6 ECTS credits
152 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022123FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Politieke Wetenschappen
Onderwijsteam
Didier Caluwaerts (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
12 contacturen Practical exercises
140 contacturen Self study
Inhoud

Het beleidsinnovatielab wil studenten en beleidsmakers samenbrengen om innovatieve oplossingen te bedenken voor complexe en vaak moeilijk te managen beleidsproblemen. Het is daarbij de bedoeling om de ingenuïteit en creativiteit van studenten te stimuleren om met beleidsproblemen om te gaan, maar ook om een kritische en evidence-based reflex bij de studenten los te weken.

Het thema van het beleidsinnovatielab varieert jaarlijks omdat de docent elk jaar een nieuwe oproep lanceert bij lokale, regionale, federale en Europese besturen om bepaalde beleidsproblemen aan te brengen waar ze een nieuwe blik op willen werpen. Het is daarbij de bedoeling dat de studenten in groep gedurende het semester een oplossing uitwerken en deze voor de betrokken beleidsmakers komen toelichten.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Referentielijst van artikels
Bijkomende info

Het studiemateriaal wordt via Canvas ter beschikking van de studenten gesteld. Daarnaast moeten de studenten ook zelf – via eigen onderzoek – literatuur opzoeken.

Leerresultaten

Algemene Competenties

Na het volgen van dit studiedeel moeten de studenten de volgende doelstellingen bereikt hebben: 

  1. Studenten kunnen zelfstandig de ontwikkelingen binnen één of meerdere deeldomeinen van de politicologie volgen.
  2. Studenten kunnen zelfstandig maatschappelijke ontwikkelingen en problemen in politicologische termen vatten en vertalen in een concrete beleidsvraag.
  3. Studenten kunnen voor het beantwoorden van een beleidsvraag zelfstandig de gepaste methodologische keuzes maken.
  4. Studenten kunnen zelfstandig een onderzoeksdesign opzetten en de stappen in een onderzoeksplan uitstippelen.
  5. Studenten kunnen zelfstandig een onderzoeksdesign uitvoeren om een beleidsvraag wetenschappelijk onderbouwd te beantwoorden.
  6. Studenten kunnen zich op kritische wijze positioneren ten aanzien van de internationale politicologische en beleidsliteratuur.
  7. Studenten kunnen zelfstandig analytisch, genuanceerd en kritisch reflecteren over actuele problemen en beleidsontwikkelingen.
  8. Studenten kunnen zelfstandig schriftelijk rapporteren over hun onderzoek en dit mondeling op wetenschappelijk verantwoorde wijze aan vakgenoten toelichten en er vragen over beantwoorden.
  9. Studenten kunnen zelfstandig en op basis van eigen onderzoek een genuanceerde argumentatie ontwikkelen en een beredeneerd standpunt formuleren en verdedigen.
  10. Studenten kunnen kritisch reflecteren over hun onderzoek en gaan constructief om met kritische kanttekeningen van vakgenoten.
  11. Studenten laten zich in hun onderzoek niet leiden door politieke of levensbeschouwelijke dogma’s.
  12. Studenten gaan gewetensvol om met de intellectuele eigendom van anderen.
  13. Studenten kunnen hun politicologische inzichten aanwenden om kritische kanttekeningen te plaatsen bij stereotyperingen, gemeenplaatsen en overhaaste veralgemeningen.
  14. Studenten kunnen creatieve beleidsoplossingen ontwikkelen voor complexe maatschappelijke problemen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Projectpaper met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.
  • Presentatie met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten zullen op drie manieren geëvalueerd worden:

  1. Projectpaper (70%): de projectpaper is een groepsrapport waarin de studenten het beleidsprobleem analyseren en hun oplossing voor het beleidsprobleem beschrijven. Daarenboven beargumenteren ze elk van de voorgestelde beleidsmaatregelen.
  2. Presentatie (30%): Tijdens de presentatie legt de groep uit voor een publiek van beleidsmakers en peers uit wat hun voorgestelde oplossing voor het beleidsprobleem is.
  3. Peer feedback: aangezien dit studiedeel sterk inzet op zelfstandig groepswerk, zal elk van de groepsleden de kans krijgen om de anderen te beoordelen. Dit voorkomt freeridergedrag. Een negatieve peer feedback leidt tot een negatieve weging van de scores voor de projectpaper en de presentatie.

Opgelet: studenten kunnen niet slagen als ze hun projectpaper niet hebben ingediend en de presentatie niet hebben uitgevoerd.

De deelresultaten voor de paper en de presentatie kunnen niet worden overgedragen naar de tweede zittijd bij een score van minder dan 10/20. Indien de studenten niet geslaagd zijn, zullen ze dus de paper en de presentatie in de tweede zittijd opnieuw moeten afleggen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap