4 ECTS credits
117 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1022056BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Chemie: bouw van de materie en chemische reacties I' en 'Chemie: bouw van de materie en chemische reacties II’ gevolgd, alvorens ‘Analytische (bio)chemie’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Bio-ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Benoit Stijlemans
Sebastiaan Eeltink (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

De cursus analytische biochemie geeft een inleiding tot de biochemische scheidings- en detectietechnieken die van belang zijn in de biotechnologie (maatschappij). Dit zal ook worden toegelicht aan de hand van voorbeelden/toepassingen in de maatschappij of het onderzoek. Hierbij zullen in eerste instantie de basiscondities van celcultivering, weefselafname, bereiding van een homogene celsuspensie, en celfractionering worden overlopen en besproken. Vervolgens wordt een overzicht gegeven van de verschillende scheidingsmethodes van cellen (micro-organismen, planten of dierlijke cellen) en biomoleculen (eiwitten, nucleïnezuren, lipiden, carbohydraten). Hiertoe behoren o.a. filtratie, dialyse, centrifugatie, precipitatie, adsorptie en vloeistof-/gaschromatografie, elektroforese. Finaal gaan we in op de meest gangbare detectie- en kwantificeringsmethoden (kleurreacties, western blotting, ELISA, radio-isotopen, spectroscopie, kwantitatieve PCR technieken, immunologische technieken en biosensoren).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Cursusnota's en powerpointpresentatie HOC
Handboek (Aanbevolen) : Bioanalytical Chemistry, Manz, Ditrich, 2de, BIB, 9781783266722, 1987
Handboek (Aanbevolen) : Biochemical techniques, Theory and Practice, F.F.Robyt en B.J.White, Brooks/Cole, 9780881335569
Bijkomende info

De lessen en practica worden gegeven door Prof. S. Eeltink (60%) en Prof. B. Stijlemans (40%) en studiematerialen worden beschikbaar gesteld op www.vub.be/canvas. Practica zijn verplicht voor alle studenten en zullen gegeven worden door een assistent.

Hoorcollege (HOC):

  • PowerPoint files en Pdf’s van de slides van de hoorcolleges zullen op canvas beschikbaar zijn 1 dag voor het hoorcollege
  • E-learning website www.chromacademy.com (academische log-in)
  • Achtergrond informatie beschikbaar door middel van YouTube filmpjes
  • Wetenschappelijke artikels en informatie betreffende boeken (beschikbaar online of in de bibliotheek)

Practica (WPO):

  • Materialen voor de practica (protocollen, benodigde basiskennis, informatie betreffende verslag) beschikbaar via canvas.
  • Studenten worden in groepen ingedeeld en zullen 3 van de 5 practica volgen:
    • Practicum #1: Maken van een single cel suspensie en flow cytometrie
    • Practicum #2: Steriel werken met een cellijn en uitvoeren van een ELISA experiment.
    • Practicum #3: Uitvoeren van SDS-PAGE en Western Blotting
    • Practicum #4: Uitvoeren van een ‘reverse-phase’ vloeistof chromatografische scheiding.
    • Practicum #5: Bestuderen van piekverbreding aan de hand van een computer practicum.
  • Labojas meenemen (gebruik verplicht in het laboratorium)
  • Achtergrond informatie betreffende werking van apparatuur wordt beschikbaar door middel van YouTube filmpjes and ingesproken ppt (Canvas).
  • Practicumverslag heeft de structuur van een wetenschappelijke ‘short communication’ (https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.analchem.9b05141)
Leerresultaten

Algemene competenties

HOC:

  • De student zal een goede basiskennis verwerven van de algemene principes die aan de basis liggen van de scheidings-, doserings- en detectietechnieken voor de analyse van cellen en biomoleculen en kan deze schriftelijk formuleren.
  • De student is in staat om geschikte bio-analytische technieken toe te passen in een probleemstelling.
  • De student is in staat om de voor- en nadelen van de bio-analytische technieken te formuleren, te evalueren en te interpreteren, en een kritische visie op het gebruik ervan te geven (schriftelijk).

WPO:

  • De student zal vaardigheden verwerven betreffende laboratoriumtechnieken om een bio-analytisch experiment succesvol uit te voeren.
  • De student kan zelfstandig en in teamverband de verworven kennis van het HOC toepassen om een bio-analytisch experiment succesvol uit te voeren.
  • De student kan zelfstandig en in teamverband werken aan een probleemstelling.
  • De student kan de resultaten welke verkregen worden tijdens het practicum interpreteren.
  • De student kan de resultaten rapporteren aan de hand van een wetenschappelijk verslag: “short communication”.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 1 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Prof. S. Eeltink (60%) en Dr. B. Stijlemans (40%)

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • exm Prof. Eeltink met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De practica zijn verplicht, maar er worden geen aparte punten gegeven voor het WPO gedeelte.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het eindcijfer wordt als volg vastgesteld:

  • 80% van het eindcijfer gebaseerd op een schriftelijk examen (60% beoordeling open vragen; 40% beoordeling multiple choice vragen). De vragen worden verspreid over de ganse cursus.
  • 20% van het eindcijfer gebaseerd op practicum (30% beoordeling verslag; 30% inzet, kennis en laboratorium vaardigheden (beoordeling door practicum assistent); 20% beoordeling multiple choice vragen na afloop het practicum; 20% peer-to-peer evaluatie na afloop van het practicum. Peer evaluatie zal toegevoegd worden aan het WPO door gebruik te maken van Buddycheck (onderdeel van de geïntegreerde peer evaluatie van Canvas). Studenten zijn verplicht de practica bij te wonen.

 

Voorbeeld van examenvragen:

  • Open vraag: Welke zijn de verschillende type centrifugatie en wat is hun werkingsprincipes?
  • Multiple-choice vraag: Ik zou een glycoproteïne willen detecteren via blotting, welke detectietechniek moet ik dan gebruiken? (a) Western blotting; (b) Northern blotting; (c) Southern blotting.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel cel- en genbiotechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: profiel chemie en bioprocestechnologie
Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen: Startplan