6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021576BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Students who want to enroll for this course, must have passed for ‘Mathematics for Business and Economics I' and 'Introduction to Microeconomics' and must have obtained at least 30 ECTS-credits on bachelor level.
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Toegepaste economie
Onderwijsteam
Stijn Van Puyvelde (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
24 contacturen Lecture
24 contacturen Practical exercises
138 contacturen Self study
Inhoud

The course focuses on micro-economic behaviour by consumers and firms. The starting point is a rational actor that minimizes (or maximizes) an objective function subject to constraints. Rational consumers maximize utility under a budget constraint. Rational firms maximize profit (or another objective) under technological and market constraints. This starting point is applied in many contexts. Strengths and weaknesses of the economic method are treated explicitly. Consumer behaviour is analyzed in an intertemportal setting, in asset markets, in situations of uncertainty, ... The limits of standard micro-economic thinking are explicitly treated by focussing also on alternative frameworks like Behavioural Economics. Producer behaviour is analyzed in different market structures (monopoly, oligopoly, monopolistic competition, perfect competiion) and under hypotheses of symmetric and asymmetric information. Game theoretical insights are introduced.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Microeconomics, Robert S. Pindyck & Daniel L. Rubinfeld, 9th (Global Edition), Pearson Education Limited, 9781292213316, 2018
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides and documents, Canvas
Bijkomende info

Not applicable.

Leerresultaten

General Competences

The purpose of this course is to provide students with the competences:

  • to obtain insight in the economic analysis of consumer and producer behaviour (as in the interaction between these)
  • to learn how these insights (see above) can be improved through fromal-mathematical analysis thus augmenting their analytical problem solving skills
  • to learn the strengths and weaknesses of the economic method (by contrasting it to alternative approaches like behavioural economics).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Written Exam met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Not applicable.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor of Business Economics: Startplan Business Economics (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Business Economics: Business and Technology (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Business Economics: International Business (enkel aangeboden in het Engels)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in International Business: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in Business Engineering: Business and Technology: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)