6 ECTS credits
168 h study time

Offer 1 with catalog number 2022127BNW for working students in the 1st and 2nd semester at a (B) Bachelor - advanced level.

Semester
1st and 2nd semester
Enrollment based on exam contract
Impossible
Grading method
Grading (scale from 0 to 20)
Can retake in second session
Yes
Enrollment Requirements
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Uitwerken van gezondheidswetenschappelijke probleemstelling met literatuuronderzoek' moet met ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Organisatie van de gezondheidszorg : nationaal en internationaal', 'Elementen van boekhouden', Statistiek toegepast op de gezondheidszorg', 'Methoden en technieken van de sociale gezondheidswetenschappen', 'Gezondheidseconomie', 'Preventie en promotie in de gezondheidszorg', 'Inleiding tot de medische wetenschappen', 'Kwantitatieve dataverwerking en -analyse', 'Kwalitatief onderzoek voor gezondheidswetenschappen', 'Gezondheidssociologie', 'Organisatie en beheer van ziekenhuizen' en 'Ethiek in de Gezondheidszorg'.
Taught in
Dutch
Faculty
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Department
Public Health Sciences
Educational team
Ronald Buyl (course titular)
Ellen Athena J Lagast
Activities and contact hours
6 contact hours Lecture
12 contact hours Seminar, Exercises or Practicals
150 contact hours Independent or External Form of Study
Course Content

Dit OO beoogt kennis en vaardigheden aangeleerd in verschillende OO uit het schakel of voorbereidingsprogramma te inegreren. Het OO leert de vaardigheden van zelfstandig academisch werken met behulp van ondersteuning door blended learning vormen

Het OO betreft het uitwerken van een geïntegreerde oefening waarbij een gezondheidswetenschappelijke probleemstelling
inhoudelijk en methodologisch door de student zelfstandig wordt uitgewerkt in de vorm van
een geschreven werkstuk.

Het OO oefent
• sociaal wetenschappelijk denken rond een gezondheids(zorg) onderwerp;
• mondeling en geschreven wetenschappelijk argumenteren;
• de verwachte attitudes mbt een wetenschappelijke benadering inclusief de verwachte ethische normen mbt plagiaat;
• reflectie over ethische aspecten gekoppeld aan het gekozen project;
• het gebruik van adequaat wetenschappelijk taalgebruik (zowel tekstopbouw als gebruik van concepten, precieze formuleringen etc) en het oefenen van transparant en helder rapporteren;
• de principes van toetsbaarheid, reproduceerbaarheid en transparantie in het wetenschappelijk rapporteren;
• het opzetten van een adequate zoektocht naar bronnen en literatuur volgens de aangeleerde technieken in de opleiding waaronder het technisch correct rapporteren over inclusie en exclusiecriteria en selectiebomen;
• het afbakenen, het mondeling en schriftelijk formuleren en argumenteren van een gezondheidswetenschappelijke probleemstelling met oog voor wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie
• het opbouwen van adequate argumentatie over de dataverzamelingsstrategie (de gebruikte techniek, de selectie van nderzoekseenheden, etc)
• kritisch kunnen reflecteren over de sterktes en zwaktes van de gekozen benadering voor het bestuderen van de gekozen probleemstelling
• het wederzijds leren van andere studenten en begeleiders
• het zelfstandig en naar behoefte gebruik maken van ondersteunende hulpmiddelen die via blended learning voor deze onderwijsvorm worden aangereikt

Course material
Digital course material (Required) :
Additional info

Het vereiste studiemateriaal zal via pointcarré ter beschikking worden gesteld.

Het kan zijn dat studenten  moeten terugvallen op studiemateriaal dat in andere OO van het schakel- of voorbereidingstraject is aangereikt

HOC: 6u= 3 sessies van 2u

WPO:12u= 3 sessies van 4u: actief werken aan opdracht en de studenten krijgen ook feedback tijdens de sessie zelf

WPO onderverdeeld in thematische werkgroepen maar niet iedereen werkt aan dezelfde paper. Groepering is voor begeleiding per thema en leren van elkaar. Dus paper en presentatie zijn individueel.

ZELF 150 u in totaal

 

Detailomschrijving

Sessie 1 – HOC: theoretische inleiding over de doelstellingen van de integratieoefening en wat het uitschrijven van een gezondheidswetenschappelijke probleemstelling in praktijk en keuze voor een onderwerp betreft (wetenschappelijke en praktische (management- en beleids-) relevantie). Tot slot worden inzichten in projectplanning meegegeven.

               ZELF: studenten moeten zelf (op basis van schriftelijke opdracht) vóór ze naar het WPO komen een individuele oefening gedaan hebben: bepaling zoektermen, keuze inhoudelijk domein en een eerste versie van een probleemstelling schrijven in functie van dat gekozen thema.

               Sessie 2 – WPO: hands-on tijdens de sessie werken de studenten hun probleemstelling verder uit onder begeleiding

               Sessie 3 – HOC: hernemen, als opfrisser, van de methodologische basisprincipes van systematische dataverzameling en vervolgens interactieve toelichting met concrete voorbeelden van bestaand onderzoek (casuïstiek).

               ZELF: studenten gaan hiermee zelfstandig aan de slag (cf. Blended Learning):start uitwerking probleemstelling

Sessie 4 - WPO: hands-on sessie – verder uitwerken van hun eigen paper in groep met peer review en begeleiding asssistenten

Sessie 5 – HOC: opfrissen aandachtspunten bij mondeling en schrifjtelijk rapporteren , inclusief concrete voorbeelden van do’s & don’ts (casuïstiek)

            ZELF: uitschrijven paper en presentaties maken

Sessie 6 – WPO: presentatie + discussie inclusief feedback op presentatie als leermoment

.

Learning Outcomes

General competences

......................................

Grading

The final grade is composed based on the following categories:
SELF Teamwork determines 10% of the final mark.
SELF Presentation determines 20% of the final mark.
SELF Paper determines 70% of the final mark.

Within the SELF Teamwork category, the following assignments need to be completed:

  • deelname WPO with a relative weight of 10 which comprises 10% of the final mark.

Within the SELF Presentation category, the following assignments need to be completed:

  • mondelinge presentatie with a relative weight of 10 which comprises 20% of the final mark.

Within the SELF Paper category, the following assignments need to be completed:

  • paper with a relative weight of 70 which comprises 70% of the final mark.

Additional info regarding evaluation

Evaluatie (individueel):

  • individuele Paper 75%
  • Individuele Presentatie inclusief mondelinge verdediging 20%
  • Participatie aan WPO’s en de mate van voorbereiding op deze WPO’s op basis van aantoonbare voortgangsrapportage (10%)

...........

Allowed unsatisfactory mark
The supplementary Teaching and Examination Regulations of your faculty stipulate whether an allowed unsatisfactory mark for this programme unit is permitted.

Academic context

This offer is part of the following study plans:
Bachelor of Business Economics: Minor Management and Policy in Health Care (only offered in Dutch)
Bridging Programme Master of Science in the Management and the Policy in Health Care: Standaard traject (only offered in Dutch)
Preparatory Programme Master of Science in Management and Policy in Health Care: Default track (only offered in Dutch)