3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 6021984FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Onder samenwerkingsakkoord
- Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
- Faculteit
- Faculteit Geneeskunde en Farmacie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Observerende klinische wetenschappen
- Onderwijsteam
- Nathalie Vanderbruggen
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
70 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
De opleidingsonderdelen i.v.m. communicatie hebben als doel de theoretische achtergrond en communicatieve vaardigheden aangeleerd in de basisopleiding tot arts verder bij te werken en meer toe te spitsen op een ziekenhuisomgeving. Communicatie met de patiënt en zijn omgeving in specifieke omstandigheden (slechts nieuws, eindeleven, conflicthantering, …) maar ook communicatie met andere specialisten en gezondheidswerkers in talrijke multi- en interdisciplinaire overlegmomenten zijn een essentieel onderdeel van het werkplekleren.
Nadruk wordt hierbij ook gelegd op zelfreflectie: om efficiënter en doelbewuster te kunnen communiceren en te kunnen handelen moet men eerst leren inzicht verkrijgen in de eigen innerlijke leef- en gevoelswereld en in de vaak onbewuste en aldus vaak minder effectieve coping strategieën die daaruit voortvloeien. Het zijn deze onder- of onbewuste strategieën die vaak uiterlijke (animositeit, ruzies, …) en innerlijke (burn-out, depressie, …) conflicten onderhouden.
Op het einde van de opleiding kan de ASO:
- Correct en op een humane empathische wijze communiceren met patiënt en zijn of haar omgeving;
- Doeltreffend communiceren met en rapporteren aan andere specialisten en niet medische gezondheidswerkers
- Op adequate wijze feedback geven en omgaan met het krijgen van feedback
- Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren
- Werken en communiceren binnen een multidisciplinair team
- Op doelmatige wijze communiceren met patiënten, familie en andere gezondheidswerkers
- Kennis en inzicht verwerven in de evaluatie van de eigen performantie als ASO en zich bewust zijn van de grenzen van de eigen competenties als ASO.
- Op een correcte en doeltreffende manier eigen inzichten en ervaringen doorgeven aan jongere collega’s.
- Correct en doeltreffend communiceren over de grenzen van de eigen competenties als ASO.
- Studiemateriaal
- Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Cursus motiverende gespreksvoering
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van presentaties
Handboek (Aanbevolen) : New Oxford Textbook of Psychiatry, Michael G Gelder, Nancy C Andreasen, Juan J López-Ibor Jr, John R Geddes, 3de, Oxford University Press, 9780198713005, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Psychofarmacotherapie, Michel Dierick, Stephan Claes, André De Nayer, Paul Cosyns, Eric Constant, Daniel Souery, Academia Press, 9789038218588, 2012
Handboek (Aanbevolen) : DSM-5, Handboek voor classificatie van psychische stoornissen, 5de, Boom Uitgevers Amsterdam, American Psychiatric Assciation, 9789024447503, 2022
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Wetenschappelijke literatuur
Handboek (Aanbevolen) : Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, J. Silverman, 4de, Boom Lemma Uitgevers, 9789462363595
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Psychotherapie opleiding met alle modaliteiten van de opleiding
- Bijkomende info
- Hoorcolleges
- Intervisie sessies
- Supervisies
- Casusbesprekingen
- Multidisciplinaire vergaderingen
- Voordrachten
- Leertherapie
- Leerresultaten
-
Vaardigheden
OLR 4: Kan correct en op een humane, empathische wijze communiceren met de patiënt en zijn of haar omgeving, met oog voor ethische, maatschappelijke en multiculturele aspecten (diversiteit) en binnen de relevante wettelijke regelgeving (C)
OLR 5: Kan doeltreffend communiceren met en kan medische en wetenschappelijke informatie rapporteren aan collegae en andere professionals (C)
Attitudes
OLR 8: Kan op adequate wijze feedback geven en kan tevens omgaan met het krijgen van feedback op de eigen beroepshandelingen (C)
OLR 14: Kan functioneren binnen bredere managementsystemen in organisaties, ziekenhuiscommissies en in andere representatieve functies binnen de gezondheidszorg (Ma)
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Portfolio
met een wegingsfactor 50
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: portfolio met functioneringsgesprekken en evaluatiegesprek aan het einde van het niveau expert (50%)
- Portfolio
met een wegingsfactor 50
en aldus 50% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Continue evaluatie door supervisie 50% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Voor de beoordeling wordt gebruik gemaakt van de stagebeoordeling (functionerings- en evaluatiegesprekken) en van jaarlijks minstens 3 de KCB's (Korte communicatieve beoordelingen), gesprekken of voordrachten. Voor ieder van de gekozen onderwerpen worden volgende stappen doorlopen: relevante literatuur nakijken, gesprek en/of voordracht brengen, gesprek/ voordracht analyseren. De verslagen ervan worden gedocumenteerd in het portfolio (Medbook).
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld aan de hand van een "pass/fail evaluatie.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de specialistische geneeskunde: psychiatrie, meer bepaald in de volwassenpsychiatrie