3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020994BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Duits
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Inge Arteel (titularis)
Mathias Meert
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
35 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus focust op ontwikkelingen in de Duitstalige literatuur van de Moderniteit (rond 1900).

De cursus plaatst de literatuur uit de periode 1880-1920 centraal. Aan bod komen o.a. de literaire stromingen naturalisme, symbolisme, expressionisme en dadaisme, evenals de literatuur van de Wiener Moderne. De nadruk ligt op hun vervlechting met wetenschappelijke discours zoals het darwinisme, de psychoanalyse en de taalfilosofie, en maatschappelijke ontwikkelingen zoals de Reformpädagogik en het feminisme. 

 

Diese Vorlesung behandelt wichtige Entwicklungen in der deutschsprachigen Literatur der Jahrhundertwende (1900). Literarische Strömungen wie Naturalismus, Symbolismus, Expressionismus und Dadaismus werden besprochen, wie auch die Literatur der Wiener Moderne. Hervorgehoben werden die Bezüge zu damaligen wissenschaftlichen und gesellschaftlichen Entwicklungen wie Darwinismus, Psychoanalyse, Sprachphilosophie, Reformpädagogik und Feminismus. 

 

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Deutschsprachige Literatur der Jahrhundertwende, I. Arteel, VUB, 2220170002682, 2016
Handboek (Vereist) : Frühlings Erwachen, Frank Wedekind, Reclams Universal-Bibliothek 7951, Reclam, 9783150079515, 2000
Handboek (Vereist) : Fräulein Else, Arthur Schnitzler, Reclams Universal-Bibliothek 18155, Reclam, 9783150181553, 2002
Handboek (Vereist) : Die Verwandlung, Franz Kafka, Reclams Universal-Bibliothek 9900, Reclam, 9783150099001, 2001
Bijkomende info

Van de studenten wordt verwacht dat ze elke week de te bespreken teksten lezen en actief aan de bespreking deelnemen. Aanwezigheid in de lessen is dan ook noodzakelijk. 

Elke student bereidt een presentatie van minstens 20 minuten voor over een tekst naar keuze uit de cursus. De voorbereiding wordt ten laatste 3 dagen  voor de les ingediend bij de lesgever. De student verwerkt de feedback van de lesgever in de presentatie die tijdens de les gegeven zal worden. 

 

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kunnen

- inzichten verwoorden in de literaire en culturele ontwikkelingen van de moderniteit rond 1900;
- literaire teksten analyseren in relatie tot wetenschappelijke en maatschappelijke discours;

- logisch, inzichtelijk en interactief een literaire analyse presenteren gedurende 20 minuten in correct Duits op een gevorderd niveau.


 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • mondelinge evaluatie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen dat peilt naar kritisch inzicht in de ontwikkelingen van de behandelde periode, met voorbereidingstijd, zonder hulpmiddelen

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • participatie met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: permanente evaluatie van de actieve medewerking in de lessen

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • mondelinge presentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Presentatie van 20 minuten over een tekst naar keuze uit de cursus

Aanvullende info mbt evaluatie

De wekelijkse voorbereiding en actieve participatie gelden als formatieve evaluatie.

De mondelinge presentatie geldt zowel als formatief en als summatief evaluatiemoment.

Het examenonderdeel "mondelinge presentatiel" kan niet werden hernomen in tweede zittijd. Het deelresultaat van dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd.

Studenten moeten op alle deelevaluaties geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het gehele studiedeel.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal