3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021570ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Geografie
Onderwijsteam
Nele Aernouts (titularis)
Michael Ryckewaert
Onderdelen en contacturen
21 contacturen Hoorcollege
27 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

This is an overview of the sessions:

1. Housing and space: introduction, state of play and basic concepts;

2. Historical overview of the social-spatial paradigms in housing development in Belgium (1880-1990);

3. Excursion to social and collective housing projects in Brussels;

4. New residential tendencies and the influence of housing and city renewal policies on housing development since the 1990s;

5. The revivial of housing struggles and alternative conceptions of ownership, housing typologies and living together.
 

    Bijkomende info

    The course consists of a series of lectures, guest lectures by housing experts and researchers working on the course topics, readings and fieldwork.

    Leerresultaten

    Doelstellingen

    1. The student is able to identify different social-spatial paradigms (historical positioning of housing projects, underlying housing and planning policies, conceptions and attitudes in architecture and urbanism) that originated throughout the production of housing in Belgium.

    2. The student can explain and characterise these different social-spatial paradigms in his/her own words and frame this in a wider international perspective.

    3. The student can clarify and relate basic concepts of residential and real estate production (demography, migration, housing need, - typology, - preferences, - choices, - satisfaction) and residential phenomena (financialisation, gentrification, housing crisis, collective housing, speculation and decommodification).

    4. The student can detect spatial phenomena and apply basic concepts as listed in 3. in order to analyse housing projects and neighbourhoods at different scale levels.

    5. The student develops a free and critically inquiring attitude in the interpretation of the production of housing.

    6. Building on the acquired insights, the student is able to detect and investigate innovative solutions to organise housing in a more sustainable way.

    Beoordelingsinformatie

    De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
    Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

    Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Other exam met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Class attendance and participation (10%) + Presentation during the excursion (20%) + Individual paper (70%)

    Aanvullende info mbt evaluatie

    The final grade is composed based on the following categories:

    - Class attendance and participation (10%)

    - Presentation during the excursion (20%)

    - Individual paper (70%)

    Toegestane onvoldoende
    Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

    Academische context

    Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
    Master of Urban Studies: Standard track (enkel aangeboden in het Engels)
    Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 1 (Bachelor via SCH of VRB)
    Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 2 (Master op dossier)
    Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 3 (Bachelor of Master rechtstr)