4 ECTS credits
120 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021262ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor Klinische psychiatrie en Psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden. Studenten komende uit het schakelprogramma van 45 SP (voor BA Toegep psy) moeten enkel geslaagd zijn voor klinische psychiatrie.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Christiaan Schotte (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
39 contacturen Practical exercises
142 contacturen Self study
Inhoud

De gedragstherapie wordt vanuit twee complementaire invalshoeken beschouwd:
De Vlaams/Nederlandse gedragstherapie hanteert een procesmatige visie, waarbij vanuit individuele, holistische en idiosyncratische analyses op maat geïntervenieerd wordt en is gebaseerd op de leerpsychologie. Vertrekkende van de klassieke Pavloviaanse conditionering wordt de betekenisanalyse (BA) ontwikkeld als het diagnostisch instrument voor de emotionele betekenisverlening. Op basis van de operante conditionering wordt gedrag geanalyseerd aan de hand van de functieanalyse (FA). De gedragstherapeutische interventies worden geclassificeerd op basis van het twee-componentenmodel, dat de BA en FA omvat en vloeien als het ware voort uit deze analyses.
In de Angelsaksische CBT hebben cognities een centrale rol in het ontstaan en in stand houden van pathologie en problemen.
De school van Beck is de meest bekende vorm van CBT: interventies voor tal van psychische problemen worden gevat in protocollen die op hun effectiviteit onderzocht worden. Op het niveau van DSM-IV As I problemen gelden vooral interventies op niveau van de automatische gedachten.
Werken op het niveau van persoonlijkheid impliceert behandeling van de kern-ordende schema’s en vergt een constructivistische visie op therapie, die geïllustreerd wordt aan de hand van de Schema-Focused Therapy (SFT). SFT is integratief en complementair met de Vlaams/Nederlandse gedragstherapie en vermenselijkt het leerpsychologisch referentiekader.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Gedragstherapie, Schotte, VUB, 2220170006727, 2019
Handboek (Vereist) : Schematherapie bij borderline- persoonlijkheidsstoornis, van Genderen, H. en Arntz, A., 2de geheel herziene druk, Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam, 9789057124853, 2021
Bijkomende info

Voor bijkomende informatie gelieve contact te nemen via cschotte@vub.ac.be


Vereist boek:
Van Genderen, H. en Arntz, A. (2021). Schematherapie bij borderline- persoonlijkheidsstoornis. Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam (ISBN 9789057124853)

Vereiste cursustekst: Syllabus "Gedragstherapie" uitgegeven door de VUB.

Vereiste lesslides, evenals oefeningen, links naar interessante websites en informatieve teksten zijn te vinden op de Canvas website.


Aanvullend studiemateriaal:

1) Korrelboom, K. en ten Broeke E. (2004) Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Uitgeverij Couthino, Bussum (ISBN: 9789062833467)
2) Young, J.E., Klosko, J.S. en Weishaar, M.E. (2016). Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Bohn Stafleu van Loghum, Houten (ISBN: 9789031343355)
3) D. Hermans, P. Eelen en J.W.G. Orlemans (2017). Inleiding tot de Gedragstherapie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. (ISBN: 9789036819503)

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Feitelijke en inzichtelijke kennis van de theorie en praktijk van de cognitieve gedragstherapie.
Door deze kennis kan de student (psychopathologische) klachten en problemen
(1) volgens de gedragstherapeutische diagnostiek begrijpen, structureren en analyseren
en
(2) op wetenschappelijk onderbouwde en verantwoorde wijze therapeutische interventies voorstellen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Mondeling met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
Examenafname en beoordeling door titularis.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)