3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1022244BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Rechtsmethodologie I' gevolgd, alvorens dit vak op te nemen. Deze inschrijvingsvereiste is enkel geldig voor studenten bachelor Rechten (standaardtraject).
Onderwijstaal
Frans
Faculteit
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Verantwoordelijke vakgroep
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Onderwijsteam
Nefertari Vanden Bulcke
Laurence Balencourt
Voorzitter ACTO (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
48 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

 NL

De cursus "français juridique" vindt plaats onder de vorm van werkcolleges. We houden in de mate van het mogelijke rekening met het startniveau van de student en functioneren volgens een differentiatiemodel opdat elke student vooruitgang kan boeken in de vreemde taalverwerving, echter een goede basiskennis van het Frans (niveau B1/B2) is zowel een voor- en meerwaarde.

De pedagogie die gehanteerd wordt vloeit voort uit de CLIL-methode (Content and Language Integrated Learning). Via CLIL krijgen studenten niet-taal-georiënteerde inhoud te verwerken met als doel op een interactieve manier meertaligheid te bevorderen. De inhoud die wordt aangereikt leunt aan bij de algemene opleiding Recht en verdiept diverse rechtsgerelateerde/juridische onderwerpen die in functie van de actualiteit systematisch aangepast worden. Studenten “trainen” spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid via een uitgebreide waaier aan werkvormen, en dit zowel via contact- als afstandsonderwijs.

Er wordt specifiek aandacht besteed aan juridische vakwoordenschat door middel van 7 modules die zich richten op verschillende thema's en takken van het recht (Belgische context). Aan de hand van "afstandsprojecten" worden punctuele grammaticale (probleem)punten behandeld (via Projet Voltaire) en op mondelinge taalvaardigheid gewerkt (via het Tandemproject ism de ULB). Eén van de grote opdrachten betreft het houden van een pleidooi/aanklacht voor een publiek. Hiervoor worden specifieke argumentatietechnieken aangewend en principes uit de retoriek gebruikt.

Wat betreft vakoverschrijdende doelstellingen draagt de cursus bij tot actief burgerschap via pedagogische strategieën die bijvoorbeeld onze verhouding tot regelgeving bevraagt, die de verschijning van “het gemeenschappelijk goed” bekrachtigt, het principe van gelijkheid der kansen ondersteunt en die de zin voor kritisch engagement aanmoedigt.

Tijdens de eerste les worden de precieze modaliteiten over de inhoud, de evaluatiecriteria, de onderlinge verhouding van de deelpunten, de organisatie en het verloop van de cursus uitgelegd en aangereikt via een vademecum (wijzigingen altijd mogelijk). Het vademecum bevat dus alle concrete informatie en is een bindend document.

De aanwezigheid van studenten tijdens de werkcolleges in het kader van Français juridique is verplicht. De student die tijdens de lessen ongewettigd afwezig is, wordt verwezen naar de 2e zittijd. Inzake de staving van afwezigheden op evaluatiemomenten en het goede verloop ervan wordt verwezen naar art. 111 en 112 van het Onderwijs- en Examenreglement met de facultaire aanvullingen van de faculteit Recht en Criminologie wat betreft medische attesten.

Studenten dienen deel te nemen aan alle evaluatiecriteria (onder de vorm van (deel)toetsen, opdrachten, afstandsprojecten, etc. in het kader van permanente evaluatie) om een eindscore te behalen.

FR

Le cours de Français juridique est un cours pratique. Le niveau de départ de chaque étudiant constitue le point de départ pour le cours, car nous fonctionnons selon un modèle de différentiation permettant à chaque étudiant de progresser dans l’acquisition de la langue française. Une bonne connaissance du français (B2) constitue néanmoins un atout important.

Nous favorisons la pédagogie CLIL (Content and Language Integrated Learning). Par le biais de cette approche nous proposons aux étudiant.e.s  un contenu non-linguistique avec comme objectif de favoriser le multilinguisme de façon interactive.

Le contenu proposé est en lien avec la formation générale en droit et permet d’approfondir divers sujets issus de l’actualité. Les étudiant.e.s s’entrainent à l’expression orale et écrite et à la compréhension à l’écoute et à l’écrit par le biais de plusieurs méthodes de travail, tant en classe, qu’à l’extérieur des murs de l’université (par exemple à l’aide d’une application mobile, ou d’un projet). Une attention particulière est consacrée à l’acquisition de vocabulaire juridique.

