6 ECTS credits
174 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022162ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Politieke Wetenschappen
Onderwijsteam
Eline Severs (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
4 contacturen Practical exercises
170 contacturen Self study
Inhoud

Tijdens de stage komen studenten in contact met het werkveld en krijgen ze de kans om hun academische kennis en inzichten te toetsen aan de politieke prakijk. Op die manier ontwikkelen studenten een reeks van professionele vaardigheden die ze in hun latere loopbaan kunnen aanwenden, zoals werken in teamverband, projectplanning, presenteren en rapporteren, et cetera.

De inhoudelijke focus van de stage ligt op ‘democratie en leiderschap’, maar studenten kiezen vrij of ze stage willen lopen in een lokale, nationale, Europese of internationale organisatie of instelling. Deze instellingen kunnen verbonden zijn aan de formele sfeer van electorale democratie (zoals partijen, parlementen, ministeries, et cetera) of de civiele maatschappij breed gedefinieerd (zoals internationale organisaties, ngo’s, denktanken, lokale bewegingen, et cetera). Ook een stage binnen de wereld van communicatie (kranten, televisie, radio) met focus op politieke communicatie behoort tot de mogelijkheden.

Studenten werken minstens 148 uren op hun stageplaats, wat het equivalent is van één maand voltijdse tewerkstelling. Ze kunnen de stageduur wel spreiden en deeltijds stage volgen gedurende meerdere maanden. Studenten zoeken hun stageplaatsen in principe zelf.

Tijdens hun stage houden studenten een logboek bij waarin ze een kort verslag neerschrijven van de stage-activiteiten. Daarnaast schrijven ze een stagepaper die de vorm aanneemt van een policy paper. In de paper werken de studenten zelfstandig een beleidsrelevant probleem uit op een wetenschappelijk onderbouwde manier. Aan het einde van het semester presenteren studenten hun tussentijdse papers. Studenten leveren peer feedback op elkaars presentaties.

Studenten die ingeschreven zijn als werkstudenten kunnen geen stage lopen bij de instelling waar ze reeds werken.

Bijkomende info

De inhoud en deadlines voor de opdrachten zullen gespecifieerd worden in de syllabus op Canvas.

De docent stelt literatuur ter beschikking (referentielijst via Canvas) die studenten ondersteunt bij het schrijven van hun stage/policy-paper. Deze literatuur omvat richtlijnen voor het opstellen van een goede stage/policy-paper.

Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten die de stage volgen, passen politiekwetenschappelijke kennis en inzichten toe op de politieke praktijk. Ze beschikken over probleemoplossende vaardigheden die toelaten een probleem in een politiekwetenschappelijke setting te analyseren en wetenschappelijk verantwoorde oplossingen te suggereren. Dit veronderstelt ook een kritisch wetenschappelijke attitude ten aanzien van bestaande politicologische theorieën, bronnen, opvattingen, opinies,… Bovendien leert de student conclusies op een ondubbelzinnige manier te communiceren naar een publiek van vakgenoten.

Meer specifiek:

  •      de student kan de werkpraktijk duiden aan de hand van één of meerdere theorieën die tijdens de opleiding werden behandeld;
  •      de student verwerft inzicht in de werking van politieke organisaties en instellingen, met name de instelling of organisatie waar stage werd gelopen;
  •      de student kan zelfstandig analytisch, genuanceerd en kritisch reflecteren over actuele politieke problemen en beleidsontwikkelingen binnen het domein waarin hij/zij stage heeft gelopen
  •      de student ontwikkelt de sociale vaardigheden die relevant zijn voor de beroepspraktijk, zoals stiptheid, zelfstandig werken en het werken in teamverband;
  •      de student kan kritisch rapporteren over de eigen activiteiten en kennisontwikkeling tijdens de stage;
  •      de student kan de stageplaats kritisch evalueren en zowel goede als minder goede ervaringen op een correcte en genuanceerde manier verwoorden;
  •      de student ontwikkelt een professionele attitude. Hierin kan en durft hij/zij verantwoordelijkheid opnemen en staat hij/zij open voor kritiek en feedback;
  •      de student is flexibel en kan zich op een correcte manier aanpassen aan stressvolle situaties.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Verslag stage-activiteiten met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
  • Presentatie stagepaper met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Kan niet hernomen worden in tweede zittijd
  • Policy brief met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.
  • Evaluatie stagebegeleider met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Kan niet hernomen worden in tweede zittijd

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

  • Logboek met kort verslag van de stage-activiteiten: 30%
  • Evaluatie van de stage door de stage-begeleider: 20%
  • Stagepaper: 40%
  • Presentatie stagepaper: 10%

De student kan enkel slagen voor dit opleidingsonderdeel wanneer er sprake is van zowel het afleggen van de stage als het indienen van de deelopdrachten (stageportfolio en policy brief). Indien de student niet deelneemt aan één (of meerdere) van de deelevaluaties, krijgt de student AFW (afwezig) voor het gehele opleidingsonderdeel. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van plagiaat en fraude en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement.

Studenten die niet in eerste zit slagen voor dit opleidingsonderdeel krijgen een herkansing die echter verschilt van de eerste examenkans. De stage kan niet opnieuw worden afgelegd tijdens de zomermaanden. Dit wil zeggen dat de beoordeling van de stagebegeleider ongewijzigd blijft bij de herkansing. Ook het examenonderdeel "presentatie policy brief" kan niet opnieuw worden afgelegd in tweede zittijd. Ook hier blijft het deelresultaat ongewijzigd bij de herkansing (i.e. het resultaat uit de eerste zittijd wordt overgedragen naar de tweede zittijd). Bij een resultaat lager dan 10/20 kan wel een nieuwe versie van het stageportfolio en de policy brief worden ingediend.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap