6 ECTS credits
152 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023729CNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten in de bachelor communicatiewetenschappen moeten 'Kwantitatieve methoden' en 'Kwalitatieve methoden' gevolgd hebben, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Daniël Hans Marinus Jurg
Laurence Claeys (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
100 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Students will gain basic knowledge of social science research methods that are used to research new types of data (e.g. hyperlinks, social media networks, algorithmes, …), learn to use these new types of data to answer existing research questions and learn to formulate new research questions (e.g. on social surveillance, algorithmic trading,... ), that arise as a consequence of the digitalization and interconnectedness of data. Students will learn the basics of data science, but also critically reflect upon the methodological implications of these changes for the social sciences methodology. 

Bijkomende info

The course exists out of weekly lectures and practical exercises (during 13 weeks)

  • a two-hour theoretical session: each session consist out of a lecture, followed by student discussion and discussion of a scientific paper on digital methods or innovation methods.
  • a two-hour practical session: each practical session consists out of assignments to teach students to use digital methods tools (data gathering, analysis and visualisation tools) with the goal for students to independently execute digital methods research by the end of the course.

 

Leerresultaten

General competences

After taking the classes students should be able to:

  • Recognize and understand the new data types that arise as a consequence of the Internet and related technologies;
  • Select, apply on a basic level, and understand a range of digital/data science methods and tools that can be applied to a wide array of social science research issues.
  • Understand the practices of the software development methodology in the ICT innovation process as well as the role of the different disciplines within this practices.

Critically engage with the ethical, legal and social issues related to digital social research and more generally, the use of social research methods to study ICTs and their social implications.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Task 1_Online ID met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.
  • Task 2_Description met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
  • Task 3_ Analysis met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Not applicable.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject