4 ECTS credits
120 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4021263ENW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
De gedragstherapie wordt vanuit twee complementaire invalshoeken beschouwd:
De Vlaams/Nederlandse gedragstherapie hanteert een procesmatige visie, waarbij vanuit individuele, holistische en idiosyncratische analyses op maat geïntervenieerd wordt en is gebaseerd op de leerpsychologie. Vertrekkende van de klassieke Pavloviaanse conditionering wordt de betekenisanalyse (BA) ontwikkeld als het diagnostisch instrument voor de emotionele betekenisverlening. Op basis van de operante conditionering wordt gedrag geanalyseerd aan de hand van de functieanalyse (FA). De gedragstherapeutische interventies worden geclassificeerd op basis van het twee-componentenmodel, dat de BA en FA omvat en vloeien als het ware voort uit deze analyses.
In de Angelsaksische CBT hebben cognities een centrale rol in het ontstaan en in stand houden van pathologie en problemen.
De school van Beck is de meest bekende vorm van CBT: interventies voor tal van psychische problemen worden gevat in protocollen die op hun effectiviteit onderzocht worden. Op het niveau van DSM-IV As I problemen gelden vooral interventies op niveau van de automatische gedachten.
Werken op het niveau van persoonlijkheid impliceert behandeling van de kern-ordende schema’s en vergt een constructivistische visie op therapie, die geïllustreerd wordt aan de hand van de Schema-Focused Therapy (SFT). SFT is integratief en complementair met de Vlaams/Nederlandse gedragstherapie en vermenselijkt het leerpsychologisch referentiekader.
Voor bijkomende informatie gelieve contact te nemen via cschotte@vub.ac.be
Vereist boek:
Van Genderen, H. en Arntz, A. (2021). Schematherapie bij borderline- persoonlijkheidsstoornis. Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam (ISBN 9789057124853)
Vereiste cursustekst: Syllabus "Gedragstherapie" uitgegeven door de VUB.
Vereiste lesslides, evenals oefeningen, links naar interessante websites en informatieve teksten zijn te vinden op de Canvas website.
Aanvullend studiemateriaal:
1) Korrelboom, K. en ten Broeke E. (2004) Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Uitgeverij Couthino, Bussum (ISBN: 9789062833467)
2) Young, J.E., Klosko, J.S. en Weishaar, M.E. (2016). Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Bohn Stafleu van Loghum, Houten (ISBN: 9789031343355)
3) D. Hermans, P. Eelen en J.W.G. Orlemans (2017). Inleiding tot de Gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. (ISBN: 9789036819503)
Feitelijke en inzichtelijke kennis van de theorie en praktijk van de cognitieve gedragstherapie.
Door deze kennis kan de student (psychopathologische) klachten en problemen
(1) volgens de gedragstherapeutische diagnostiek begrijpen, structureren en analyseren
en
(2) op wetenschappelijk onderbouwde en verantwoorde wijze therapeutische interventies voorstellen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
Examenafname en beoordeling door titularis.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)