3 ECTS credits
80 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021453ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Lijnproject : wetenschapscommunicatie' moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Plantkunde en farmacognosie', 'Biologie', 'Algemene en anorganische chemie', 'Algemene en anorganische chemie : practicum', 'Wiskunde', 'Wetenschappelijk denken', 'Celbiologie', 'Anatomie', 'Farmaceutische Fysica', 'Organische chemie theorie en practicum' en 'Gevorderde chemie'.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Farmaceutische en Farmacologische Wetenschappen
Onderwijsteam
Kristiaan Demeyer
Yvan Vander Heyden
Ilse Smolders
Tamara Vanhaecke
Pascale Petit
Stephane Steurbaut
Kristien De Paepe
Ann Van Eeckhaut
Debby Mangelings
Mathieu Vinken (titularis)
Dimitri De Bundel
Joery De Kock
Najat Aourz
Pieter Cornu
Joeri Aerts
Santina Gorsen
Robim Marcelino Rodrigues
Gigly Del'haye
Eline Tommelein
Ann Massie
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
40 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’ beoogt het verwerven van vaardigheden omtrent wetenschappelijke communicatie met specifieke aandacht voor het farmaceutisch vakgebied. Dit omvat zowel theoretische als praktische aspecten die aangeleerd zullen worden in groepsverband alsook op individueel niveau, waarbij voornamelijk zal gewerkt worden rond de bijsluiter van een gekozen geneesmiddel. ‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’ geeft de studenten een beeld over hun potentiële toekomstige beroepsuitoefening. De studenten krijgen daarbij inzicht in ondermeer de medische terminologie, farmaceutische nomenclatuur, het gebruik van de farmacopee, medische databanken en electronische referentiesystemen. Door interactie met de buitenlandse co-promotor zal "Lijnproject: wetenschapscommunicatie" de studenten bovendien laten kennis maken met internationalisatie.

Studiemateriaal
Cursustekst (Aanbevolen) : Handleiding projectonderwijs lijnproject: wetenschapscommunicatie, Pascale PETIT
Cursustekst (Aanbevolen) : Medische terminologie, Mathieu VINKEN
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Lijnproject: wetenschapscommunicatie, Pascale PETIT
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Medische terminologie, Mathieu VINKEN
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Farmaceutische nomenclatuur, Mathieu VINKEN
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : How to write a scientific abstract?, Mathieu VINKEN
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : How to make and present a scientific poster?, Mathieu VINKEN
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : How to make and give a scientific presentation?, Mathieu VINKEN
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Inleiding tot de farmacopee en medische databanken, Ann VAN EECKHAUT
Bijkomende info

‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’ in het 1ste jaar bachelor is een aanzet tot een groter project. Dit projectonderwijs loopt door tot in het 3de jaar bachelor en kan dus gezien worden als de rode draad doorheen de bacheloropleiding. De studenten nemen elk jaar in het ‘Lijnproject’ hun reeds opgedane competenties mee, breiden deze uit met de nieuwe opgedane kennis en vaardigheden, integreren deze in het portfolio, bespreken de evolutie ervan met de promotor en geven een presentatie. Dit zal de studenten toelaten om de verschillende vakken behandeld tijdens een jaar alsook de kennis verworven jaar na jaar met elkaar te verbinden om aldus interdisciplinariteit te bewerkstelligen. Elk jaar wordt het portfolio van het gekozen geneesmiddel uitgediept met de nieuw verworven competenties en worden de opgedane kennis en vaardigheden gepresenteerd voor een panel van juryleden uit het onderwijsteam. Aan de hand van het portfolio moet jaarlijks aangetoond worden welke competenties behaald werden. De interactie met de internationale co-promotor gebeurt in het Engels.

Leerresultaten

Algemene Competenties

‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’ omvat projectonderwijs, groepswerk, zelfstudie, begeleiding door de promotor, interactie met de internationale co-promotor, individuele reflectiegesprekken met de projectleider, feedback door de promotor en projectleider. Het geheel van leerresultaten en leerervaringen wordt verwerkt in het portfolio. Bij het succesvol doorlopen van ‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’ zullen de studenten volgende specifieke vaardigheden verwerven:

- Het schrijven van een wetenschappelijke abstract.

- Het maken en presenteren van een wetenschappelijke poster.

- Het maken en geven van een wetenschappelijke mondelinge presentatie.

- Het correct geschreven en mondeling gebruik van medische terminologie.

- Het correct geschreven en mondeling gebruik van farmaceutische nomenclatuur.

- Noties van Engels wetenschappelijk taalgebruik zowel geschreven als gesproken.

- Noties van het gebruik van de farmacopee.

- Noties van het gebruik van medische databanken.

- Noties van het gebruik van electronische referentiesystemen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 35% van het eindcijfer

WPO Verslag bepaalt 15% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Online schriftelijk examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondelinge groepspresentatie met een wegingsfactor 35 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Portfolio met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie zal zowel op groepsniveau (gezamenlijke mondelinge presentatie, inclusief digitale poster, en gezamenlijk schriftelijk portfolio, inclusief abstract, en interactie met de internationale co-promotor) als op individueel niveau (online schriftelijke test) gebeuren. De verdeelsleutel ter bepaling van het eindcijfer is als volgt:

- Individuele online schriftelijke test: 50%.

- Gezamenlijke mondelinge presentatie inclusief digitale poster en interactie met de internationale co-promotor: 35%.

- Gezamenlijk schriftelijk portfolio inclusief geschreven abstract: 15%.

 

De gezamenlijke mondelinge presentatie inclusief digitale poster wordt door een panel van juryleden uit het onderwijsteam beoordeeld. Het gezamenlijk schriftelijk portfolio inclusief geschreven abstract wordt beoordeeld door de promotor en projectbegeleider, waarbij eveneens gelet zal worden op de individuele bijdrage van elke student en een correctie aan de hand van een ‘peer assessment’ score gegeven door medestudenten in rekening genomen zal worden. De interactie met de internationale co-promotor zal beoordeeld worden door de VUB promotor en de internationale co-promotor op basis van het gezamenlijk gesprek. De schriftelijke test omvat een aantal vragen omtrent medische terminologie en farmaceutische nomenclatuur en zal georganiseerd worden op het einde van de vastgelegde periode van ‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’ (projectweek). Er wordt geen bijkomend examen in de 1ste zittijd voorzien voor dit opleidingsonderdeel.

Als voorbereiding op de individuele schriftelijke test zal een online proeftest georganiseerd worden ter toetsing van de aangeleerde vaardigheden omtrent medische terminologie. Deelname aan deze proeftest is verplicht. Het niet deelnemen aan deze proeftest, hetzij wettig of onwettig, leidt automatisch tot een verwijzing naar de 2de zittijd. Het resultaat van deze online proeftest telt niet mee voor het eindcijfer. Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van bovenstaande verdeelsleutel. In het geval een student 8/20 of minder krijgt op 1 van de 3 onderdelen die meetellen voor het eindcijfer (individuele schriftelijke test, gezamenlijke mondelinge presentatie inclusief digitale poster en/of gezamenlijk schriftelijk portfolio inclusief geschreven abstract) dan wordt dit ook het eindcijfer en wordt de student doorverwezen naar de 2de zittijd. In het geval een student wettig afwezig is gedurende een deel van de voorbereiding en/of presentatie van de gezamenlijke mondelinge presentatie inclusief digitale poster, of tijdens de voorbereiding van het gezamenlijk schriftelijk portfolio inclusief geschreven abstract, dan zal de student een extra individuele taak omtrent het geneesmiddel moeten indienen in de 1ste zittijd. In het geval een student wettig afwezig is tijdens de individuele schriftelijke test, dan kan de student pas in de 2de zittijd terug deelnemen aan de individuele schriftelijke test. In het geval een student onwettig afwezig is gedurende een deel van de voorbereiding en/of presentatie van de gezamenlijke mondelinge presentatie inclusief digitale poster, of tijdens de voorbereiding van het gezamenlijk schriftelijk portfolio inclusief geschreven abstract, dan wordt de student doorverwezen naar de 2de zittijd en zal de student bovendien een extra individuele taak omtrent het geneesmiddel moeten indienen. In het geval een student onwettig afwezig is tijdens de individuele schriftelijke test, dan wordt de student doorverwezen naar de 2de zittijd. In het geval een student wettig of onwettig afwezig is gedurende de vastgelegde periode van ‘Lijnproject: wetenschapscommunicatie’ (projectweek) dan wordt de student onmiddellijk doorverwezen naar het volgende academiejaar. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Startplan