4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022138FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor "Klinische en maatschappelijke topics III" moet men geslaagd zijn voor "Klinische en maatschappelijke topics I" en "Klinische en maatschappelijke topics II". Bovendien moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor "Integratieve colleges".
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Onderwijsteam
Michel Deneyer
Mark De Ridder
Koen Putman (titularis)
Eva Kimpe
Onderdelen en contacturen
15 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In 3e master worden de geselecteerde thema’s die gecentreerd zijn op een specifiek zorgvraagstuk op geïntegreerde wijze aangeboden via het OO Klinische en maatschappelijke topics III en het OO Integratieve colleges.

Deze thema’s worden geselecteerd afhankelijk van de huidige zorgcontext. Ter illustratie, voor het academiejaar 2020-2021 werden volgende thema’s behandeld:

  • ABCDE/ALS vervolg
  • COVID19
  • Frailty in elderly
  • Hematologie
  • Polytrauma
  • Screening en preventie
  • SOLK (Somatisch Onverklaarbare Lichamelijke Klachten)
  • Vermoeidheid

Voor elk thema werd een multidisciplinaire groep mentoren uit diverse domeinen samengebracht, zoals huisartsen, specialisten uit de beschouwende, snijdende en ondersteunende disciplines, professionals uit de Public Health sector, ethici en paramedici. Deze reiken gezamenlijk de backbone voor elk thema aan onder de vorm van flash- colleges en WPO waar wenselijk ondersteund door e-content en zelfstudie.

De kernwaarden voor dit onderwijs zijn: inter- en multidisciplinair, transmuraal, transformatief en holistisch, activerend en interactief. Ontwikkeling van probleemoplossend vermogen en voorstellen voor therapeutische strategieën, concepten van prevalentie van ziekten en gebruik van databanken worden hier een essentieel element.

Differentieel diagnostiek opbouwen in dalende probabiliteit, m.a.w. een lijst opstellen van te toetsen hypothesen, het aanwenden van de diagnostische middelen (technisch of biochemisch) op een economisch verantwoorde manier en ten slotte het voorstellen van een therapie, vereisen een goede kennis van de snel evoluerende informaticasnelweg. Het toepassen van evidence-based medicine is een kernvaardigheid van elke basisarts. De arts moet op de hoogte zijn van de informatiebronnen die zijn medisch handelen ondersteunen. Op deze manier wordt de student gestimuleerd dagelijks zijn onzekerheden in de medische praktijk te formuleren en de nodige informatie, die zijn beslissingen verder zal ondersteunen, op een kritische manier op te zoeken.

In 3e master wordt specifiek aandacht besteed aan de bio-psycho- sociale context van een zorgvraagstuk en de gerelateerde maatschappelijke implicaties. Dit omvat onder meer: gezondheidseconomische overwegingen, gevolgen voor arbeids(re) integratie, medicolegale en ethische aspecten, transmurale en chronische zorgtrajecten, patientpartnerships, work-life balans, …

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Slides vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Lesnota's vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Relevante artikels of boeken per thema vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Guidelines en digitale bronnen (onder meer EBMPracticenet, UpToDate, NHG-standaarden, aanbevelingen Domus Medica, consensusteksten van het RIZIV, Gecommentarieerd Geneesmiddelen Repertorium BCFI, beheer MZG-data Technische cel,…)
Handboek (Aanbevolen) : Klinisch redeneren, Van model naar competentie, Jef Van den Ende, Acco, 9789464148930, 2022
Handboek (Aanbevolen) : Inleiding in evidence-based medicine, Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal, Scholten R.J.P.M., Offringa M. & Assendelft W.J.J., 5de, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036819770, 2018
Bijkomende info

De interactieve medewerking wordt geëvalueerd op basis van de voorbereiding en/of medewerking -in groep of individueel- tijdens alle colleges. Een onvoldoende voorbereiding en medewerking kan resulteren in 0/20 als eindcijfer.

De aanwezigheid wordt genotuleerd aan de hand van deelnemerslijsten. Een afwezigheid voor een bepaald college kan gewettigd worden mits het voorleggen van een gelegitimeerde reden (bijvoorbeeld een medisch attest). Elke reden voor het wettigen van de afwezigheid wordt voorgelegd aan de titularis van het vak. Een onwettige afwezigheid voor alle colleges (HOC/WPO) binnen één topic kan resulteren in een 0/20 als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.

Leerresultaten

Leerresultaten

De studenten moeten aantonen dat ze de beoogde competenties (CanMeds-rollen en Leerdoelen van de opleiding) effectief kunnen toepassen bij de benadering van een individuele patiënt.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het theoretisch evaluatiemoment gebeurt op geïntegreerde wijze gelijktijdig met de evaluatie van het opleidingsonderdeel “Integratieve colleges”. Tijdens de evaluatie worden de aangeleerde theoretische concepten vanuit het opleidingsonderdeel “Klinische en Maatschappelijke Topics II” en “Klinische en Maatschappelijke Topics III” getoetst. Het resultaat van deze theoretische concepten vormt het resultaat voor bovenvermelde ‘theoretisch evaluatiemoment’ voor het opleidingsonderdeel “Klinische en Maatschappelijke Topics III”. Deze theoretische toetsing wordt gevolgd door een casusgestuurde opdracht waarbij de student op geïntegreerde wijze de verworven competenties dient aan te tonen. Het resultaat van deze integratieve opdracht vormt het resultaat voor het opleidingsonderdeel “Integratieve colleges”.

Een aanwezigheid van minstens 80% en interactieve medewerking tijdens de lessen is vereist. Indien hieraan niet wordt voldaan, resulteert dit in een 0/20 als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr