6 ECTS credits
151 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021567CER voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor minstens 90 ECTS-credits op bachelorniveau. Studenten communicatiewetenschappen moeten ook geslaagd zijn voor 'Communicatiewetenschappen I'. Studenten in een schakelprogramma, voorbereidingsprogramma of master kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen indien het deel uitmaakt van hun curriculum.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Jo Renate Bauwens (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
9 contacturen Lecture
4 contacturen Practical exercises
63 contacturen Self study
Inhoud

In dit vak vertrekken we van de culturele industrieën en belichten we de vraag hoe media- en cultuurproductie vorm krijgt. Media- en cultuurproducten worden in dit vak gedefinieerd als alle symbolische goederen of niet-materiële goederen die een esthetische en expressieve functie hebben in ons leven. Televisiereeksen volgen we omdat hun verhaal ons aanspreekt. Van muziek houden we omdat ze mee vorm geeft aan onze identiteit. Door films worden we overrompeld omdat ze uitdrukking geven aan wat het leven voor ons betekent. Fotoposters kopen we omdat we ze mooi vinden. Hoewel publiekservaring belangrijk is, kijken we in dit vak naar het maken en de makers van media en cultuur. In een reeks van hoorcolleges en discussiecolleges bestuderen we vanuit verschillende theoretische lenzen o.a. wat de kenmerken zijn van media- en cultuurproductie, welke structuren hierop inwerken, welke rol controle en vrijheid spelen, in welke omstandigheden media- en cultuurmakers werken, wat creativiteit betekent, hoe creatief werk wordt gemanaged en georganiseerd, etc. Aan de hand van concrete voorbeelden en in de discussiecolleges wordt de theorievorming levendig gemaakt.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides die de hoor- en discussiecolleges ondersteunen
Handboek (Vereist) : The Cultural Industries, David Hesmondhalgh, 4de, Sage, 9781526424105, 2018
Bijkomende info

De studiebelasting wordt als volgt ingeschat:

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

HOC: 18 uur

  • 9 hoorcolleges van 2u bijwonen

WPO: 8 uur

  • voorbereiding van discussiecolleges

ZELF: 125 uur

  • handboeken in het Engels (verplichte leerstof) grondig lezen, analyseren en synthetiseren ter voorbereiding van discussiecolleges: 24 uur (8 x 3 uur)
  • lesnotities verwerken en afstemmen op de readerteksten, a rato van 1,5 uur per uur HOC:  27 uur
  • voorbereiden examen (alle studiemateriaal instuderen/blokken): 56 uur (7 dagen van 8 uur)

 

De handboeken waarop deze cursus is gebaseerd zijn:

1/ David Hesmondhalgh, The Cultural Industries (4th edition), verschenen in 2019 bij Sage.

2/ Mark Deuze & Mirjam Prenger (eds.), Making Media: Production, Practices, and Professions, verschenen in 2019 bij Amsterdam University Press.

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het doorlopen van dit vak kunnen de studenten:

  • de leidende uitgangspunten, principes en aandachtspunten uit de behandelde theoretische benaderingen uitleggen
  • het onderscheid tussen de benaderingen uitleggen
  • de bevindingen uit de verschillende benaderingen toetsen aan elkaar
  • de uitgangspunten van de aangereikte benaderingen en de consequenties ervan op onderzoeksvlak begrijpen
  • de kernideeën uit de aangereikte wetenschappelijke literatuur distilleren
  • kritisch reflecteren op de sterktes en zwaktes van de verschillende benaderingen
  • een kritisch onderbouwd standpunt formuleren over een concreet voorbeeld aan de hand van de theoretische inzichten
  • een onderbouwde discussie voeren over een wetenschappelijke tekst


Dit vak draagt bij aan de volgende algemene leerdoelen van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • de studenten hebben kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen de Communicatiewetenschappen, m.i.v. de niveaus (micro-meso-macro), types (vb. bedrijfs-, overheids-, journalistieke, … communicatie) en componenten (zender, medium, boodschap, ontvanger) van communicatie.
  • de studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van de maatschappelijke, culturele en politieke rol van media.
  • de studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit).
  • de studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder.
  • de studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie.
  • de studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • de studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Studenten spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • de studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • de studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • de studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 70 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten leggen een mondeling examen af over de leerstof. Er wordt gepeild naar kennis en inzicht.

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten leggen een mondeling examen af over de leerstof (behoudens overmacht door COVID 19-maatregelen).

Via actieve deelname aan de discussiecolleges wordt een deel van de leerstof al tijdens de lessenreeks verwerkt.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor samenleving en cultuur