3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020980BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Geschiedenis van het Nederlands' gevolgd, alvorens 'Diachronische studie van het Nederlands' op te nemen.​ Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Wim Vandenbussche
Jill Puttaert (titularis)
Chris De Wulf
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
25 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In het eerste deel van de cursus wordt een overzicht gegeven van de interne en externe geschiedenis van de Germaanse talen. Nadien worden een aantal aspecten van de historische grammatica van het Nederlands systematisch besproken. De nadruk ligt daarbij op de ontwikkeling van de fonologie en de morfologie vanaf de Oudnederlandse tot de Nieuwnederlandse periode. 

Ook bij de problematiek van filologische edities kan hierbij aan bod komen: om het filologisch handwerk te illustreren kan een taak opgegeven worden die meetelt voor een kwart van het examencijfer.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Externe geschiedenis van de Germaanse talen, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Historische fonologie van het Nederlands, J. Van Loon, Canvas, 2014
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Historische Grammatica van het Nederlands, A. Van Loey, Schönfelds, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Het verhaal van het Nederlands, Van der Sijs, N. & R. Willemyns., Canvas, 2009
Bijkomende info

Dit vak wordt gedoceerd in het Nederlands.

Cursustekst (syllabus) en handboeken worden gratis ter beschikking gesteld via Canvas.  Studenten moeten deze werken dus *niet* kopen.

 

Syllabus:

  • Vandenbussche, W. Historische grammatica van het Nederlands
    [herdruk van: Willemyns, R. Externe geschiedenis van de Germaanse talen]

Als sterk aanbevolen aanvulling bij voornamelijk het tweede deel van het college kunnen de studenten een beroep doen op enkele leerboeken historische grammatica. Het werk dat het meeste aansluiting vindt bij de behandelde thema's is:

  • Van Loon, J. (1986). Historische fonologie van het Nederlands. Leuven / Amersfoort: Acco. 
    [VUB-bib]

Andere nuttige leerboeken historische grammatica:

  • Van Loey, A. (1970). Schönfelds Historische grammatica van het Nederlands. Klankleer. Vormleer. Woordvorming. 8e druk. Zutphen: Thieme. 
    [VUB-bib; ook integraal online beschikbaar via de dbnl]
  • Van Loey, A. (1967). Inleiding tot de historische klankleer van het Nederlands. Zutphen: Thieme. 
    [korte samenvatting van het voorgaande; VUB-bib]
  • Van Bree, C. (1987). Historische grammatica van het Nederlands. Dordrecht: Foris.
    [integraal online beschikbaar via de dbnl; eerdere editie: VUB-bib]

Een populariserende inleiding tot de externe taalgeschiedenis van het Nederlands, waarin enkele van de behandelde thema's toegankelijk worden uiteengezet:

  • Van der Sijs, N. & R. Willemyns. 2009. Het verhaal van het Nederlands. Amsterdam: Bert Bakker. 
    [VUB-bib]
Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten verwerven grondig en verdiepend inzicht in de interne en externe voorgeschiedenis van het Nederlands (historische en geografische evolutie van de Germaanse talen vanaf de Indogermaanse periode) 
Studenten verwerven kennis en inzicht in de historische taalontwikkeling en taalvariatie van het Nederlands.
Studenten worden vertrouwd met vocalische en consonantische veranderingsprocessen uit die geschiedenis (o.a. klankverschuiving, umlaut,...)
Studenten verwerven grondig en verdiepend inzicht in de specifieke ontstaansgeschiedenis van het Nederlands.
Studenten verwerven grondig en verdiepend inzicht in een aantal fundamentele taalkundige veranderingen die het Nederlands onderging (aspecten van historische grammatica, diftongering, ...).
Studenten verwerven inzicht in de invloed van de geschiedenis van het taalkundig denken op taalhistoriografie.
Studenten beheersen het Nederlands op het academische niveau dat van een BA3-student verwacht kan worden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 75% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Discussie van enkele van de onder 'inhoud' vermelde punten.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Facultatieve Taak met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Indien een taak opgegeven werd, dan telt deze mee voor een kwart van het examencijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Mondeling examen:  Discussie van enkele van de onder 'inhoud' vermelde punten.


Indien een taak opgegeven werd, dan telt deze mee voor een kwart van het examencijfer.

Het deelresultaat van de paper wordt, bij een resultaat van  minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. De student die de paper toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent (met de nieuwe paper) uiterlijk voor de aanvang van de tweede zittijd.

Het deelresultaat van de paper wordt, bij een resultaat van  minstens 10/20, overgedragen naar het volgende academiejaar. De student die de paper toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent (met de nieuwe paper) uiterlijk voor de aanvang van de eerste zittijd van het volgende academiejaar.

Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie (hetzij het examen, hetzij de paper), leidt tot een afwezigheid als resultaatcode voor het opleidingsonderddeel. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal