3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021511ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau behaald hebben.
Onderwijstaal
Frans
Faculteit
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Verantwoordelijke vakgroep
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Onderwijsteam
Nefertari Vanden Bulcke
Laurence Balencourt
Voorzitter ACTO (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
24 contacturen Practical exercises
48 contacturen Self study
Inhoud

NL 

De cursus "Frans voor communicatieprofessionals" vindt plaats onder de vorm van werkcolleges. We vertrekken in de mate van het mogelijke van het startniveau van de student en functioneren volgens een differentiatiemodel opdat elke student vooruitgang kan boeken in de vreemde taalverwerving. Echter, een goede basiskennis van het Frans (niveau B1/B2) is zowel een voor- als meerwaarde.

De pedagogie die gehanteerd wordt vloeit voort uit de CLIL-methode (Content and Language Integrated learning). Via CLIL krijgen studenten niet-taal-georiënteerde inhoud te verwerken met als doel op een interactieve manier meertaligheid te bevorderen.

De inhoud die wordt aangereikt leunt aan bij de algemene opleiding Communicatiewetenschappen en verdiept diverse onderwerpen gelinkt aan de Franse/Franstalige context die in functie van de actualiteit systematisch aangepast worden.

Studenten "trainen" spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid via een uitgebreide waaier aan werkvormen, en dit zowel via contact- als afstandsonderwijs. Er wordt specifiek aandacht besteed aan vakgerichte woordenschat en aan de hand van "afstandsprojecten" worden punctuele grammaticale (probleem)punten behandeld (via "Projet Voltaire") en op mondelinge taalvaardigheid gewerkt (via "Projet Tandem" ism de ULB).

Wat betreft vakoverschrijdende doelstellingen draagt de cursus bij tot actief burgerschap via pedagogische strategieën die bijvoorbeeld onze verhouding tot regelgeving bevraagt, die de verschijning van het "gemeenschappelijk goed" bekrachtigt, het principe van gelijkheid der kansen ondersteunt en die de zin voor kritisch engagement aanmoedigt.

Tijdens de eerste les worden de precieze modaliteiten over de inhoud, de evaluatiecriteria, de onderlinge verhouding van de deelpunten, de organisatie en het verloop van de cursus uitgelegd en aangereikt via een vademecum (wijzigingen altijd mogelijk). Het vademecum bevat dus alle concrete informatie en is een bindend document.

De aanwezigheid van studenten tijdens de werkcolleges is verplicht. De student die tijdens de lessen ongewettigd afwezig is, wordt verwezen naar de 2de zittijd. Inzake de staving van afwezigheden op evaluatiemomenten en het goede verloop ervan wordt verwezen naar art. 111 en 112 van het Onderwijs- en Examenreglement.

Studenten dienen deel te nemen aan alle evaluatiecriteria (onder de vorm van (deel)toetsen, opdrachten, afstandsprojecten, etc. in het kader van permanente evaluatie) om een eindscore te behalen.

FR

Le cours de "Frans voor communicatieprofessionals" est un cours pratique. Le niveau de départ de chaque étudiant constitue le point de départ pour le cours, car nous fonctionnons selon un modèle de différentiation permettant à chaque étudiant de progresser dans l’acquisition de la langue française. Une bonne connaissance du français (B2) constitue néanmoins un atout important.

Nous favorisons la pédagogie CLIL (Content and Language Integrated Learning). Par le biais de cette approche nous proposons aux étudiant.e.s  un contenu non-linguistique avec comme objectif de favoriser le multilinguisme de façon interactive.

Le contenu proposé est en lien avec la formation générale en communication et permet d’approfondir divers sujets issus de l’actualité.

Les étudiant.e.s s’entrainent à l’expression orale et écrite et à la compréhension à l’écoute et à l’écrit par le biais de plusieurs méthodes de travail, tant en classe, qu’à l’extérieur des murs de l’université (par exemple à l’aide d’une application mobile, ou d’un projet). Une attention particulière est consacrée à l’acquisition de vocabulaire (lié à la discipline).

En ce qui concerne les compétences et objectifs périphériques, ce cours met en pratique des notions clefs de la citoyenneté active grâce à des stratégies pédagogiques permettant par exemple de questionner notre rapport aux règles, favoriser l’émergence du « bien commun », travailler le principe d’équité ou de justice et de valoriser les comportements citoyens et la communication interculturelle.

Les modalités concrètes du cours seront communiquées par le biais d'un vade-mecum lors du premier cours. Ce vade-mecum est un document contraignant.

La présence aux cours est obligatoire. Nous renvoyons au règlement des examens de la Vub (art. 111 et 112 en particulier) en ce qui concerne le bon déroulement des moments d'évaluation.

Les étudiants doivent participer à tous les critères d'évaluation afin d'obtenir une note finale.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Authentieke (vak)teksten, audiovisuele documenten, powerpointslides en oefeningen, Canvas
Bijkomende info

NL

Er wordt gewerkt met authentieke (vak)teksten, audiovisuele documenten, powerpointslides en oefeningen op Canvas. Alle cursusmateriaal wordt in de mate van het mogelijke op Canvas ter beschikking gesteld.

FR

Nous travaillons avec des documents authentiques, des documents audiovisuels, des présentations PPT ainsi que des exercices sur Canvas. Tout le matériel sera, dans la mesure du possible, mis à disposition sur Canvas.

Leerresultaten

.

NL

Leerresultaten:

  • De studenten onderhouden en ontwikkelen verder hun communicatieve vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken);
  • De studenten verwerken algemeen Frans en kunnen de bijgebrachte (vak)woordenschat in een groepsdiscussie/presentatie aanwenden;
  • De studenten beheersen algemene en vakgerichte leesvaardigheidstechnieken die hen toestaan de belangrijkste informatie uit teksten te halen en deze informatie te structureren en te verwoorden;
  • De studenten beheersen sociale vaardigheden waaronder coöperatief handelen in groepsverband en op een vredevolle manier compromissen sluiten;
  • De studenten kunnen zich een mening vormen over hedendaagse vakgerelateerde thema's en hun standpunt op een gestructureerde, heldere manier overbrengen in een formeel taalregister, en dit zowel mondeling als schriftelijk.

Algemene competenties:

  • Schrijfvaardigheid: formeel taalregister, structuur, heldere formuleringen, vakjargon, stijl;
  • Spreekvaardigheid: formeel taalregister, structuur, heldere formuleringen, vakjargon, stijl;
  • Luistervaardigheid: complexe discussies kunnen volgen, verschillende accenten kunnen begrijpen, actief leren luisteren naar anderen;
  • Leesvaardigheid: complexe teksten kunnen ontleden en begrijpen, de essentie kunnen vatten;
  • Kritisch denken : interesse tonen voor brede maatschappelijke thema’s en interdisciplinair durven nadenken, kritisch staan tegenover de eigen discipline, eigen mentale, geografische en culturele grenzen durven overstijgen, actieve burgerzin tonen, eigen nieuwsgierigheid kunnen voeden.

FR

Les étudiants travaillent:

  • leurs compétences langagières (parler, écouter, écrire et lire; adopter un registre formel; structurer un discours)
  • le vocabulaire de leur discipline (traduire et contextualiser)
  • leurs compétences sociales (coopérer, prendre des initiatives, écouter les autres, prendre position)
  • leur esprit critique (développer une réflexion interdisciplinaire et assouvir sa curiosité intellectuelle)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

NL

De studenten worden geëvalueerd doorheen het semester aan de hand van permanente evaluatie. Deelname aan alle evaluatiecriteria (testen, taken, presentaties, etc. in het kader van permanente evaluatie) is verplicht om een eindscore te behalen. Voor sommige taken wordt een systeem voor plagiaatdetectering voorzien.

In tweede zit worden de verschillende evaluatie-onderdelen ondergebracht in een mondeling en schriftelijk examen. De afstandsprojecten worden verdergezet en/of vervangen door een taak.

FR

Nous travaillons selon un système d'évaluation permanente. Les étudiants sont obligés de participer à tous les critères d'évaluation (tests, tâches, présentations, etc. dans le cadre de l'évaluation permanente) afin d'obtenir une note finale. Pour certaines tâches, nous travaillons avec un logiciel anti-plagiat.

En deuxième session, les différentes parties de l'évaluation sont remplacées par un examen oral et écrit et les projets à distance sont prolongés et/ou remplacés par une tâche.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject