25 ECTS credits
750 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021988FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Nathalie Vanderbruggen (titularis)
Onderdelen en contacturen
60 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
675 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De ASO verdiept zich in een breed aantal domeinen binnen het specialisme nodig voor de toepassingen in de praktijk.
De concrete inhouden die aan bod komen, hebben betrekking op de eindtermen zoals gedefinieerd binnen de discipline. Deze komen ook aan bod tijdens de klinische stage.

 

 

Eindcompetenties voortgezette opleiding - cfr Vaardigheden in de psychiatrie, deel 2

 

Overzicht gevorderde probleemoplossing in de psychiatrie

 

  • Ethisch en economisch verantwoorde patiëntenzorg leveren in steeds complexere situaties, ziektebeelden/ aandoeningen binnen het specialisme.
  • Verworven wetenschappelijke kennis en methodiek toepassen in steeds complexere aandoeningen/ technieken binnen het specialisme.
  • Toenemend zelfstandig werken.
  • Begeleiden van beginnende ASO’s.
  • Complexe vaktechnische vaardigheden aanleren en toepassen.
  • Werken en communiceren binnen een multidisciplinair en interdisciplinair team.
  • Kritisch reflecteren over eigen kennis en vaardigheden en bijsturen waar nodig.
  • Zorgen voor en aandacht besteden aan de continuïteit van zorg voor de patiënt.
  • Als mede-aanspreekpunt voor externen (huisartsen en specialisten) fungeren door de opgebouwde expertise.
  • Werken aan de kwaliteitsverbetering van de patiëntenzorg binnen het ziekenhuis.
  • Meewerken aan de verbetering van de performantie en efficiëntie van een dienst.
  • Beoefenen van de psychotherapie
Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Leerboek Psychiatrie, Hengeveld m.w., van Balkom, A.J.L.M.,van Heeringen, C., Sabbe, B.G.C., 3de, De Tijdstroom, Utrecht, 9789058982780, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry, David Taylor, Thomas Barnes, Allan Young,, 14de, Wiley, 9781119772224, 2021
Handboek (Aanbevolen) : New Oxford Textbook of Psychiatry, Michael G Gelder, Nancy C Andreasen, Juan J López-Ibor Jr, John R Geddes, 3de, Oxford University Press, 9780198713005, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Handboek Psychofarmacotherapie, Michel Dierick, Stephan Claes, André De Nayer, Paul Cosyns, Eric Constant, Daniel Souery, Academia Press, 9789038218588, 2012
Handboek (Aanbevolen) : DSM-5, Handboek voor classificatie van psychische stoornissen, 5de, Boom Uitgevers Amsterdam, American Psychiatric Assciation, 9789024447503, 2022
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van presentaties
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Wetenschappelijke literatuur, Via Pubmed, Web of Science
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Patiëntendossiers
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Woensdagmiddag seminaries, Congressen, webinars, symposia, Uptodate.com
Bijkomende info

WERKVORMEN 

  • Bedside teaching
  • Multidisciplinaire verdiepende patiëntenbespreking (wekelijks)
  • Uitgebreide patiëntenbespreking (wekelijks)
  • Briefing/ zaalronde onder supervisie (dagelijks)
  • Supervisie over consultaties, urgentiedienst, liaison, …
  • Woensdagseminaries Psychiatrie
  • Journalclubs
  • Begeleide zelfstudie
  • Zelfstandig werk

 

Leerresultaten

Kennis

OLR 1: Heeft diepgaande medische kennis en inzicht verworven in het specialisme (M, W)

Inzicht

OLR 10: Baseert zich op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek (W)

OLR 11: Is in staat om de aangeboden wetenschappelijke kennis kritisch te interpreteren, te analyseren en correct en duidelijk te rapporteren (W)

Attitudes

OLR 4: Kan correct en op een humane, empathische wijze communiceren met de patiënt en zijn of haar omgeving, met oog voor ethische, maatschappelijke en multiculturele aspecten (diversiteit) en binnen de relevante wettelijke regelgeving ©

OLR 19: Voldoet aan de algemene en specifieke eindtermen, eigen aan het specialisme, betreffende diagnostiek en ziektebeelden/aandoeningen (M, W)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: portfolio met functioneringsgesprekken en evaluatiegesprek aan het einde van het niveau expert (100%)

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'pass/fail '.


Voor de beoordeling wordt gebruik gemaakt van de stagebeoordeling (plannings- functionerings- en evaluatiegesprekken) en de KKB's, DOPS, gevalsbesprekingen …. De verslagen worden gedocumenteerd in het portfolio (Medbook).
 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de volwassenpsychiatrie