6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022129ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Politieke Wetenschappen
Onderwijsteam
Dimokritos Kavadias (titularis)
Gide Van Cappel
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
141 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze module staat de idee van actief burgerschap centraal. Actief burgerschap behelst zowel een notie van democratisch burgerschap als van participatie om sociale verandering te bewerkstelligen. In eerste instantie zoeken we de wortels van de idee van burgerschap. Hoewel er een consensus bestaat over de wenselijkheid van burgerschap, blijft het concept zelf complex en onderhevig aan verandering. Dit is onder meer te wijten aan het feit dat ideeën van democratisch burgerschap vaak berusten op verschillende theoretische en empirische perspectieven. Wat is democratisch burgerschap en wat kenmerkt 'de goede democratische burger'? Wat is de verhouding tussen actief democratisch burgerschap en sociale verandering? Hoe kan actief burgerschap worden verzoend met de gevolgen van grote breuklijnen die onze samenlevingen ondervinden? Dit zijn vragen die centraal staan in de cursus. We gaan hierbij in op de maatschappelijke, politiek, filosofisch-juridische, en internationale dimensie van burgerschap. Daarnaast gaan we in op de empirische bevindingen inzake participatie.

In een eerste deel van de module worden de concepten van burgerschap en participatie verkend, in verhouding tot sociale verandering.

In een tweede deel wordt het thema van burgerschap, participatie en sociale verandering geëxploreerd op basis van case studies.

Bijkomende info

Alle documenten (teksten en slides) zullen beschikbaar gesteld worden via Canvas.

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van dit studiedeel moeten de studenten de volgende doelstellingen bereikt hebben:

  1. Studenten kunnen zelfstandig de ontwikkelingen binnen het deeldomeinen van burgerschapsstudies volgen;
  2. Studenten kunnen zelfstandig maatschappelijke ontwikkelingen en problemen in politicologische termen vatten en vertalen in een concrete beleidsvraag;
  3. Studenten kunnen zich op kritische wijze positioneren ten aanzien van de internationale politicologische literatuur omtrent burgerschap;
  4. Studenten kunnen zelfstandig analytisch, genuanceerd en kritisch reflecteren over actuele problemen en beleidsontwikkelingen die raken aan burgerschap;
  5. Studenten kunnen zelfstandig schriftelijk rapporteren over hun onderzoek en dit mondeling op wetenschappelijk verantwoorde wijze aan vakgenoten toelichten en er vragen over beantwoorden;
  6. Studenten kunnen zelfstandig en op basis van eigen onderzoek een genuanceerde argumentatie ontwikkelen en een beredeneerd standpunt formuleren en verdedigen;
  7. Studenten kunnen kritisch reflecteren over hun onderzoek en gaan constructief om met kritische kanttekeningen van vakgenoten;
  8. Studenten laten zich in hun onderzoek niet leiden door politieke of levensbeschouwelijke dogma’s;
  9. Studenten gaan gewetensvol om met de intellectuele eigendom van anderen;
  10. Studenten kunnen hun politicologische inzichten aanwenden om kritische kanttekeningen te plaatsen bij stereotyperingen, gemeenplaatsen en overhaaste veralgemeningen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondelinge presentatie met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Presentatie van tekst tijdens de les
  • Mondelinge discussie met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Rol van discussant tijdens de les
  • Blog met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.
  • Mediadagboek met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten zullen op vijf manieren geëvalueerd worden:

  1. Een blog (15%): De student dient een blog aan te maken rond het thema van burgerschap/participatie van ca. 800 woorden.
  2. Een mediadagboek (10%): De student dient commentaar te geven op 3 andere blogs van studenten, van in totaal ca. 750 woorden.
  3. Presentatie (20%): De student dient een presentatie te geven van een tekst rond het thema van burgerschap/participatie.
  4. Discussant (5%): Elke student dient minstens 1 maal de rol van discussant op zich te nemen waarin de presentatie van een medestudent kritisch wordt doorgelicht.
  5. Examen (50%): De studenten leggen een schriftelijk examen af waarin de stof via open vragen wordt getoetst.

Belangrijk: studenten kunnen niet slagen als ze geen blog hebben opgesteld, mediadagboek hebben ingeleverd, de presentatie niet hebben gegeven en niet als discussant hebben opgetreden.
Enkel het examen, de blog en het mediadagboek kunnen in 2de zit worden hernomen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap