6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020916BEW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Dit hoorcollege (HOC) biedt een overzicht van de Europese beeldende kunsten van de late middeleeuwen en vroegmoderne tijd. Kunstwerken getuigen over pauselijke en prinselijke praal, devotie en godsdienstoorlogen, kennisexplosie en Nieuwe Werelden. Gezien de ruime plaats- en tijdsafbakening (Europa, 13de -17de eeuw) wordt slechts een selectie belicht van wat traditioneel Late Middeleeuwen, Renaissance en Barok wordt genoemd. Het overzicht is om pedagogische redenen in grote lijnen chronologisch opgebouwd, maar de canon van grote kunstenaars wordt ingebed in geografisch-thematische onderdelen om zo een meer contextuele insteek toe te laten.
Digitaal cursusmateriaal (vereist): powerpoint presentaties van hoorcolleges worden wekelijks geüpload op leerplatform Canvas, alsook sommige leesmaterialen (in pdf).
Handboeken (optioneel):
Babette Bohn & James M. Saslow eds, A Companion to Renaissance and Baroque Art
S.J. Freedberg, Painting in Italy 1500-1600
Hugh Honour & John Fleming, Algemene Kunstgeschiedenis
Koenraad Jonckheere, Another history of art. 2500 jaar Europese kunstgeschiedenis
Seymour Slive, Dutch painting 1600-1800
Hans Vlieghe, Flemish art and architecture
Om dit vak met succes te vervolmaken, moet de student in staat zijn om
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- De student wordt voor 30% geëvalueerd tijdens het semester op basis van een museumopdracht met kort paper (max. 1500 woorden), en voor 70% tijdens het mondelinge examen. Hierbij krijgt de student zowel vragen op basis van beeldherkenning (kennis: een kunstwerk uit de cursus kunnen situeren in tijd en ruimte, analyseren op stijl, medium, techniek, betekenis, functie en context) als diachronische/thematische vragen (inzicht & toepassing).
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject