6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021479ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Frederic Jan Mednick (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
30 contacturen Lecture
120 contacturen Self study
Inhoud

In this course we investigate inequalities in the educational context and how this differs for specific groups (such as ethnicity, LGBT, students from disadvantaged families and with a disability). By discussing several authors, theoretical frameworks and concepts, we get insight into the mechanisms on a macro, meso and microlevel that contribute to these inequalities. We critically analyse several avenues that might remedy these inequalities.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoints available on Canvas, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader available on Canvas, Canvas
Bijkomende info
  • Experts (guest speakers) may be invited
  • For more information about the concrete set-up of the study part: see Canvas.
Leerresultaten

Algemene competenties

At the end of this course, students:

  • Have knowledge of the existing educational inequality for certain societal groups
  • Can identify mechanisms creating these different educational conditions
  • Can critically analyze the difficulties an individual from a specific background may face given the characteristics of the educational context
  • Are able to apply in a critical and reasoned way the theoretical frameworks and concepts discussed in class to a real life situation or case
  • Can identify and discuss (dis)advantages of several possibilities for inclusion in the educational context
  • Can work independently and in group on a literature and practice-research on a current diversity-topic. Students can report on this research in both oral and written format.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 65% van het eindcijfer

HOC Groepswerk bepaalt 35% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Written exam met een wegingsfactor 65 en aldus 65% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Multiple choice and open questions

Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Group assignment met een wegingsfactor 35 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Oral presentation and peer assessment

Aanvullende info mbt evaluatie

The written exam consists of multiple choice questions (with standard setting) and one or more open questions. The distribution of points and the size of the correction for guessing will be communicated before the start of the exam and on the exam sheet. The students are expected to thoroughly process the compulsory study material and explicitly refer to it in the open questions of their written exam.

Participation in both parts (group assignment and exam) are required to pass the course. Absence from a mandatory part of the evaluation leads to an absence as resultcode.

A re-examination (in August or September) is possible for the written exam. 
A re-examination of the group assignment is not possible. The partial result for this assignment will be transferred to the second examination period.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Onderwijsagogiek
Master of Educational Sciences: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Onderwijsagogiek
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Onderwijsagogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject