10 ECTS credits
300 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021990FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Observerende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Nathalie Vanderbruggen (titularis)
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
270 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Om zich voor te bereiden op de reële en complexe praktijk binnen de specifieke subdiscipline is het cruciaal dat de ASO binnen niveau expert plus zijn/haar medische technische en non-technische vaardigheden omtrent alle deelaspecten van het specialisme traint in een veilige leeromgeving met feedback van een ervaren opleider (liefst weg van de patiënt). Dit vaardighedenonderwijs richt zich op het beheersen van de kernvaardigheden met bijhorende basistechnieken ter voorbereiding op het opleidingsonderdeel “Probleemoplossend vermogen in …, deel 2” waar de vervolmaking van deze vaardigheden in de complexe, reële praktijk voorop staat

  1. EINDCOMPETENTIES VOORTGEZETTE OPLEIDING

Voorziet opleiding binnen de Canmed-rollen van medicus-wetenschapper-communicator-manager binnen het kader van de psychiatrie. De ASO in de psychiatrie is op het einde van de opleiding in staat tot het volledig autonoom volbrengen van diagnostiek, therapeutisch beleid, prognose, opvolging en preventie van de ziektebeelden/aandoeningen, en meer bepaald zowel de frequent voorkomende als eerder zeldzame en complexe aandoeningen binnen het veld van de psychiatrie, resulterend in volgende specifieke leerdoelen:

  • Leerresultaat 1. Het zelfstandig aanpakken, diagnosticeren en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/aandoeningen.
  • Leerresultaat 2. De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen.
  • Leerresultaat 3. Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt.
  • Leerresultaat 4. Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoening bij de patiënt.
  • Leerresultaat 5. Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme (het vak).
  • Leerresultaat 6. Het ondersteunen van zowel de ontwikkeling van een visie als het uitzetten van beleidsmaatregelen ten behoeve van de verbetering van de performantie en efficiëntie van een dienst.

Dit omvat meer specifiek:

  • Het zelfstandig en verantwoordelijk kunnen functioneren op de urgentie-eenheid en uitvoeren van wachtpermanentie in de diverse settings.
  • Een grondige en diepgaande kennis van etiopathogenese  en pathofysiologie, semiologie, epidemiologie en volledige behandelrichtlijnen van de diverse psychiatrische ziektebeelden binnen de volwassenenpsychiatrie.
  • Grondige en diepgaande bekwaming in alle aspecten van diverse behandelingsmodaliteiten, i.e. psychotherapie, farmacotherapie en neuromodulatie binnen de volwassenenpsychiatrie, inclusief grondige kennis van volledige behandelrichtlijnen voor de vermelde aandoeningen.
  • Theoretische en praktische kennis van de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten, evenals zelfkennis  een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving.
  • Gronding inzicht in en kennis van de werking en organisatie van diverse behandelsettings in het huidige GGZ-landschap
  • De kennis en toepassing van praktische vakspecifieke vaardigheden, en de verdere ontwikkeling en verbetering van deze vaardigheden in functie van een levenslang-leren attitude (life-long learning).
  • Kennis en bewustworing van de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzonder het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden wordt.

MEDICUS

Rol van medicus omvat:

  • Continuering van het verwerven van medisch-psychiatrische kennis en inbreng van basale wetenschappen in de klinische praktijk
  • Het mee opnemen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoening bij de patiënt.
  • Grondige en diepgaande kennis van alle psychiatrische aandoeningen zoals eerder beschreven, en van deelaspecten van het werkveld van de volwassenenpsychiatrie, meer bepaald:

 

  1. Psychiatrische ziektebeelden: zie lijst onder basisopleiding
  2. Verschillende behandelmethodes
    1. Verdere verdieping van beschikbare psychofarmacologische interventies met specifieke en volledige kennis van behandelstappen en richtlijnen horend bij de bovenvermelde psychiatrische aandoeningen
    2. Specifieke verdieping van kennis en vaardigheden in de psychotherapie
    3. Kennis van neuromodulatie technieken zoals ECT, rTMS, NVS, …
    4. Andere

 

  1. Speciële psychiatrie
    1. Verdere verdieping en zelfstandig functioneren binnen spoedpsychiatrie
    2. Grondige bekwaming in het domein van:
      1.  transitiepsychiatrie (vanaf 15 jarige leeftijd)
      2. volwassenpsychiatrie
      3. ouderenpsychiatrie
    3. Bekwaming in het domein van:
      1. dwangmaatregelen
      2. forensische psychiatrie (internering, , psychiatrie in de gevangenis)
      3. transculturele psychiatrie
      4.  psychiatrie en arbeid
      5. psychiatrie en verstandelijke handicap, niet aangeboren hersenaandoeningen

 

  1. Maatschappelijke aspecten:

Kennis van en inzicht in psychiatrie en recht, expertise en verzekeringsaspecten in de patiëntenzorg, opleiding en beroepsuitoefening, herstelgerichte benadering inclusief patiëntenparticipatie/ervaringsdeskundigen, wet op patiëntenrechten, ombudsfunctie.

 

WETENSCHAPPER

De ASO in de volwassenenpsychiatrie

  • implementeert evidence-based medicine in de klinische praktijk
  • kan op zelfstandige basis een wetenschappelijke studie/case report/literatuuroverzicht maken, leidend tot een wetenschappelijke publicatie in een nationaal of internationaal peer-reviewed tijdschrift
  • is in staat een wetenschappelijke presentatie op te maken en voor te stellen
  • heeft degelijke kennis van de neurobiologische aanleg van psychiatrische aandoeningen en van de neurobiologische onderbouw van farmacotherapeutische en andere biologische interventies en van psychotherapeutische behandelingen bij psychiatrische aandoeningen

 

MANAGER

De ASO in de volwassenenpsychiatrie beschikt over de nodige managmentsvaardigheden en is

  • in staat op zelfstandige basis aan tijdsmanagement te doen m.b.t. patiëntenzorg
  • in staat actief te participeren aan een multidisciplinair team en mee beleid te bepalen op een afdeling/ambulante dienst met ondersteunen van zowel de ontwikkeling van een visie als het uitzetten van beleidsmaatregelen ten behoeve van de verbetering van de performantie en efficiëntie van een dienst.
  • in staat tot actieve beleidsvoering binnen team, ziekenhuis of andere organisatie
  • in staat tot participeren aan de organisatie van de gezondheidszorg
  • in staat tot actieve deelname aan adviesorganen rond GGZ-topics
  • op de hoogte van organisatie en beleid binnen de geestelijke gezondheidszorg-sector, met eveneens kennis van de financiering
  • in staat tot opvolgen en begeleiden van kwaliteitsverbetering via
    • evaluatie zorgprocessen
    • opvolgen patiëntveiligheid
    • analyse en interpretatie van organisatie-brede gegevens
    • verbeterproces via kwaliteitscyclus
    • organisatie en communicatie rond transitieproces
    • incidenten rapportage en melding
    • wet op patiëntenrechten

 

COMMUNICATOR

De ASO in de psychiatrie beschikt over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving. De ASO bekwaamt zich in communicatie aangaande patiëntenzorg naar patiënt zelf, familie en naasten, collega-hulpverleners van eigen en andere disciplines. De ASO is in staat het eigen aandeel in communicatieproblemen te herkennen.

 

Concreet bekwaamt de ASO zich in:

  • De communicatie-aspecten zoals vermeld onder de basisopleiding
  • Communicatie naar de maatschappij omtrent topics gerelateerd aan de geestelijke gezondheidszorg
  • Communicatie naar de overheid, onder meer omtrent rapportering beleidsdata en dergelijke

 

 OVERZICHT GEVORDERDE VAARDIGHEDEN IN DE PSYCHIATRIE

  • Vaardigheden verwerven, eigen aan het specialisme
  • Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
  • Rekening houden met de economische aspecten van de geneeskunde, in het bijzondere het doelmatig omgaan met middelen, waarbij onder- en overgebruik van middelen vermeden worden
  • Beschikken over de nodige communicatieve eigenschappen, waarbij humane, ethische en maatschappelijke aspecten een belangrijke rol spelen en dit binnen de relevante wettelijke regelgeving
  • Kennis van de principes van de medische informatica voor het leveren van optimale patiëntenzorg en voor het onderhouden van de eigen deskundigheid
  • Hebben van vakspecifieke kennis en probleemoplossend vermogen en deze in de praktijk weten toe te passen
  • Hebben van praktische vakspecifieke vaardigheden en deze toepassen. Werken aan verdere ontwikkeling en verbeteren van deze vaardigheden in functie van levenslang leren attitude.
    Zetten van “standards of care” en formuleren van kwaliteitseisen met betrekking tot de verschillende aspecten van zijn vak
  • Voldoen aan de algemene en specifieke eindtermen eigen aan het specialisme betreffende diagnostiek, ziektebeelden/aandoeningen
  • Het zelfstandig aanpakken, stellen van een diagnose en behandelen van de meer complexe ziektebeelden/ aandoeningen
  • De ASO heeft een dermate expertise opgebouwd dat hij/zij fungeert als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten
  • Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt
  • Het meedragen van de eindverantwoordelijkheid voor de opvolging van het ziektebeeld/aandoeningen bij de patiënt
  • Werken aan de kwaliteitsverbetering van het specialisme
  • Meewerken aan het goed functioneren van de organisatie van de dienst

 

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Wetenschappelijke literatuur, Via Pubmed, Web of Science
Handboek (Aanbevolen) : DSM-5, Handboek voor classificatie van psychische stoornissen, 5de, Boom Uitgevers Amsterdam, American Psychiatric Assciation, 9789024447503, 2022
Handboek (Aanbevolen) : Handboek Psychofarmacotherapie, Michel Dierick, Stephan Claes, André De Nayer, Paul Cosyns, Eric Constant, Daniel Souery, Academia Press, 9789038218588, 2012
Handboek (Aanbevolen) : New Oxford Textbook of Psychiatry, Michael G Gelder, Nancy C Andreasen, Juan J López-Ibor Jr, John R Geddes, 3de, Oxford University Press, 9780198713005, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van presentaties
Handboek (Aanbevolen) : Leerboek Psychiatrie, Hengeveld m.w., van Balkom, A.J.L.M.,van Heeringen, C., Sabbe, B.G.C., 3de, De Tijdstroom, Utrecht, 9789058982780, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry, David Taylor, Thomas Barnes, Allan Young,, 14de, Wiley, 9781119772224, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Seminaries, materiaal aangereikt binnen de gekozen psychotherapie richting, Uptodate.com
Bijkomende info

WERKVORMEN 

  • Begeleide zelfstudie en zelfstandig werk
  • Hoorcolleges en workshops
  • Supervisie
  • Bedside teaching 
  • Micro-teaching
  • Psychotherapie opleiding met alle modaliteiten van de opleiding (hoorcolleges, groepswerk, supervisie, leertherapie, ...)
  • Consultatie/ liaison/ urgentiedienst met supervisie (4u per week, 180u in totaal) 
  • Multidisciplinaire teamvergaderingen (1x per week, ongeveer 45 per jaar) 
  • Gevalsbesprekingen 

 

Leerresultaten

Vaardigheden

OLR 3: Heeft het probleemoplossend vermogen verder ontwikkeld en past dit toe in de praktijk (M, W)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: portfolio met functioneringsgesprekken en evaluatiegesprek aan het einde van het niveau expert (100%)

Aanvullende info mbt evaluatie

Voor de beoordeling wordt gebruik gemaakt van de stagebeoordeling (functionerings- en evaluatiegesprekken) en van de minstens 30 uren tijdens het Niveau expert Plus  gevolgde vaardigheidstraining waarvan de verslagen worden gedocumenteerd in het portfolio en/ of via KKB, KCB, DOPS, …
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is een "pass/fail".

 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de volwassenpsychiatrie