En ce qui concerne les compétences et objectifs périphériques, ce cours met en pratique des notions clefs de la citoyenneté active grâce à des stratégies pédagogiques permettant par exemple de questionner notre rapport aux règles, favoriser l’émergence du « bien commun », travailler le principe d’équité ou de justice et de valoriser les comportements citoyens et la communication interculturelle.

Les modalités concrètes du cours seront communiquées par le biais d'un vade-mecum lors du premier cours. Ce vade-mecum est un document contraignant.

La présence aux cours est obligatoire. Nous renvoyons au règlement des examens de la Vub (art. 111 et 112 en particulier) en ce qui concerne le bon déroulement des moments d'évaluation. Les étudiants doivent participer à tous les critères d'évaluation afin d'obtenir une note finale.

Pour les étudiants salariés, les informations concrètes concernant l'organisation pratique du cours et les critères d'évaluation seront communiquées par le biais d'un vade-mecum au début du semestre.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Aanvullende (audiovisuele) documenten
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Documenten: lijst met vakgerichte woordenschat, taaltechnieken en selectie vakgerichte teksten, Canvas
Handboek (Vereist) : À la découverte du français juridique, Elke Weylandt & Liesbeth Vandenbulcke, Brugge, Die Keure, 9782874036118, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Rechtsmethodologie II en Français juridique, Syllabus Rechtstmethodologie, Canvas
Bijkomende info

NL

Er wordt gewerkt met authentieke (vak)teksten, audiovisuele documenten en woordenschatoefeningen op Canvas. Het te kennen juridisch vakjargon komt uit het handboek À la découverte du français juridique (Elke Weylandt & Liesbeth Vandenbulcke) en bestaat uit 7 modules, ingericht volgens verschillende thema's en rechtstakken. Alle lesmateriaal wordt, in de mate van het mogelijke, beschikbaar gesteld op Canvas.

FR

Nous travaillons avec des documents authentiques, des documents audiovisuels, des présentations PPT ainsi que des exercices de vocabulaire sur Canvas. Le lexique à connaître est issu du manuel À la découverte du français juridique (Elke Weylandt & Liesbeth Vandenbulcke). Tout le matériel sera, dans la mesure du possible, mis à disposition sur Canvas.

Leerresultaten

Leerresultaten en Algem. Comp.

NL

Leerresultaten:

  • De studenten onderhouden en ontwikkelen verder hun communicatieve vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken);
  • De studenten verwerken algemeen Frans en juridische basiswoordenschat in het Frans en kunnen de bijgebrachte (vak)woordenschat in een groepsdiscussie/presentatie aanwenden;
  • De studenten beheersen algemene en vakgerichte leesvaardigheidstechnieken die hen toestaan de belangrijkste informatie uit teksten te halen en deze informatie te structureren en te verwoorden;
  • De studenten kunnen de aangeleerde argumentatietechnieken binnen de discipline van de retoriek (o.a. beoordelen, argumenten weerleggen, toegeven, (niet) akkoord gaan, overtuigen, etc.) gebruiken in discussies en pleidooi-oefeningen;
  • De studenten beheersen sociale vaardigheden waaronder coöperatief handelen en op een vredevolle manier compromissen sluiten;
  • De studenten kunnen zich een mening vormen over hedendaagse vakgerelateerde thema’s en hun standpunt op een gestructureerde, heldere manier overbrengen in een formeel taalregister.

Algemene competenties:

  • Schrijfvaardigheid: formeel taalregister, structuur, heldere formuleringen, vakjargon, stijl;
  • Spreekvaardigheid: formeel taalregister, structuur, heldere formuleringen, vakjargon, stijl;
  • Luistervaardigheid: complexe discussies kunnen volgen, verschillende accenten kunnen begrijpen, actief leren luisteren naar de anderen;
  • Leesvaardigheid: complexe teksten kunnen ontleden en begrijpen, de essentie kunnen vatten.
  • Kritisch denken : interesse tonen voor brede maatschappelijke thema’s en interdisciplinair durven nadenken, kritisch staan tegenover de eigen discipline, eigen mentale, geografische en culturele grenzen durven overstijgen, actieve burgerzin tonen, eigen nieuwsgierigheid kunnen voeden.

FR

Les étudiants travaillent:

  • leurs compétences langagières (parler, écouter, écrire et lire; adopter un registre formel; structurer un discours)
  • le vocabulaire de leur discipline (traduire et contextualiser)
  • leurs compétences sociales (coopérer, prendre des initiatives, écouter les autres, prendre position)
  • leur esprit critique (développer une réflexion interdisciplinaire et assouvir sa curiosité intellectuelle)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

NL

De studenten worden geëvalueerd doorheen het semester aan de hand van permanente evaluatie en een eindoefening “plaidoyer/réquisitoire”. Bij het indienen van de schriftelijke versie van het “plaidoyer/réquisitoire” wordt met een systeem voor plagiaatdetectering gewerkt.

Studenten dienen deel te nemen aan alle evaluatiecriteria (onder de vorm van (deel)toetsen, opdrachten, afstandsprojecten, etc. in het kader van permanente evaluatie) EN te slagen (minstens 50% behalen) voor elk van de individuele criteria om toegelaten te worden voor de eindoefening “plaidoyer/réquisitoire” aan het einde van het semester. Indien aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, vervalt de eindoefening en wordt de student linea recta naar tweede zit verwezen. Om een eindscore te behalen dient de student ook deel te nemen en een voldoende te behalen (minstens 50%) op de eindoefening “plaidoyer/réquisitoire”. Indien aan deze voorwaarde niet wordt voldaan wordt de student linea recta naar tweede zit doorverwezen. De student zal uiterlijk één week voor de eindoefening “plaidoyer/réquisitoire” op de hoogte gesteld worden van zijn/haar toelating tot deelname. Tijdens het semester wordt er niet gecommuniceerd over deelpunten.

Bij ongewettigde afwezigheid wordt de student meteen verwezen naar tweede zittijd. Bij gewettigde afwezigheid (zie voorwaarden in examenreglement) zal de student kunnen deelnemen aan een inhaalmoment in samenspraak met de respectievelijke docente. Bij meer dan 3 gewettigde afwezigheden wordt de student doorverwezen naar tweede zittijd.

Er zijn geen deelvrijstellingen mogelijk in tweede zit. Er worden geen punten uit eerste zit overgedragen naar tweede zit. Studenten die aan de tweede zit wensen deel te nemen moeten dit per mail te kennen geven aan hun respectievelijke docente uiterlijk 1 week na de officiële bekendmaking van de punten via de faculteit. Laattijdige meldingen worden niet meer in acht genomen en doet het recht op deelname aan tweede zit vervallen.

Voor werkstudenten is een speciale regeling voorzien die wordt aangereikt en uitgelegd via een vademecum bij aanvang van het semester.

FR

Les étudiants sont évalués selon un système d’évaluation permanente et un exercice oral final. La version écrite de l’exercice final sera soumise à un programme de détection de plagiat.

L’étudiant doit participer à tous les critères d’évaluation dans le cadre de l’évaluation permanente ET il doit réussir toutes les parties de l’évaluation afin d’être admis à l’exercice final à la fin du semestre. Si ces conditions ne sont pas remplies, l’étudiant sera renvoyé à la seconde session. Afin d’obtenir un résultat final, l’étudiant doit obligatoirement avoir participé à l’exercice final ET avoir réussi cet exercice. Si cette condition n’est pas remplie, l’étudiant sera renvoyé à la seconde session. L’étudiant sera mis au courant de son admission (ou non) à l’exercice final au plus tard une semaine avant l’organisation de cet exercice final. Nous ne communiquons pas sur les résultats partiels pendant le semestre.

En cas d’absence injustifiée, l’étudiant est renvoyé à la seconde session. En cas d’absence justifiée (voir conditions dans le règlement des examens de la VUB), l’étudiant aura l’occasion de participer à un moment de rattrapage en concertation avec sa professeure respective. En cas de plus de trois absences justifiées, l’étudiant est renvoyé à la seconde session.

Il n’y a pas de dispenses partielles en seconde session. Nous ne transférons pas de résultats de la première session à la seconde session. Les étudiants qui souhaitent participer à la seconde session sont obligés d’en informer leur professeure respective au plus tard une semaine après la publication des points par la faculté. Les étudiants qui contactent leur professeure tardivement ne recevront pas de rendez-vous pour la seconde session.

Pour les étudiants salariés, les informations concrètes concernant l'organisation pratique et l'évaluation du cours seront communiquées au début du semestre à l'aide d'un vade-mecum.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de rechten: Standaard traject