3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020991BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Frans
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Tatiana Pieters
Philipp Krämer (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
52 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit studieonderdeel heeft als overkoepelend onderwerp het Frans in beweging: We zullen de taal niet als statisch systeem beschouwen maar echter als praktijk die steeds verandert en nieuwe formen kan aannemen, afhankelijk van o.a. gebied, spreker, situatie of tijd. Het verband tussen taalverandering en taalvariatie staat hierbij altijd centraal.

Wij bestuderen de traditionele dialecten van het Frans en de nieuwere français régionaux in samenspel met de ontstaansgeschiedenis van de standaardtaal, de verspreiding van het Frans in de wereld als pluricentrische taal, stilistische variatie bv. in de schrijf- en spreektaal, en actuele ontwikkelingen in de taal bv. met oog op migratie, meertaligheid en taalcontact.

Naast de taalinterne dynamiek in fonologie, morfologie, syntaxis of pragmatiek zal ook de sociale dimensie van taalvariatie en -verandering en rol spelen: Hoe gaan de sprekers om met verschillen in hun taalgebruik, hoe reageert de taalpolitiek?

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Documenten ter beschikking in de lessen of via het leerplatform + eigen notities, Canvas
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Atlas du français de nos régions, Avanzi, Mathieu, Armand Colin, 2017
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Histoire de la langue française., Chaurand, Jacques, 13e édition, Presses Universitaires de France, 2021
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : La variation sociale en français, Gadet, Françoise, Ophrys, 2007
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Manuel des francophonies, Reutner, Ursula, De Gruyter, 2017
Bijkomende info

Aangezien het vak in het Frans gedoceerd en geëvalueerd wordt, is een gevorderde kennis van deze taal vereist.

Het studiemateriaal wordt in de loop van het semester tijdens de lessen of via het leerplatform aan de studenten ter beschikking gesteld. Daarnaast dienen de studenten zelf aantekeningen te maken bij de lessen.

Leerresultaten

Algemene competenties

  • Studenten zijn in staat om de belangrijkste dimensies van variatie en taalgeschiedenis in het Frans wetenschappelijk te beschrijven en te analyseren, daarbij gebruik makend van theoretische modellen en de correcte taalkundige terminologie. Zij zijn op de hoogte van maatschappelijke debatten over taalvariatie en -verandering en kunnen hieraan op wetenschappelijke basis een bijdrage leveren.

    Studenten zijn in staat om, onder begeleiding, een kleinschalige studie uit te voeren over een specificiek thema i.v.m. taalkundige variatie, taalcontact of taalverandering in het Frans.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: fiche de recherche+audio

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Het eindcijfer is het totaal van de cijfers die behaald werden voor de twee componenten, op voorwaarde dat voor geen enkel van deze componenten een cijfer onder de 08/20 behaald werd. Is dit wel het geval voor één van de twee componenten, dan zal ook automatisch het eindcijfer onder de 08/20 liggen, wat ook het behaalde resultaat voor de andere component moge zijn.
  • Afwezigheid op één van de twee verplichte onderdelen van de evaluatie, leidt tot een afwezig als resultaatscode.
  • Een deelresultaat wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. De student die een examenonderdeel toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent voor de aanvang van de zomervakantie.
  • Eenmaal een student gemeld heeft af te zien van een deelcijfer, verliest hij dit onherroepelijk.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal