3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1021008BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om Linguistica testuale dell'italiano te kunnen opnemen, moet je geslaagd zijn voor Lingua, cultura e società in Italia, of dit vak tenminste opnieuw registreren. Geef steeds voorrang aan vakken uit de laagste fase van je opleiding. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Italiaans
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Stefano De Pascale (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
38 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel wil een eerste, gerichte verdieping bieden bij het taalverwervingsproces Italiaans, met name met het oog op het ontwikkelen van in het kader van het academisch curriculum in de Taal- en Letterkunde passende lees- en schrijfvaardigheidsstrategieën. Daarnaast wil het college ook een eerste theoretisch gerichte kennismaking bieden met betrekking tot de Italiaanse linguïstiek. De concrete disciplinaire invalshoek is dat van de tekstlinguïstiek en de pragmatiek. Enkele onderwerpen die aan bod zullen komen: de informatiestructuur van zinnen, de referentiele dimensie van teksten (deixis en anaforen), de verwerving van pragmatiek door tweedetaalleerders, het gebruik van bindwoorden en hun rol bij het leggen van betekenisverbanden binnen teksten etc.

Contenuto

L'insegnamento vuole offrire un primo approfondimento complementare allo sviluppo della padronanza linguistica degli studenti. Si intende in particolare favorire lo sviluppo di competenze di lettura e di redazione adatte nell'ambito del curriculum accademico di Lingue e lettere. Inoltre, il corso intende anche aprire una prospettiva più teorica sulla linguistica italiana. In particolare tratteremo i materiali linguistici grazie all'apparato concettueale della linguistica del testo e della pragmatica. Tra gli argomenti da discutere si  trovano: la struttura informativa della frase, la dimensione referenziale dei testi (deissi e anafora), l'apprendimento della pragmatica da parte di parlanti di italiano come seconda lingua, l'uso dei connettivi per esprimere relazioni semantische intratestuali etc.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Een reader zal ter beschikking gesteld worden, Canvas
Handboek (Vereist) : Grammatica italiana di base, Pietro Trifone & Massimo Palermo, Bologna, Zanichelli, 9788808420381, 2021
Handboek (Aanbevolen) : L'analisi del periodo, Michele Prandi, Roma, Carocci, 9788843067091, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Scrivere all'università, Manuale pratico con esercizi e antologia di testi, Paola Italia, 2de, Mondadori Education, 9788800745024, 2014
Handboek (Aanbevolen) : Nuova grammatica italiana, Gianpaolo Salvi & Laura Vanelli, Bologna, Il Mulino, 9788815099600, 2004
Bijkomende info

Niet van toepassing.

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kunnen enkelvoudige en complexe zinnen ontleden, alternatieve wendingen voorstellen en hierdoor ontstane nuanceverschillen duiden, wijzen correct gebruiken, structuurelementen in een tekst herkennen en zelf mogelijkheden voor het expliciteren van de interne samenhang van een tekst voorstellen.

Obiettivi

Lo studente è capace di analizzare frasi semplici e complesse; sa riformulare delle frasi usando strutture alternative, adoperando il modo verbale corretto e interpretando cambiamenti semantici legati a queste trasformazioni.  Infine è in grado di riconoscere gli elementi strutturanti in un testo o di suggerire modi alternativi per esplicitarne la struttura.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftelijk met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Formative assessment

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • permanente evaluaties met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Eerste zittijd

Schriftelijk examen (70%): de beoordeling zal hoofdzakelijk berusten op oefeningen met betrekking tot authentieke contexten, hoewel ook enkele vragen over de geziene taalkundige modellen deel uitmaken van de evaluatie.

Permanente evaluatie (30%): de student(e) zal schriftelijke taken (redactie van artikels, opiniestukken, uitgebreidere schriftelijke oefeningen) inleveren in de loop van het semester.

Tweede zittijd

Zie eerste zittijd, de student(e) zal de opdrachten van de permanente evaluatie gelijk afleggen met het schriftelijke examen.

Sistema di valutazione

Prima sessione di esami

Esame scritto (70%): la valutazione avverrà innanzitutto tramite esercizi basati su contesti autentici, anche se sono previste anche alcune domande sui modelli linguistici studiati.

Valutazione permanente (30%): lo studente/la studentessa dovrà consegnare compiti scritti (articoli, opinioni, esercizi scritti elaborati) durante il corso.

Seconda sessione di esami

Come la prima sessione. I compiti della valutazione permanente saranno integrati nell’esame scritto.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal