3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021508BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Neen
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'MediaLab 1' en moeten minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau behaald hebben.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Axelle Asmar
Freija Poot
Willem Joris (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
18 contacturen Lecture
24 contacturen Practical exercises
48 contacturen Self study
Inhoud

Medialab is gericht op het kennismaken en aanleren van een aantal mediaspecifieke vaardigheden om zo studenten op te leiden tot reflexieve mediaprofessionals. Medialab brengt onderwijs en professioneel veld bij elkaar, door in te zetten op vaardigheden die in diverse contexten binnen het vakgebied van toepassing zijn en dus ook voor diverse carrièrepaden nuttig zijn (marketing, innovatie, journalistiek, cultuur en mediaproductie). Medialab zet ook in op planningsvaardigheden, zoals leren in groep te werken, leren een planning opmaken en onder tijdsdruk werken, en op creatieve manieren een boodschap communiceren. Medialab wil ook studenten inspireren om zelf met vaardigheden en media en communicatie-instrumenten aan de slag te gaan door hen een breed kader aan te reiken waarin ze kunnen experimenteren, samenwerken en kennismaken met diverse toepassingen van media en communicatie. Het doel is niet het opleiden tot vakspecialisten binnen elk domein, wel dat studenten kennismaken met diverse skills, door ze toe te passen binnen een aantal opdrachten. Voorbeelden van vaardigheden die aan bod kunnen komen binnen medialab zijn brainstorming, pitchen, mediatraining, research en redactiewerk, radio, podcast en montage, recenseren, social media marketing, projectmanagement, leren in groep werken, presenteren voor grote groepen, user-centric design, visualisering en digital storytelling.

Medialab bestaat uit vier thematische lijnen: Conceptualiseren, Produceren en Presenteren en Plannen. Elk jaar komen die vier lijnen in de verschillende modules aan bod. De modules bestaan uit een combinatie van workshops/seminaries, groepswerken gekoppeld aan een coachingtraject en een concrete opdracht. Het gaat uit van een samenwerking met mediapartners en experts actief in de brede media- en communicatiesector.

In Medialab II staan volgende vaardigheden centraal: storytelling, redactiewerk productie, creatief schrijven, content op een visueel aantrekkelijke wijze voorstellen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

Niet van toepassing.

Leerresultaten

Algemene Leerresultaten

Medialab is gericht op het kennismaken en aanleren van vaardigheden als onderdeel tot het opleiden van studenten tot reflexieve mediaprofessionals. Medialab zet in op tacit skills die in de meeste carrièreuitwegen van toepassing zijn, en op een aantal mediatechnische skills binnen het vakgebied (marketing, innovatie, journalistiek, cultuur en mediaproductie).

De specifieke doelstellingen van Medialab II zijn:

  • Studenten participeren in activiteiten gericht op kennismaking met vaardigheden die relevant zijn voor de brede media- en communicatiesector (marketing, journalistiek, (cultuur)productie, design en innovatie), binnen een werkomgeving die de werking van het brede media- en communicatieveld simuleert;
  • Studenten maken kennis met vaardigheden aan die cruciaal zijn als onderdeel van het curriculum communicatiewetenschappen, en die noodzakelijk zijn binnen de beroepsomgeving waar onze studenten komen: basic storytelling; beheersen, diverse vormen van creatief schrijven herkennen en kunnen toepassen, redactionele content aantrekkelijk verpakken en voorstellen;
  • Studenten verder inspireren om zich uit eigen interesse te engageren en verdiepen in mediavaardigheden;
  • Studenten werken gedetailleerde redactieplanning uit voor de aanpak en verdeling van de groepstaken;
  • Studenten reflecteren kritisch over vaardigheden en de noodzakelijke vaardigheden in de media- en communicatiesector en de verdere invulling van Medialab.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Peerevaluatie groepswerk met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
  • Refectieverslag met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.
  • Tussentijdse opdrachten met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: (maximum 4)

Aanvullende info mbt evaluatie

Medialab is een vaste peiler in de volledige bacheloropleiding en wordt ingepast in elk jaar. Studenten werken in groep toe naar een opdracht waarbij de aangeleerde skills moeten toegepast worden. Buiten de periodes waarin het Medialab plaatsvindt wordt niet verwacht dat studenten zelfstandig aan opdrachten werken, of blokken leerstof moeten studeren. Het hele medialab wordt gewoonlijk afgewerkt over een periode van 8-10 weken.

De evaluatie is geen beoordeling van het opgeleverde eindresultaat, maar van het werkproces. Studenten worden beoordeeld op:

  • Aanwezigheid op de gastlezing, workshops en opdrachten (aanwezigheid is verplicht, tenzij expliciet anders aangegeven)
  • Peer-assessment door medestudenten
  • Tussentijdse voorbereidende taakjes
  • Reflectieverslag

Studenten dienen als onderdeel van het Medialab een individueel reflectieverslag uit te werken waarbij ze ingaan op de (i) relevantie, sterktes en tekortkomingen van de vaardigheden, (ii) de mate waarin ze het relevant zien als onderdeel van hun eigen carrièrepad en onderwijscurriculum, (iii) de manier waarop de skills werden aangeleerd tijdens het gevolgde Medialab-traject.

Niet deelnemen aan de opdrachten, workshops of gastlezingen binnen MediaLab leidt onherroepelijk tot puntenverlies. Aanwezigheid bij Medialab activiteiten is verplicht, tenzij expliciet anders aangegeven. Medialabactiviteiten worden zoveel mogelijk gebundeld op één vaste dag gedurende 8 weken. Echter: daarbuiten kunnen doorheen het semester ook andere verplichte contactmomenten (bv. Toelichting, feedback) worden vastgelegd. Afwezigheid bij een activiteit van Medialab leidt tot -2 tot -4 per activiteit.

Indien minder dan de helft van de workshops gevolgd kunnen worden door gewettigde afwezigheid, wordt een alternatieve, individuele opdracht voorzien binnen dit opleidingsonderdeel.

Er is geen examen (mondeling of schriftelijk) gekoppeld aan Medialab. Er is geen mogelijkheid tot tweede zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject