3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023915BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
In het eerste deel van de cursus wordt het belang van modelleren en meer bepaald objectgericht modelleren toegelicht.
In het tweede deel besteden we aandacht aan het modelleren zelf. We introduceren kort het software engineering proces en situeren hierin het maken van modellen. Daarna komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Het modeleren van objecten, klassen, verbanden ertussen en beperkingen.
- Het modeleren van toestanden.
- Het modeleren van interactie.
- Relaties tussen verschillende modellen.
- UML als diagramtechniek voor modeleren (object- en klassendiagram, toestandsdiagram, "use case" diagram, sequentiediagram, communicatiediagram en activiteitendiagram).
We bespreken ook kort de vertaalslag van de modellen naar de implementatie.
Bijkomende informatie (uurrooster, assistenten, contactinformatie, oefeningen, formatieve evaluaties ...) kan gevonden worden via het leerplatform.
Het materiaal (transparanten) dat tijdens de hoorcolleges gebruikt wordt is beschikbaar via het leerplatform.
De leerresultaten van dit opleidingsonderdeel zijn:
De student heeft kennis van en inzicht in modelleren en meer bepaald objectgericht (OO) modelleren, en kan deze kennis aanwenden bij het uitwerken van informaticatoepassingen (programma's, databanken, websites, ...).
De student beheerst de standaardtechniek in OO modelleren, met name UML, en kan deze vlot toepassen.
De student kent de rol van modelleren in het algemene software engineering proces.
De student heeft voldoende kennis over modelleren om zelfstandig andere modelleertechnieken te kunnen leren.
Dit betekent meer specifiek, wat betreft:
Kennis en het inzicht:
- De student kan het belang van modelleren in informaticatoepassingen uitleggen.
- De student kent de belangrijkste OO modelleerconcepten (zoals klasse, instantie, subklasse, overerving, overschrijven, polymorfisme, ...) en kan deze definiëren, opsommen, uitleggen en illustreren.
- De student kan UML als modelleertechniek uitleggen.
- De student kan de rol van modelleren in het algehele software ontwikkelingsproces uitleggen.
- De student kan de belangrijkste principes van goed modelleren opsommen en uitleggen.
- De student kan uitleggen hoe modelleren kunnen vertaald worden naar een implementatie.
Toepassing van de kennis en het inzicht:
- De student kan met de hierboven vermelde technieken en principes in de praktijk goede modellen voor informaticatoepassingen maken.
Oordeelvorming:
- De student kan de meest geschikte modellen voor een welbepaalde toepassing kiezen.
- De student kan de gebruikte technieken kritisch beoordelen.
Communicatie:
- De student kan zich duidelijk schriftelijk uitdrukken over de hierboven opgesomde onderwerpen en zelf ontwikkelde modellen.
Leervaardigheden:
- De student kan vertrekkend van de opgedane basiskennis, andere modelleersystemen zelfstandig leren, begrijpen en toepassen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het examen is een schriftelijk examen en bestaat uit oefeningen (toetsen van het kunnen toepassen) en theoretische vragen (toetsen van kennis en inzicht).
Tijdens het semester kunnen er formatieve evaluaties plaatsvinden.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de artificiële intelligentie: Standaard traject
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: Traject C (Ind Ing, 61 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: Traject A (76 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen: Traject B (65 ECTS)