3 ECTS credits
86 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021062ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Dit vak richt zich op de volgende vraag: wat is wetenschappelijk onderzoek en welke vaardigheden dienen te worden ontwikkeld om adequaat onderzoek te verrichten? Er zal vooral worden ingegaan op het proces van verzamelen, verwerken en communiceren van informatie in een academisch-wetenschappelijke context.
Geen bijkomende informatie.
Algemene competenties waaraan dit opleidingsonderdeel wenst bij te dragen:
1. Afgestudeerden kunnen vraagstukken uit de menswetenschappen identificeren, formeel en inhoudelijk ontwikkelen, interpreteren en persoonlijke stellingen beargumenteren.
2. Afgestudeerden beschikken over de vaardigheid om academische terminologie en begrippen met betrekking tot wetenschappelijk onderzoek correct te hanteren.
3. Afgestudeerden hebben een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.
4. Afgestudeerden beschikken over de vaardigheid om bronnen en wetenschappelijke werken uit het domein van de menswetenschappen te analyseren en te synthetiseren.
5. Afgestudeerden rapporteren mondeling en schriftelijk over het onderzoeksproces en -resultaten aan diverse doelgroepen.
Specifieke leerresultaten die het opleidingsonderdeel beoogt:
1. Studenten zijn in staat om verschillende tekstsoorten te analyseren.
2. Studenten kunnen verschillende types wetenschappelijke literatuur onderscheiden.
3. Studenten ontwikkelen zoekstrategieën die hen in staat stellen om wetenschappelijke werken te vinden.
4. Studenten weten wat referentiesystemen zijn en kunnen de opgegeven referentiesystemen correct toepassen. Studenten kunnen correct citeren en parafraseren.
5. Studenten hebben inzicht in hun eigen taalvaardigheid. Ze hanteren het gepaste taalregister in een academische context. Ze kunnen veelvoorkomende fouten herkennen, remediëren en op termijn vermijden.
6. Studenten kennen de sleutelelementen van een tekststructuur en kunnen de verschillende onderdelen van een wetenschappelijke tekst herkennen.
7. Studenten kunnen de notie wetenschappelijke integriteit duiden en aspecten van wetenschappelijke integriteit of de afwezigheid ervan uitleggen.
8. Studenten kunnen één of meerdere wetenschappelijke teksten uit hun opleidingsgebied samenvatten in hun eigen woorden.
9. Studenten kunnen op een kernachtige en aantrekkelijke manier onderzoeksresultaten communiceren aan hun peers.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Indien niet geslaagd voor het schriftelijke examen en/of de presentatie is het eindcijfer gelijk aan het laagst behaalde cijfer voor een van deze examenonderdelen.
Het overschrijden van de deadline voor de presentatie leidt tot een nul voor dat examenonderdeel.
Het niet indienen van de presentatie leidt tot een AFW voor dat examenonderdeel en dus een AFW voor het gehele oo.
Het schriftelijke examen is multiple choice zonder giscorrectie.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Startplan
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in gender en diversiteit: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)