiteiten die zicht geven op de debatten, troeven en uitdagingen van onderwijs in een (groot)stad. Het ‘stadslabo’ brengt studenten naar twee scholen en de buurten waarin ze gelegen zijn, die als casus in kleine groep (doorgaans ca. 5 à 8 leden per groep) worden onderzocht. Debatten en problematieken in vier domeinen (onderwijsorganisatie, schoolinfrastructuur, profiel en diversiteit van de leerlingen, de school en de buurt) komen daarbij aan bod, waarbij studenten ter plaatse (on site) en nadien (off site) gegevens verzamelen. Studenten bestuderen het onderwijs in de (groot)stad aan de hand van aangereikte thema's waarbinnen in groep zelf een onderwerp gekozen kan worden. De opgedane kennis en informatie wordt verzameld en geïntegreerd en voorgesteld.

Voor studenten met een LIO-statuut: inservice stage van 36 uren. Indien het opdrachtvolume tussen de 200 en 499 lesuren telt kan het dat de student onvoldoende unieke lesuren kan presteren voor dit opleidingsonderdeel. In dat geval worden bijkomende opdrachten uit het reguliere traject gegeven, a rato van de ontbrekende uren.

Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen

Via reflectiesessies in kleine groepen analyseren studenten op een systematische manier hun ervaringen met een authentieke (groot)stedelijke context. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching. 

Tijdens de eerste sessie bespreken studenten hun onderwijsvisie met medestudenten. De studenten worden eveneens aangemoedigd om de eigen onderwijsvisie te koppelen aan de eerste ervaringen uit het stadslabo. Aan de hand van een dialoog met medestudenten en een positionering op de dimensies van professionele identiteit (leraarschap) versterken de studenten hun onderwijsvisie. Tijdens de tweede sessie staan reflectie op de ervaringen uit het stadslabo en de eigen samenwerkingsvaardigheden in het kader van de opdrachten voor de beroepspraktijk centraal. Studenten worden aangemoedigd om gebeurtenissen, overtuigingen en personen vanuit verschillende perspectieven te bekijken (technisch niveau van reflectie) en aangeboden referentiekaders uit het stadslabo te integreren in de eigen reflectie. Studenten dragen tijdens beide sessies actief bij tot de reflectie van medestudenten door principes van coaching toe te passen (bijv. openstaan voor het verhaal van anderen, visie verwoorden over praktijkervaringen van anderen, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...). Opdrachten ter voor- en nazorg van de sessies worden opgenomen in het portfolio (bv. leervragen rond beroepspraktijk). Het portfolio is opgebouwd uit vier verschillende thema's: reflectievaardigheden, coachingsvaardigheden, visie en beroepscompetenties. De reflectie aan de hand van deze kaders geeft het persoonlijk ontwikkelingsplan vorm.

Voor studenten met een LIO-statuut: via reflectiesessies in kleine groepen analyseren studenten op een systematische manier hun ervaringen met de beroepspraktijk. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GRROW-coaching.

 

Leerlijn Visie op leraarschap

Het thema van ‘Urban Education’ (kader, lopende debatten) en de casus Brussel worden toegelicht. Er worden eveneens een aantal workshops georganiseerd of leermaterialen aangeboden, die dieper ingaan op bepaalde aspecten van de troeven en uitdagingen van onderwijs in een (groot)stad/urban education. Daarbij beoogt dit opleidingsonderdeel ook leerkrachten bewust te maken van de impact van de Europese Unie op economisch, sociaal en politiek vlak en op het leven van de burgers in Europa, en het onderwijs in het bijzonder. Studenten verwerven o.m. een basiskennis over de Europese Unie, de werking van de Europese instellingen, de vrijheden in de Europese Unie, en het Europees beleid, telkens toegepast binnen een onderwijskundig kader. 

Daarnaast krijgen studenten een introductie op (onderwijs-)filosofie in relatie tot de dagelijkse klaspraktijk. De invloeden van politiek en levensbeschouwing, projecten van onderwijsnetten, schoolvisies, … worden in kaart gebracht, tegen elkaar afgewogen en verwerkt.  De studenten krijgen referentiekaders aangeboden over waarden en professionele identiteit. Ze leren de morele en politieke implicaties inzien van dagelijkse beslissingen in de onderwijspraktijk. Studenten verwerken dit tot een eigen onderwijsvisie. Ze staan stil bij hun professionele identiteit als leraar en hun visie op onderwijs. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Artikels/slides/video's/ ... beschikbaar via leerplatform
Handboek (Aanbevolen) : Eerlijke wetenschap: waarom hebben wetenschapsmensen een geweten nodig?, Cornelis, G., Lannoo Campus., 9789401413312, 2013
Handboek (Vereist) : Academisch schrijven tijdens de hogere opleiding, De pen is machtiger dan het zwaard., Cornelis, G., Pelckmans Pro., 9789463370608, 2017
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Zelfstandig op te sporen literatuur
Bijkomende info

Voor studenten van campussen Anderlecht, Diest en Leuven worden 15 contacturen ingericht. 165u worden gepresteerd als zelfstudie.

Leerresultaten

Algemene competenties

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1, 3, 6, 7, 9, 13, 14, 15

Doelen

Leerlijn Beroepspraktijk

  1. De student kan actoren, factoren en processen die een rol spelen in de organisatie en werking van het onderwijskundig systeem in België en Brussel identificeren en hun betekenis demonstreren. 

  1. De student kan bredere onderwijskundige processen toetsen aan een specifieke casus. 

  1. De student kan in groep literatuur- en praktijkonderzoek bedenken en uitvoeren over een actueel onderwijskundig/pedagogisch thema en kan daarover schriftelijk en mondeling rapporteren met referentie aan recente vakliteratuur. 

Leerlijn Reflecterend en onderzoekend handelen

  1. De student geeft blijk van een open en leergierige ingesteldheid.
  2. De student kan de eigen onderwijsvisie op een (zelf)kritische manier ter discussie stellen, bijsturen en erover rapporteren.
  3. De student kan zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de leerling.
  4. De student kan gebeurtenissen, overtuigingen en personen vanuit verschillende perspectieven interpreteren.
  5. De student levert een constructieve bijdrage aan het leerproces van anderen door de principes van coaching toe te passen (bijv. openstaan voor het verhaal van anderen, visie verwoorden over praktijkervaringen van anderen, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...).
  6. De student kan eigen samenwerkingsvaardigheden bekritiseren.

Leerlijn Visie op leraarschap

  1. De student kan historische en/of recente ontwikkelingen in het onderwijskundig landschap samenvatten en er voorbeelden van geven. 

  1. De student kan recente debatten omtrent de organisatie en invulling van onderwijs in een grootstad interpreteren. 

  1. De student beheerst (basis)kennis omtrent de Europese Unie, de werking van de Europese instellingen, de vrijheden in de Europese Unie, en het Europees beleid, telkens toegepast binnen een onderwijskundig kader. 

  1. De student kan onderwijsfilosofische referentiekaders en humanistisch geïnspireerde principes van wetenschappelijke en professionele integriteit interpreteren en vertalen naar de eigen visie en naar de klaspraktijk. 

  1. De student kan zijn/haar visie op onderwijs en de plaats ervan in de samenleving bekritiseren (kritisch reflecteren). 

  1. De student kan onderwijsthema’s vanuit een referentiekader over waarden kritisch beoordelen. 

  1. De student neemt een humanistische en integere houding aan. 

  1. De student kan in teamverband resultaten van onderzoek presenteren aan de hand van een academische poster. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 15% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 70% van het eindcijfer

HOC Paper bepaalt 15% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Dit schriftelijk examen is gericht op leerdoel 3 binnen de leerlijn visie (kennis omtrent de Europese Unie, de werking van de Europese instellingen, de vrijheden in de Europese Unie, en het Europees beleid, telkens toegepast binnen een onderwijskundig kader) en andere relevante referentiekaders omtrent de organisatie en werking van grootstedelijk onderwijs.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Onderzoeksposter met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten maken een onderzoeksposter in groepsverband en presenteren en verdedigen deze. De poster wordt digitaal aangemaakt.
    Studenten maken ook een peer assessment ter evaluatie van het groepswerk.
    Correcte bronvermeldingen zijn een voorwaarde om te slagen.

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper onderwijsvisie met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten schrijven een eerste versie van een onderwijsvisie voor de aanvang van de stadslabo’s. In de finale versie kunnen zij hun inzichten uit de onderzoeksposter verwerken in hun rapport.
    Het rapport moet taalkundig correct zijn.
    Correcte bronvermeldingen zijn een voorwaarde om te slagen.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie. Actieve deelname aan de sessies Reflecterend en Onderzoekend Handelen (ROH) waarin reflectie- en coachingsvaardigheden worden geoefend, is verplicht. Voor ROH wordt een pass/fail evaluatie toegepast. Er kan slechts een eindcijfer worden berekend indien voor elke opdrachtcategorie van de evaluatie een score werd behaald. Niet deelnemen aan één of meerdere opdracht-categorieën resulteert in de vermelding 'afwezig' (Afw).  
  •  Een student kan slechts slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke opdrachtcategorie minstens 7/20 wordt behaald. De toegekende eindscore is dan het cijfer toegekend aan het laagst gescoorde examenonderdeel.  
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de biomedische wetenschappen: Verkort traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de fysica en de sterrenkunde: Standaard traject
Bachelor in de biologie: Standaard traject
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor onderwijs
Bachelor in de wiskunde en Data Science: Standaard traject
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Master in de biologie: ecologie en biodiversiteit
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: chemie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: computerwetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de economie: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Anderlecht)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Diest)
Educatieve master in de talen: standaard traject (60 ECTS, Leuven)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject