6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021621BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau.
Onderwijstaal
Frans
Faculteit
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Verantwoordelijke vakgroep
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Onderwijsteam
Nefertari Vanden Bulcke
Hélène Gygax
Florence Gilbert
Voorzitter ACTO (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
56 contacturen Practical exercises
68 contacturen Self study
Inhoud

NL 

Het vak « français des affaires » betreft een jaarvak en wordt gespreid over twee semesters. We houden in de mate van het mogelijke rekening met het startniveau van de student en functioneren volgens een differentiatiemodel opdat elke student vooruitgang kan boeken in de vreemde taalverwerving. Echter, een goede basiskennis van het Frans (niveau B1/B2) is zowel een voor- als meerwaarde.

De algemene pedagogie die gehanteerd wordt vloeit voort uit de CLIL-methode (Content and Language Integrated Learning). Via CLIL krijgen studenten niet-taal-georiënteerde inhoud te verwerken met als doel op een interactieve manier meertaligheid te bevorderen. De inhoud die wordt aangereikt leunt aan bij de algemene opleiding Economie en Handelsingenieur en verdiept diverse economische onderwerpen die in functie van de actualiteit systematisch aangepast worden. Studenten "trainen" spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid via een uitgebreide waaier aan werkvormern, en dit zowel via contact- en afstandsonderwijs.

In het algemeen wordt er dieper ingegaan op argumentatietechnieken, lees- en luistervaardigheden over complexe onderwerpen, presentatievaardigheden, interpretatievaardigheden, kritisch nadenken, analytisch en synthetisch denken.

Alle concrete informatie over de inhoud en thema’s van de cursus worden in het eerste college meegedeeld aan de hand van een vademecum. Dit document is bindend en bevat de modaliteiten wat betreft de evaluatiecriteria, de onderlinge verhouding van de deelpunten, de organisatie en het verloop van de cursus.

De aanwezigheid van studenten tijdens de werkcolleges is verplicht. De student die tijdens de lessen ongewettigd afwezig is, wordt verwezen naar de 2de zittijd. Inzake de staving van afwezigheden op evaluatiemomenten en het goede verloop ervan wordt verwezen naar art. 111 en 112 van het Onderwijs- en Examenreglement.

Studenten dienen deel te nemen aan alle evaluatiecriteria (onder de vorm van (deel)toetsen, opdrachten, afstandsprojecten, etc. in het kader van permanente evaluatie) om een eindscore te behalen.

FR

Le cours de français des affaires est un cours pratique. Le niveau de départ de chaque étudiant constitue le point de départ pour le cours, car nous fonctionnons selon un modèle de différentiation permettant à chaque étudiant de progresser dans l’acquisition de la langue française. Une bonne connaissance du français (B2) constitue néanmoins un atout important.

Nous favorisons la pédagogie CLIL (Content and Language Integrated Learning). Par le biais de cette approche nous proposons aux étudiant.e.s  un contenu non-linguistique avec comme objectif de favoriser le multilinguisme de façon interactive.

Le contenu proposé est en lien avec la formation générale en économie et ingénierie commerciale et permet d’approfondir divers sujets issus de l’actualité. Les étudiant.e.s s’entrainent à l’expression orale et écrite et à la compréhension à l’écoute et à l’écrit par le biais de plusieurs méthodes de travail, tant en classe, qu’à l’extérieur des murs de l’université (par exemple à l’aide d’une application mobile, ou d’un projet). Une attention particulière est consacrée à l’acquisition de vocabulaire économique.

En ce qui concerne les compétences et objectifs périphériques, ce cours met en pratique des notions clefs de la citoyenneté active grâce à des stratégies pédagogiques permettant par exemple de questionner notre rapport aux règles, favoriser l’émergence du « bien commun », travailler le principe d’équité ou de justice et de valoriser les comportements citoyens et la communication interculturelle.

Les modalités concrètes du cours seront communiquées par le biais d'un vade-mecum lors du premier cours. Ce vade-mecum est un document contraignant.

La présence aux cours est obligatoire. Nous renvoyons au règlement des examens de la Vub (art. 111 et 112 en particulier) en ce qui concerne le bon déroulement des moments d'évaluation. Les étudiants doivent participer à tous les critères d'évaluation afin d'obtenir une note finale.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Documenten (slides, oefeningen, teksten, audiovisuele links, woordenschatlijsten), Canvas
Bijkomende info

NL

Qua studiemateriaal wordt er gewerkt met :

  • Eigen notities tijdens de les;
  • Documenten op Canvas (slides, oefeningen, teksten, audiovisuele links, woordenschatlijsten);
  • Mobile app Projet Voltaire.

FR

Nous travaillons avec:

  • des prises de note aux cours;
  • divers documents sur Canvas (présentations PPT, exercices, textes authentiques, hyperliens vers des documents audiovisuels, listes de vocabulaire, etc)
  • application mobile Projet Voltaire
Leerresultaten

Algemene competenties

NL

Leerresultaten:

Aan het einde van de cursus is de student in staat om:

  • Deel te nemen aan discussies en debatten over complexe economische en maatschappijgerelateerde onderwerpen, met inbegrip van het gebruik van specifiek economisch vakjargon;
  • Een mening te vormen over hedendaagse vakgerelateerde thema’s en zijn/haar standpunt op een gestructureerde, heldere manier over te brengen in een formeel taalregister;
  • Zichzelf voor te stellen op een professionele manier en in een professionele context;
  • Complexe cijfergegevens kritisch te interpreteren en becommentariëren ;
  • Te getuigen van een dieper inzicht in de disciplinegerelateerde « grote thema’s » en van een brede culturele kennis die de eigen grenzen overstijgt ;
  • In groep samen te werken en op een vredevolle manier compromissen te sluiten;
  • Teksten die complexe materie bevatten te lezen en interpreteren;
  • In dialoog te gaan met andersdenkenden.

Algemene competenties:

  • Schrijfvaardigheid: formeel taalregister, structuur, heldere formuleringen, vakjargon, stijl;
  • Spreekvaardigheid: formeel taalregister, structuur, heldere formuleringen, vakjargon, stijl;
  • Luistervaardigheid: complexe discussies kunnen volgen, verschillende accenten kunnen begrijpen, actief leren luisteren naar de anderen;
  • Leesvaardigheid: complexe teksten kunnen ontleden en begrijpen, de essentie kunnen vatten.
  • Kritisch denken : interesse tonen voor brede maatschappelijke thema’s en interdisciplinair durven nadenken, kritisch staan tegenover de eigen discipline, eigen mentale, geografische en culturele grenzen durven overstijgen, actieve burgerzin tonen, eigen nieuwsgierigheid kunnen voeden.

FR

Les étudiants travaillent:

  • leurs compétences langagières (parler, écouter, écrire et lire; adopter un registre formel; structurer un discours)
  • le vocabulaire de leur discipline (traduire et contextualiser)
  • leurs compétences sociales (coopérer, prendre des initiatives, écouter les autres, prendre position)
  • leur esprit critique (développer une réflexion interdisciplinaire et assouvir sa curiosité intellectuelle)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer. Dit betreft een tentamen.

Aanvullende info mbt evaluatie

NL

Er wordt zowel met contact- als afstandsonderwijs gewerkt: studenten komen voorbereid naar de les en nemen actief deel, maar maken ook digitale oefeningen op Canvas en op het platform van Projet Voltaire. Bovendien zullen zij hun mondelinge taalvaardigheid extra kunnen oefenen dankzij het Tandemproject ism de ULB. Voor sommige taken wordt met een systeem voor plagiaatdetectering gewerkt.

De aanwezigheid van studenten tijdens de werkcolleges is verplicht. De student die tijdens de lessen ongewettigd afwezig is, wordt verwezen naar de 2de zittijd. Inzake de staving van afwezigheden op evaluatiemomenten en het goede verloop ervan wordt verwezen naar art. 111 en 112 van het Onderwijs- en Examenreglement. Studenten dienen deel te nemen aan alle evaluatiecriteria (onder de vorm van (deel)toetsen, opdrachten, afstandsprojecten, etc. in het kader van permanente evaluatie) om een eindscore te behalen.

Er worden tijdens en aan het eind van elk semester oefeningen (tentamens) georganiseerd die de eindscore zullen bepalen. De studenten worden voornamelijk geëvalueerd op schrijf- en spreekvaardigheid, maar ook op actieve deelname tijdens de les. De precieze details van de evaluatiecriteria en de onderlinge weging van de deelpunten worden tijdens het eerste college aan de hand van een vademecum meegedeeld. Het vademecum bevat alle concrete informatie over de evaluatiecriteria, de organisatie en het verloop van de cursus en is een bindend document.

In tweede zit worden de verschillende evaluatie-onderdelen ondergebracht in een mondeling en schriftelijk examen. De afstandsprojecten worden verdergezet en/of vervangen door een taak.

FR

Les étudiants sont évalués sur leur participation active pendant les cours ainsi que sur leur participation aux tests et aux projets à distance (Voltaire, Tandem). La présence aux cours est obligatoire ainsi que la participation à tous les critères d'évaluation dans le cadre de l'évalution permanente afin d'obtenir une note finale. Nous renvoyons au règlement des examens (art. 111 et 112 en particulier) en ce qui concerne le bon déroulement des moments d'évaluation. Pour certaines tâches, nous travaillons avec un logiciel anti-plagiat.

En deuxième session, les différentes parties de l'évaluation sont remplacées par un examen oral et écrit et les projets à distance sont prolongés et/ou remplacés par une tâche.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor politieke wetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor rechten
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs