6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1024101BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Sarah Dury (titularis)
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
6 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel biedt studenten inzicht in co-creatie, innovatie en social design in de sociale agogische sector. Deze begrippen zijn sterk verbonden met elkaar en zullen tijdens de lessen besproken worden vanuit zowel een theoretische invalshoek als vanuit de praktijk. O.a. volgende zaken komen aan bod zoals de achtergrond en betekenis van de concepten participatie en co-creatie; inzicht verschaffen in sociale innovatie en community engaged onderzoek en leren en de achtergrond en betekenis van het concept "social design" in onderzoek en praktijk. Daarnaast behandelen we verschillende methoden binnend de concepten van 'participatie, co-creatie en innovatie'; b.v. actie-onderzoek, ontwikkelen van persona's, human-centered design. Er komen eveneens een aantal gastsprekers die de centrale concepten van dit opleidingsonderdeel benaderen vanuit het werkveld. Verder worden de studenten via een groepstaak vertrouwd gemaakt met deze concepten. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader samengesteld door de docenten.
Bijkomende info

Meer informatie over inhouden van lessen en lesmateriaal volgt tijdens de eerste les.

 

Leerresultaten

Algemene competenties

De agoog is in staat om de verworven kennis en inzichten te kaderen binnen het ruimere agogische inter- en transdisciplinaire denken, ze kritisch te analyseren en toe te passen.
De agoog is in staat om maatschappelijke vraagstukken (theoretisch en praktisch), met bijzondere aandacht voor maatschappelijke kwetsbaarheid en achterstelling, te analyseren, erover te reflecteren en aan te pakken in professionele contexten als begeleider en innovator in beleid en praktijk op basis van wetenschappelijke evidentie, ethische overwegingen en met een kritische ingesteldheid, ook ten aanzien van de eigen aanpak.

De agoog is in staat om mondeling en schriftelijk te communiceren naar betrokkenen, doelgroepen, gemeenschappen en specialisten op een emancipatorisch gericht wijze.

De agoog heeft inzicht in het coördineren van professionele en sociale netwerken en transitieve processen gericht op systeemverandering.

De agoog is gericht op institutionele versterking door de maatschappelijke structuren kritisch in vraag te stellen en stimuleert democratische besluitvorming door middel van participatie en actief burgerschap.
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

HOC Groepswerk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Theorie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theoretische vragen met betrekking tot de inhoud van de cursus en theoretische vragen met betrekking tot het onderwerp van de groepstaak hebben ook een relatief gewicht van 50, wat 50% van het totaalcijfer uitmaakt.

Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepstaak met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De groepstaak bepaalt 50% van het eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindbeoordeling is gebaseerd op de volgende categorieën:
-    De groepstaak bepaalt 50% van het eindcijfer, inclusief de bijhorende presentatie van de groepstaak, de theoretische vragen met betrekking tot het onderwerp van de groepstaken bepalen de andere 50% van het eindcijfer.
- Deelscores kunnen niet worden overgedragen naar de tweede zitting in augustus en de groepstaak die in de tweede vergadering wordt ingediend, mag niet dezelfde zijn als de groepstaak die van de eerste zitting.
- Theoretische vragen met betrekking tot de cursusinhoud en theoretische vragen met betrekking tot het onderwerp van de groepstaak hebben ook een relatief gewicht van 50, wat 50% van het totale cijfer is.

- De student moet aan alle onderdelen van het examen hebben deelgenomen - anders krijgt hij/zij een "afwezig" op het cijferblad.
- Een beoordeling door medestudenten (peer assessment) (verplicht) zal worden gebruikt om de individuele beoordeling van de groepstaak. De totaalscore van de student in de werkgroep is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie. Studenten moeten zichzelf en hun medestudenten
beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele correctiefactor. De correctiefactor wordt gebruikt om het groepspunt (= de intrinsieke waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor.
- De groepstaak wordt genoteerd aan 10/20, en heeft een gewicht van 50% in de notering van het gehele opleidingsonderdeel.
- Als een student een peer assessment niet binnen de gestelde deadline uitvoert, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten.
- De docent heeft altijd het laatste woord en kan besluiten om de aanpassingsfactor te verhogen of te verlagen, of zelfs om er helemaal geen rekening mee te houden, als de behaalde scores onbetrouwbaar blijken te zijn.
- Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen worden genomen, maar zal altijd gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of aanvullende observaties/discussies.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek