6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021683ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, zijn geslaagd voor 'Penologie en penitentiair recht' en bij voorkeur ingeschreven voor het profiel 'Penologie'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Recht en Criminologie
Onderwijsteam
An-Sofie Vanhouche (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
12 contacturen Lecture
24 contacturen Practical exercises
88 contacturen Self study
Inhoud

Binnen het opleidingsonderdeel (OO) ‘samen leren in detentie’ wordt penologie onderwijs gedoceerd aan masterstudenten criminologie, gedetineerde studenten en penitentiair personeel. Het doel is om deze twee groepen als één studentenpopulatie te beschouwen en hen dezelfde leerinhoud te onderwijzen in de gevangenis.  Dit OO wil een verdiepend inzicht bieden in het penologische onderzoeksveld door intensief contact met de praktijk en het werkveld waarbij  de studenten actief  bijdragen aan de verwerking van de leerstof in contact met de setting die bestudeerd wordt.

Inhoudelijk focust het opleidingsonderdeel ‘samen leren in detentie’ op verschillende aspecten van de vrijheidsberoving (detentieschade, doelstellingen van de vrijheidsberoving, rechten van gedetineerden, re-integratie en voorbereiding op de terugkeer naar de samenleving, gevangenisarchitectuur, detentiehuizen,… ). Dit door middel van discussies met medestudenten, docenten en gastsprekers (ervaringsdeskundigen uit het werkveld) over penologische onderwerpen en praktijken. De inhoudelijke lessen (theorie - HOC) zullen via activerende werkvormen worden aangeboden en de practica (WPO’s) zullen voornamelijk bestaan uit het verder uitwerken, vertalen en hertalen van onderwerpen in groep. Hierbij wordt verwacht dat  studentenpopulaties hun kritische geest aanspreken en een onderzoekende houding aan de dag leggen waarbij niet louter het reproduceren van kennis, maar ook het in vraag stellen en analyseren van de dagelijkse penologische praktijk, de uitvoering van het regelgevend kader en de gevolgen van detentie voor de maatschappij worden beoogd.

Bijkomende info

Dit opleidingsonderdeel wordt gedoceerd in de gevangenis van Beveren. Verplaatsingen worden georganiseerd en bekostigd door de studenten zelf. Omwille van coronamaatregelen kan dit in het academiejaar 2021-2022 wijzigen.

Wegens het interactief en intensief karakter van het opleidingsonderdeel wordt het georganiseerd in twaalf lesblokken van 3 uur. De aanwezigheid van de student is VERPLICHT. Via het leerplatform CANVAS wordt vooraf een gedetailleerd lessenschema bezorgd aan de studenten. In het kader van de coronamaatregelen kan het zijn dat deze fysieke lessen (deels) vervangen worden door een opdracht in samenspraak met de gevangenis. Er zal gepoogd worden om een maximale eventueel digitale interactie met de praktijk te behouden.

Voor het OO worden maximum 12 studenten toegelaten. Dit aantal kan lager liggen in het academiejaar 2021-2022 omwille van de coronamaatregelen en specifieke maatregelen opgelegd door het gevangeniswezen. Studenten die zich wensen in te schrijven voor het OO voor 2 september 2021 en dienen een motivatiebrief te schrijven en deze samen met hun CV op te sturen naar de titularis van het vak. De studenten worden uitgenodigd voor een mondeling gesprek waarin hun motivatie verder ingeschat wordt. Aangezien iedere individuele student de toegang moet worden verleend tot de inrichting, zal elke kandidaat-student ook door het Directoraat-Generaal Penitentiaire Inrichtingen aan een screening worden onderworpen (cf. gerechtelijk verleden). Studenten ontvangen bij de aanvang van een nieuw academiejaar meer informatie hieromtrent.

De lessen gaan door tijdens de avonduren, waardoor ook werkstudenten kunnen deelnemen. Zij dienen dan wel ALLE lessen bij te wonen.

In dit vak besteden we bijkomende aandacht aan afspraken omtrent deontologie in de gevangenis. De deelnemende studenten moeten zich aan concrete afspraken houden. Vooraf ondertekent elke deelnemer een contract om zich akkoord te verklaren. 

Leerresultaten

Algemene competenties

Kennis en inzicht

  • De student heeft een verdiepend inzicht in de complexe realiteit van detentie vanuit theoretische en wetenschappelijke modellen (detentieschade, gevangenis als totale institutie, importatie/deprivatie, doelstellingen en rechtspositie van gedetineerden en gevangenisdesign, re-integratie) aangevuld en onderbouwd met contacten met de praktijk.
  • De student kan deze penologische denk- en referentiekaders toepassen in de penologische praktijk.
  • De student analyseert de dagelijkse penologische praktijk, de uitvoering van het regelgevend kader en de gevolgen van detentie op basis van nationaal en internationaal onderzoek in interactie met de detentiepraktijk.
  • De student kan de aangeboden penologische teksten analyseren, contextualiseren en synthetiseren en toetsen aan de detentiepraktijk.

Vaardigheden

  • De student participeert actief tijdens de contactmomenten en illustreert sterke sociale en mondelinge vaardigheden tijdens de discussiemomenten en de groepsopdrachten.
  • De student kan de leerinhoud actief verwerken in interactie met medestudenten.
  • De student kan een wetenschappelijk onderbouwd maatschappelijk standpunt innemen en dit schriftelijk en mondeling communiceren. 
  • De student kan reflecteren over zijn/haar eigen leerproces.

Attitudes

  • De student is leergierig, empathisch en bereid zich te engageren en te leren van de andere studenten die het OO opnemen.
  • De student bezit een grote belangstelling en gevoeligheid voor de realiteit van detentie.
  • De student is empathisch en respectvol ten aanzien van de voor medestudenten en (gast)docenten die mogelijk niet tot de eigen levenscontext behoren.
  • De student is integer.
  • De student respecteert de vooraf opgestelde deontologische afspraken.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Praktijkopdracht bepaalt 60% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • ZELF Praktijkopdracht met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • ZELF Paper met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Evaluatie: Het OO wordt geëvalueerd op basis van twee componenten

  • Portfolio-assessment en actieve deelname aan de sessies voor 60% van de punten, dat bestaat uit verschillende deelopdrachten (individueel en in groep). Voor een gedetailleerd overzicht van de taken en verwachtingen, zie de informatiebundel op Canvas.
  • Individuele paper-opdracht voor 40%  van het totale eindcijfer. Voor een gedetailleerd overzicht van de taken en verwachtingen, zie de informatiebundel op Canvas.

Om te slagen voor het opleidingsdeel moeten alle evaluatieonderdelen zijn afgelegd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)