8 ECTS credits
237 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022181DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
'Topics in biomedical research' opnemen houdt in dat je gelijktijdig Farmacologie: basisconcepten, Pathofysiologie van de organen en inleiding tot de ziekteleer, fysiologie van de cel en de organen, Biomedische Genetica, Wetenschappelijke Lijn 3, Laboratory animal science I, Experimentele cellulaire en moleculaire biologie II, Experimentele cellulaire en moleculaire biologie III, Topics in de Farmacologie, Kwaliteitsmanagement, Bachelorproef : formuleren en verdedigen van een wetenschappelijke hypothese, Klinische Laboratoriumtechnieken, Ziekteprocessen: moleculaire en cellulaire basis en Bio-ethiek I volgt of reeds geslaagd bent voor Farmacologie: basisconcepten, Pathofysiologie van de organen en inleiding tot de ziekteleer, fysiologie van de cel en de organen, Biomedische Genetica, Wetenschappelijke Lijn 3, Laboratory animal science I, Experimentele cellulaire en moleculaire biologie II, Experimentele cellulaire en moleculaire biologie III, Topics in de Farmacologie, Kwaliteitsmanagement, Bachelorproef : formuleren en verdedigen van een wetenschappelijke hypothese, Klinische Laboratoriumtechnieken, Ziekteprocessen: moleculaire en cellulaire basis en Bio-ethiek I OF voor studenten ingeschreven in het verkort bachelortraject BMW houders van een bachelordiploma BMLT geldt 'Topics in biomedical research' opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Fysiologie van de cel en organen THEORIE’, ‘Bio-ethiek 1’, ‘Experimentele cellulaire en moleculaire biologie II : Onderzoek aan cellulaire eiwitten’, ‘Farmacokinetiek en -dynamiek’, ‘Algemene pathologie’, ‘Laboratory Animal Science 1’, ‘Research seminars’, ‘Selectie uit de Biomedische Genetica’, ‘Experimentele cellulaire en moleculaire biologie III’, ‘Topics in farmacologie’ en ‘Onstaansmechanismen van ziekten’ volgt of reeds geslaagd bent voor gelijktijdig ‘Fysiologie van de cel en organen THEORIE’, ‘Bio-ethiek 1’, ‘Experimentele cellulaire en moleculaire biologie II : Onderzoek aan cellulaire eiwitten’, ‘Farmacokinetiek en -dynamiek’, ‘Algemene pathologie’, ‘Laboratory Animal Science 1’, ‘Research seminars’, ‘Selectie uit de Biomedische Genetica’, ‘Experimentele cellulaire en moleculaire biologie III’, ‘Topics in farmacologie’ en ‘Onstaansmechanismen van ziekten’. OF moet men ingeschreven zijn in de educatieve master.
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Basis (bio-) medische wetenschappen
Onderwijsteam
Karen Sermon (titularis)
Ellen Goossens
Nico Buls
Eline Menu
Mieke Geens
Inge Mannaerts
Willem Staels
Ron Kooijman
Onderdelen en contacturen
67 contacturen Hoorcollege
120 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

A number of researchers that have an important research activity within the life sciences will first bring a general introduction on their research topic, followed by a more detailed discussion of their own work.  They will do this primarily using the current literature and their own publications.  The topics discussed are cancer, diabetes, hepatology, neuro-pharmacology, imaging and reproductive genetics. 

 

After this, students will be divided in smaller groups and will analyse and present a scientific paper for each topic. All students will formulate and answer questions on the presented paper that gauge the applicability of the introduced methods and models and the analytic capabilities of the students.

 

At the end of the lecture series follows a group work in which smaller groups of students formulate questions on a selected scientific paper and answer the to them assigned questions (by other groups of students and by the instructor). These will also be presented.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : The powerpoint presentations and papers, as well as the scientific papers that will be examined will be made available to the students, Canvas
Bijkomende info

Digital coursematerial: The powerpoint presentations and papers will be made available to the students. Also the scientific papers that will be examined will be made available on Canvas.

Leerresultaten

Algemene competenties

Aims:

  • The student can read a scientific paper with a critical mind and formulate relevant questions.
  • The student knows the methods and models that have been introduced during the classes and in the scientific papers. The student can motivate why these were used and apply them in a different context.
  • The student can place these methods or models within the context of the discussed topics.
  • The student can reconstruct the work up of a scientific experiment and can design alternative experiments.
  • The student can distil correct scientific conclusions from the presented data.
  • The student can integrate different scientific disciplines

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 15% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Written examen met een wegingsfactor 85 en aldus 85% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: During the written exam, open questions need to be answered on one selected scientific paper per topic (of those 5 topics that were not evaluated during the group work). The students receive the papers on beforehand. The selected papers can be brought to the exam.

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Group work with presentation met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: During the group work, students will formulate questions on a selected scientific paper and answer the to them assigned questions (by other groups of students and by the instructor). Questions and answers will be presented.

Aanvullende info mbt evaluatie

The evaluation exists of following categories:

  • Written examination determines 85% of the final grade.
  • Group work with oral presentation determines 15% of the final grade.

Information:

During the group work, students will formulate questions on a selected scientific paper and answer the to them assigned questions (by other groups of students and by the instructor). Questions and answers will be presented.

During the written exam, open questions need to be answered on one selected scientific paper per topic (of those 5 topics that were not evaluated during the group work). The students receive the papers on beforehand. The selected papers can be brought to the exam.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master of Biomedical Research: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)