3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1022155BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
‘Lijnproject: moleculen van het leven’ is een uitbreiding van de reeds opgedane competenties in het 1ste jaar Bachelor tijdens ‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’. De studenten werken dus verder rond hetzelfde farmaceutisch product en breiden hun portfolio uit met nieuwe opgedane kennis en vaardigheden. Extra focus wordt gelegd op de moleculaire aspecten van de actieve component(en) van het farmaceutisch product. Meer bepaald dient dieper te worden ingegaan op de potentiële interacties van de actieve component(en) met biomoleculen op moleculair niveau (welke zijn de aangrijpingspunten?). De studenten dienen ook mogelijke plantaardige alternatieven voor hun farmaceutisch product te bespreken.
- Dit opleidingsonderdeel gaat in hybride format door met lesactiviteiten on campus en online. Aanwezigheid is ten allen tijde verplicht voor alle activiteiten.
- Het lijnproject kadert binnen een groter geheel: het start reeds in het 1ste jaar Bachelor, loopt door tot in het 3de jaar en eindigt daar met een Bachelorproef. De studenten nemen elk jaar in het lijnproject hun reeds opgedane competenties mee, breiden ze uit met de nieuwe opgedane kennis en vaardigheden, integreren het in de portfolio, bespreken de evolutie ervan met de promotor en de begeleider van het project, én geven een presentatie. In het kader van internationaliseringsaspecten dienen de studenten hun presentatie (zowel de slides als de orale presentatie) in het Engels te doen. De discussie met het panel gebeurt in het Nederlands.
Bovenstaande zal de studenten toelaten om de verschillende OO’s behandeld tijdens een jaar (transversaal) én de kennis verworven jaar na jaar met elkaar te verbinden (longitudinaal) om zo verder te werken aan interdisciplinariteit. Elk jaar wordt het rapport over het studieobject uitgediept met de nieuw verworven competenties en worden de opgedane kennis en vaardigheden door de groepjes geïntegreerd in de reeds beschikbare portfolio én gepresenteerd voor een panel. Aan de hand van de portfolio moet elke student jaarlijks aantonen welke competenties behaald zijn, dit zal ook samen besproken worden met de promotor en de begeleider van het project. In het laatste jaar is het project dan volledig. De portfolio bewijst dan de competenties van de student. De portfolio is dus gelinkt aan de eindtermen en doelstellingen van de opleiding farmacie. Deze manier van werken zal het verwerken van de stof bevorderen. Het verplicht immers de studenten het aanwezige studiemateriaal af te speuren naar informatie relevant voor hun onderwerp. Bovendien werkt deze benadering duidelijk vakoverschrijdend.
De studenten verwerven de juiste competenties (op het einde van het 2de jaar bachelor), nodig voor de belangrijkste kerntaken van het beroep van apotheker: verwerven van inhoudelijke kennis én ontwikkelen van vaardigheden en attitudes. Dit alles gebeurt met behulp van projectonderwijs, zelfstudie, begeleiding door promotor en projectleider, reflectiegesprek met projectleider, feedback door promotor en projectleider. Het geheel van leerresultaten en –ervaringen wordt verwerkt in een portfolio.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 20% van het eindcijfer
ZELF Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer
ZELF Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer
ZELF Verslag bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
De evaluatie gebeurt binnen de lesuren voorzien voor dit studiedeel en gebeurt zowel op groepsniveau als op individueel niveau.
Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van het cijfer behaald voor de ‘individuele bijdrage tot het groepswerk’ (20%), het gezamenlijk ‘schriftelijk portfolio’ (20%), de gezamenlijke ‘mondelinge presentatie & discussie’ (40%) en de individuele ‘schriftelijke ondervraging’ (20%). Indien een deelcijfer minder of gelijk aan 8/20 bedraagt, dan kan het eindcijfer niet hoger liggen dan het laagste deelcijfer. Het deelcijfer ‘individuele bijdrage tot het groepswerk’ tijdens de contacten wordt bepaald door de promotor/assistent waarbij een correctie aan de hand van een peer assessment score gegeven door medestudenten in rekening genomen zal worden. De promotor/assistent kan tijdens de contactmomenten studenten ‘ondervragen’ om te evalueren of elke student goed meewerkt en op de hoogte is van het gezamenlijk werk. De score voor het groepswerk kan dus verschillend zijn voor studenten behorende tot eenzelfde groep: als een student onvoldoende meewerkt, kan hij/zij voor dit onderdeel een lager cijfer bekomen. Het deelcijfer gezamenlijke ‘schriftelijk portfolio’ wordt bepaald door de promotor/assistent en projectbegeleider. Het deelcijfer gezamenlijke ‘mondelinge presentatie & discussie’ wordt bepaald door een panel van juryleden uit het onderwijsteam waarbij de studenten een gezamenlijke mondelinge presentatie geven in het Engels, de discussie is in het Nederlands. Er wordt louter formatieve feedback gegeven over het Engelse taalgebruik. Het deelcijfer individuele ‘schriftelijke ondervraging’ wordt bepaald door de promotor/assistent. Deze ondervraging omvat een aantal open vragen omtrent het eigen farmaceutisch product en multiple choice vragen over de presentaties bijgewoond tijdens de eigen sessie.
- Deelname aan de gezamenlijke mondelinge presentatie & discussie en de schriftelijke ondervraging is verplicht. Het niet deelnemen aan de mondelinge presentatie & discussie of de schriftelijke ondervraging, hetzij wettig of onwettig, leidt automatisch tot een verwijzing naar de 2de zittijd. In dit geval dient de student de schriftelijke ondervraging over het farmaceutisch product te hernemen. De student krijgt bovendien een extra individuele taak omtrent het farmaceutisch product en geeft er een mondelinge presentatie over (in het Engels) en beantwoordt de vragen (in het Nederlands) gesteld door de promotor, titularis en/of projectbegeleider.
- In het geval een student gewettigd afwezig is gedurende maximaal 1 dag tijdens het groepswerk of de voorbereiding van het gezamenlijk schriftelijk portfolio, dan zal de student een extra individuele taak omtrent het farmaceutisch product moeten indienen in de 1ste zittijd.
- In het geval een student niet gewettigd afwezig is gedurende maximaal 1 dag tijdens het groepswerk of de voorbereiding van het gezamenlijk schriftelijk portfolio, dan wordt de student doorverwezen naar de 2de zittijd en zal de student bovendien een extra individuele taak omtrent het farmaceutisch product moeten indienen.
- In het geval dat een student afwezig is (zowel ‘gewettigd’ als ‘niet gewettigd’) gedurende meer dan 1 dag van de vastgelegde periode van ‘Lijnproject: moleculen van het leven’, wordt hij/zij onmiddellijk doorverwezen naar het volgende academiejaar. Omdat in het ‘Lijnproject: moleculen van het leven’ verschillende vaardigheden worden getest, kan dit niet individueel in 2de zittijd geëvalueerd worden: een groot deel van de opzet en doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zou hiermee verloren gaan.
- Een overdracht van deelpunten naar de 2de zittijd kan worden bekomen indien minstens 10/20 behaald werd voor dat onderdeel. Een overdracht van deelpunten naar volgend academiejaar kan niet worden bekomen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Verkort traject