6 ECTS credits
158 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1022191BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Werkcollege sociologie en wetenschapsmethodologie (langlopend onderzoek I)' en moeten ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Inleiding onderzoeksmethoden voor mens- en maatschappijwetenschappen'. Studenten moeten ook voor minstens 30 ECTS-credits geslaagd zijn op bachelorniveau. Studenten in een verkort traject kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen, samen met 'Statistiek voor de sociale wetenschappen I en II' en 'Inleiding onderzoeksmethoden voor mens- en maatschappijwetenschappen'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Hadewijch Vandenheede (titularis)
Julie Vanderleyden
Laura Emery
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
9 contacturen Lecture
39 contacturen Practical exercises
110 contacturen Self study
Inhoud

Het werkcollege Langlopend onderzoek II maakt deel uit van een drieluik dat zich uitstrekt over de bacheloropleiding Sociologie: Werkcollege Sociologie en Wetenschapsmethodologie (Langlopend Onderzoek I), Werkcollege onderzoeksproject (Langlopend Onderzoek II) en Bachelor proef (Langlopend Onderzoek III). Dit drieluik beoogt de studenten de theoretische en methodologische vaardigheden en kennis, die ze verwerven gedurende hun opleiding, in de onderzoekspraktijk om te zetten.

In langlopend onderzoek II staan het verkennen van een onderzoeksdomein, het ontwikkelen van een probleemstelling en onderzoeksopzet, het opzetten van een dataverzameling door veldwerk op basis van een gestandaardiseerde vragenlijst en het praktische gebruik van statistische software bij het verwerken en analyseren van de resultaten van het veldwerk centraal. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het statistische softwarepakket SPSS.

Er wordt in groepen gewerkt rond een sociologisch onderzoeksonderwerp, dit omvat zowel de verkenning, de definitie van het objectief, de operationalisering, het veldwerk, de analyse, als de rapportering en discussie van de onderzoeksresultaten in een collectief eindrapport.  De leden van de groep zullen deeltaken en deelaspecten onder elkaar verdelen en de onderlinge coördinatie zelf regelen.

Het werkcollege bestaat uit vijf modules, die zich uitstrekken over het volledige academiejaar: (1) literatuurstudie en formuleren van het objectief (1ste semester), ((2) operationaliseren van concepten / opstellen van de vragenlijst (1e semester), (3) dataverzameling en dataverwerking (2e semester), (4) data analyse en (5) rapportering (2e semester).

Bijkomende info

Studiemateriaal: studiegids (zie Canvas).

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt

- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat

- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 9 uur

  • verspreid over de lessenreeks zijn er verschillende momenten waarop meestal eerder behandelde lesinhoud (onderzoekscyclus, methodologische onderzoekstradities, …) worden behandeld

WPO: 39 uur

  • verschillende oefenmomenten in groepjes, verdeeld over de verschillende contactmomenten: vastleggen onderzoeksobjectief; uitwerken van de onderzoeksvragen en hypothesen, onderzoekstechnieken diepte-interview, opstellen topiclijst, opstellen survey-vragenlijst, kwalitatief coderen, verwerken survey data, bespreking finale onderzoeksvragen

ZELF: 110 uur

  • verwerken theorie en uitwerken van de verschillende opdrachten waaronder opstellen, afnemen en verwerken van een vragenlijst en het schrijven van een individuele paper
Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van Langlopend Onderzoek II heeft de student kennis, inzicht en vaardigheden verworven inzake:

Cognitieve vaardigheden – Toepassen

  • De studenten kunnen systematische literatuur opzoeken en zijn in staat bronnen op hun kwaliteit en relevantie te beoordelen,
  • De studenten kunnen een sociaal fenomeen of probleem verkennen en vertalen tot een onderzoeksthema,
  • De studenten kunnen een onderzoeksthema formuleren in termen van een probleemstelling, onderzoeksopzet, onderzoeksvragen en hypothesen,
  • De studenten kunnen de doelstellingen van onderzoek operationaliseren in termen van een onderzoeksplan,
  • De studenten kunnen een gestandaardiseerde vragenlijst ontwikkelen, testen en evalueren met bijzondere aandacht voor problemen rond operationalisering, betrouwbaarheid, validiteit en begrijpbaarheid,
  • De studenten kunnen veldwerk met het oog op dataverzameling opzetten bij een geselecteerde onderzoekspopulatie aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst met bijzondere aandacht voor problemen rond steekproeforganisatie, representativiteit en responsmaximalisatie,
  • De studenten zijn in staat op een praktische manier statistische software te gebruiken met het oog op het prepareren, modificeren en analyseren van gestandaardiseerde data uit surveygegevens,De studenten zijn in staat op een correcte manier te refereren naar de door hen geraadpleegde en verwerkte bronnen,

Cognitieve vaardigheden – Kennen

  • De studenten kennen de structurele opbouw van een empirisch sociaalwetenschappelijk onderzoeksrapport,

Psychomotorische vaardigheden – Reflectie

  • De studenten zijn in staat verschillende methoden voor dataverzameling en verwerking kritisch te vergelijken en te evalueren,
  • De studenten zijn in staat hun eigen leerproces kritisch te evalueren,

Interactieve vaardigheden – Teamwerk

  • De studenten kunnen in team, met vrucht meewerken aan het opzetten en uitvoeren van een onderzoek.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Dagelijks werk met een wegingsfactor 100 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Dagelijks werk (60%):

  • Participatie tijdens de lessen (aanwezigheid en inbreng)
  • Stiptheid, volledigheid, correctheid van de uitgevoerde opdrachten
  • Kwaliteit van de uitgevoerde opdrachten

Examen (40%): Collectieve paper, samenvatting (voor distributie organisatie), infographic en presentatie.

De paper wordt beoordeeld aan de hand van vastgelegde criteria. Deze zijn na te lezen in het document 'Evaluatie van papers in de opleiding Sociologie' te vinden op Canvas.

Tweede zittijd: Tijdens de tweede zit worden studenten geacht een individuele paper over een goedgekeurd deelthema van de onderzochte onderwerpen te schrijven. Studenten stellen dus een onderzoeksvraag voor die na goedkeuring uitgewerkt wordt tot een volwaardige onderzoekspaper. Deze individuele onderzoekspaper zal op 50% van de uiteindelijke puntenverdeling staan. De overige 50% van de puntenverdeling wordt ingevuld door het eindcijfer dat de student behaalde voor zijn/haar dagelijks werk gedurende het jaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor politieke wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor criminologische wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor geschiedenis
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor sociale geografie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor antropologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor samenleving en cultuur
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management, zorg en beleid in de gerontologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Schakelprogramma Master of Science in de sociologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de sociologie: Standaard traject