3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021604DNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Stefanie Keulen (titularis)
Jovana STANOJEVIC
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
24 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus wil studenten ondersteunen bij de ontwikkeling van de masterproef door een aantal basisvaardigheden voor taalkundig onderzoek op te frissen en te verdiepen. Het biedt hulpmiddelen voor het uitvoeren van taalkundig onderzoek en de gelegenheid om het eigen onderzoeksonderwerp en –proces met medestudenten, docenten en onderzoekers te bespreken. In tegenstelling tot de vakken onderzoeksmethodologie in de bachelor, ligt de nadruk meer op autonomie en zelfreflectie. Studenten krijgen inzicht in hoe onderzoeksdomeinen binnen de taalkunde zich ontwikkelen en worden gestimuleerd om een persoonlijke visie te ontwikkelen.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoints, reglementen, informatieve documenten en evaluatieformulieren
Handboek (Vereist) : Research Methods in Linguistics, Lia Litosseliti, 2de, Bloomsbury Academic, 9781350043435, 2018
Bijkomende info

...

Leerresultaten

Algemene competeties

De student kan een onderzoeksonderwerp uitwerken tot een of meerdere concrete onderzoeksvragen.
De student kent het verschil tussen een onderzoeksonderwerp, onderzoeksvraag en een hypothese.

De student kan via een gerichte zoekopdracht in wetenschappelijke gegevensbanken relevante literatuur opzoeken in relatie tot een onderzoeksonderwerp en onderzoeksvraag.
De student kan op systematische wijze een literatuuranalyse uitvoeren en hierover rapporteren.
De student is in staat een onderzoeksdesign uit te werken dat geschikt is voor het eigen onderzoek.
De student beschikt over kennis van verschillende kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekstechnieken om datacollectie en data-analyse aan te vatten en kan kritisch reflecteren op de gemaakte keuzes.
De student is in staat om een eigen onderzoeksvoorstel uit te werken en hierover schriftelijk te rapporteren. De student kan correct citeren en refereren en kan een correct bibliografie opstellen.
De student kent de richtlijnen in verband met plagiaat, gegevensbeheer en wetenschappelijke integriteit en past deze regels rigoureus toe.

De student is in staat op een academische presentatie te geven over het eigen onderzoek.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie onderzoek met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: ZELF Presentatie Onderzoek bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Onderzoeksvoorstel en biblio met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: ZELF Onderzoeksvoorstel en bibliografie bepaalt 50% van het eindcijfer

Aanvullende info mbt evaluatie

In geval van laattijdigheid met taken of ongewettigde afwezigheid behaalt men nul als cijfer voor de betreffende taak of opdracht.

In geval van een onvoldoende voor het vak, moet de student de onderdelen waarvoor de student niet geslaagd was, opnieuw doen.

Voor alle studenten gelden dezelfde taken, deadlines en puntenverdeling.

 
 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel meertaligheid en vreemdetaalverwerving - 2 talen
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)