3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021508BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Medialab is gericht op het kennismaken en aanleren van een aantal mediaspecifieke vaardigheden om zo studenten op te leiden tot reflexieve mediaprofessionals. Medialab brengt onderwijs en professioneel veld bij elkaar, door in te zetten op vaardigheden die in diverse contexten binnen het vakgebied van toepassing zijn en dus ook voor diverse carrièrepaden nuttig zijn (marketing, innovatie, journalistiek, cultuur en mediaproductie). Medialab zet ook in op planningsvaardigheden, zoals leren in groep te werken, leren een planning opmaken en onder tijdsdruk werken, en op creatieve manieren een boodschap communiceren. Medialab wil ook studenten inspireren om zelf met vaardigheden en media en communicatie-instrumenten aan de slag te gaan door hen een breed kader aan te reiken waarin ze kunnen experimenteren, samenwerken en kennismaken met diverse toepassingen van media en communicatie. Het doel is niet het opleiden tot vakspecialisten binnen elk domein, wel dat studenten kennismaken met diverse skills, door ze toe te passen binnen een aantal opdrachten. Voorbeelden van vaardigheden die aan bod kunnen komen binnen medialab zijn brainstorming, pitchen, mediatraining, research en redactiewerk, radio, podcast en montage, recenseren, social media marketing, projectmanagement, leren in groep werken, presenteren voor grote groepen, user-centric design, visualisering en digital storytelling.
Medialab bestaat uit vier thematische lijnen: Conceptualiseren, Produceren en Presenteren en Plannen. Elk jaar komen die vier lijnen in de verschillende modules aan bod. De modules bestaan uit een combinatie van workshops/seminaries, groepswerken gekoppeld aan een coachingtraject en een concrete opdracht. Het gaat uit van een samenwerking met mediapartners en experts actief in de brede media- en communicatiesector.
In Medialab II staan volgende vaardigheden centraal: storytelling, redactiewerk productie, creatief schrijven, content op een visueel aantrekkelijke wijze voorstellen.
Niet van toepassing.
Medialab is gericht op het kennismaken en aanleren van vaardigheden als onderdeel tot het opleiden van studenten tot reflexieve mediaprofessionals. Medialab zet in op tacit skills die in de meeste carrièreuitwegen van toepassing zijn, en op een aantal mediatechnische skills binnen het vakgebied (marketing, innovatie, journalistiek, cultuur en mediaproductie).
De specifieke doelstellingen van Medialab II zijn:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Medialab is een vaste peiler in de volledige bacheloropleiding en wordt ingepast in elk jaar. Studenten werken in groep toe naar een opdracht waarbij de aangeleerde skills moeten toegepast worden. Buiten de periodes waarin het Medialab plaatsvindt wordt niet verwacht dat studenten zelfstandig aan opdrachten werken, of blokken leerstof moeten studeren. Het hele medialab wordt gewoonlijk afgewerkt over een periode van 8-10 weken.
De evaluatie is geen beoordeling van het opgeleverde eindresultaat, maar van het werkproces. Studenten worden beoordeeld op:
Studenten dienen als onderdeel van het Medialab een individueel reflectieverslag uit te werken waarbij ze ingaan op de (i) relevantie, sterktes en tekortkomingen van de vaardigheden, (ii) de mate waarin ze het relevant zien als onderdeel van hun eigen carrièrepad en onderwijscurriculum, (iii) de manier waarop de skills werden aangeleerd tijdens het gevolgde Medialab-traject.
Niet deelnemen aan de opdrachten, workshops of gastlezingen binnen MediaLab leidt onherroepelijk tot puntenverlies. Aanwezigheid bij Medialab activiteiten is verplicht, tenzij expliciet anders aangegeven. Medialabactiviteiten worden zoveel mogelijk gebundeld op één vaste dag gedurende 8 weken. Echter: daarbuiten kunnen doorheen het semester ook andere verplichte contactmomenten (bv. Toelichting, feedback) worden vastgelegd. Afwezigheid bij een activiteit van Medialab leidt tot -2 tot -4 per activiteit.
Indien minder dan de helft van de workshops gevolgd kunnen worden door gewettigde afwezigheid, wordt een alternatieve, individuele opdracht voorzien binnen dit opleidingsonderdeel.
Er is geen examen (mondeling of schriftelijk) gekoppeld aan Medialab. Er is geen mogelijkheid tot tweede zittijd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject