4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021262ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt ‘Psychologische gespreksvoering’ (tenzij niet opgelegd in je SCH-/VOO-programma wegens je voorpleiding) EN 'klinische psychiatrie' gevolgd, alvorens het therapievak (gedrags-/psychodynamische/relatie) op te nemen.​
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Anouk Vanden Bogaerde (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
142 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De gedragstherapie wordt vanuit verschillende complementaire invalshoeken beschouwd:
De Vlaams/Nederlandse gedragstherapie hanteert een procesmatige visie, waarbij vanuit individuele, holistische en idiosyncratische analyses op maat geïntervenieerd wordt en is gebaseerd op de leerpsychologie. Vertrekkende van de klassieke Pavloviaanse conditionering wordt de betekenisanalyse (BA) ontwikkeld als het diagnostisch instrument voor de emotionele betekenisverlening. Op basis van de operante conditionering wordt gedrag geanalyseerd aan de hand van de functieanalyse (FA). De BA en FA worden geïntegreerd in het zogenaamde kernproces dat de basis vormt voor het behandelplan en het selecteren van interventies. 
In de Angelsaksische CBT hebben cognities een centrale rol in het ontstaan en in stand houden van pathologie en problemen.
De school van Beck is de meest bekende vorm van CBT: interventies voor tal van psychische problemen worden gevat in protocollen die op hun effectiviteit onderzocht worden. 
Een andere visie is de Schema-Focused Therapy (SFT) die verder bouwt op de cognitieve visie en deze toepast op het werken met persoonlijkheidsproblematieken. SFT is integratief en complementair met de Vlaams/Nederlandse gedragstherapie.
Ten laatste worden interventies uit de derde generatie gedragstherapie behandeld, met daarbij aandacht voor mindfulness, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en Compassion-focused Therapy (CFT).

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Cognitieve Gedragstherapie: Verandering op maat, Vanden Bogaerde, A., Stas, P., Hoorelbeke, K. & Koster, E.H.W., 1ste druk, Acco, Leuven, 9789464148985, 2022
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Lesslides, evenals oefeningen, links naar interessante websites en informatieve teksten, Canvas
Bijkomende info

Voor bijkomende informatie gelieve contact te nemen via anouk.vanden.bogaerde@vub.be .
     

Vereist materiaal:
1)    Vanden Bogaerde, A., Stas, P., Hoorelbeke, K. & Koster, E.H.W. (2022). Cognitieve gedragstherapie: Verandering op maat. Acco, Leuven. (ISBN: 9789464148985)
2)    Syllabus uitgegeven bij VUB.

     
Aanvullend materiaal:
1)    Korrelboom, K. en ten Broeke E. (2004) Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Uitgeverij Couthino, Bussum (ISBN: 9789062833467)
2)    Arntz, A. & Jacob, G. (2020). Schematherapie. Een praktische handleiding.Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam. (ISBN 9789057123542)
3)     A-Tjak, J. (2015). Acceptance & Commitment Therapy. Theorie en praktijk. Bohn, Stafleu & van LoghumHouten. (ISBN 9789036804967)

Leerresultaten

Algemene competenties

Feitelijke en inzichtelijke kennis van de theorie en praktijk van de cognitieve gedragstherapie.
Door deze kennis kan de student (psychopathologische) klachten en problemen
 
(1)    volgens de gedragstherapeutische diagnostiek begrijpen, structureren en analyseren
(2)    op wetenschappelijk onderbouwde en verantwoorde wijze therapeutische interventies voorstellen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Open vragen

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen met open vragen

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)