9 ECTS credits
270 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020891ANW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Karin Nys (titularis)
Melissa Samaes
Eva Lieve Janssens
Charlotte Pannier
Pieter Martens
Onderdelen en contacturen
52 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
166 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Aan de hand van praktische oefeningen, groepstaken en gerichte excursies verwerft de student kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn in wetenschappelijk onderzoek.

 Zowel op het domein van de kunstwetenschappen als het domein van de archeologie wordt de student vertrouwd gemaakt met:

- heuristiek

- contextanalyse

- formele analyse

- iconografisch onderzoek

- wetenschappelijke probleemstellingen en methodologieën

- literatuuronderzoek met inbegrip van historische kritiek

- synthese

- rapportering (mondeling, schriftelijk, poster)

 De eindopdrachten van het werkcollege omvatten de mondelinge en schriftelijke rapportering van de literatuursynthese en een nieuw onderzoeksvoorstel.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Toelichtingen en opdrachten, Canvas
Bijkomende info

De studenten krijgen praktische begeleiding van de assistenten, Eva Janssens en Melissa Samaes.
Aangezien er in dit opleidingsonderdeel praktische vaardigheden worden ingeoefend, is de aanwezigheid tijdens de contactmomenten vereist.

Alle informatie is beschikbaar via het teleleerplatform Canvas of wordt uitgedeeld tijdens de contactmomenten.
 

Leerresultaten

Algemene competenties

De student heeft heuristische, diagnosticerende, argumentatie- en rapporteringsvaardigheden ingeoefend die nodig zijn in kunsthistorisch en archeologisch onderzoek.

De student kan zelfstandig een kritisch essay maken over zowel een kunsthistorisch als aan archeologisch onderwerp.

De student kan tussentijdse onderzoeksresultaten voorstellen in de vorm van een posterpresentatie en een mondelinge presentatie.

 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten van de bacheloropleiding Kunstwetenschappen en Archeologie:

2. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft inzicht in de iconografische, stilistische en technische aspecten van artistieke en materiële cultuur.

3. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie brengt de voornoemde kennis in verband met kennis van een brede culturele en maatschappelijke context en heeft inzicht in hoe artistieke productie en materiële cultuur dragers zijn van veranderlijke culturele, sociale, economische en ideologische waarden.

4. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft algemene kennis van en inzicht in de historische en actuele relaties tussen erfgoed, instituties en samenleving.

5. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft kennis van de essentiële heuristische en analytische onderzoekstechnieken, met inbegrip van terreinmethoden, natuurwetenschappelijke technieken en discoursanalyse.

7. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie formuleert onder deskundige begeleiding een probleemstelling en daaraan gekoppelde onderzoeksvragen binnen het domein van de kunstwetenschappen, archeologie of kritische erfgoedstudies.

8. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie bestudeert onder deskundige begeleiding primaire bronnen en voert een kritische, internationale literatuurstudie uit in functie van een specifieke probleemstelling.

9. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie selecteert en gebruikt onder deskundige begeleiding adequate kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoeksmethoden en biedt daarmee een antwoord op specifieke onderzoeksvragen.

10. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie rapporteert mondeling en schriftelijk over het onderzoeksproces en –resultaten aan diverse doelgroepen.

13. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie heeft een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en intellectuele eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.

14. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie is inventief, creatief en ondernemend en heeft geleerd zijn eigen weg te zoeken, met een open geest en vrij van vooroordelen.

15. De bachelor in de kunstwetenschappen en archeologie is bereid zich vanuit humanistische waarden in te zetten voor een duurzame ontwikkeling van het maatschappelijk welzijn. Hij/zij is een wereldburger, die kan omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen in een globaliserende samenleving.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Andere bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • essay, poster en presentatie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • permanente evaluatie met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het gemiddelde van alle taken en tussentijdse testen (= permanente evaluatie tijdens semester 1 en 2)

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie gebeurt op basis van twee onderdelen: luik A (taken en tussentijdse testen tijdens semesters 1 en 2) en luik B (kritische synthese, poster- en mondelinge presentatie). De student moet op beide onderdelen geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het gehele studiedeel.

In luik A is een actieve deelname aan de contactmomenten een onderdeel van de permanente evaluatie. Er moet minstens driekwart van alle opdrachten (taken en tussentijdse testen) worden afgelegd om te kunnen slagen voor dit onderdeel.

In luik B moeten alle opdrachten (kritisch essay, poster- en mondelinge presentatie) worden afgelegd om te kunnen slagen voor dit onderdeel.

Er wordt een gewogen gemiddelde gemaakt van de twee onderdelen (luik A en luik B) op voorwaarde dat de student voor elk onderdeel minstens de helft van de punten behaalt. Indien de student voor één van beide onderdelen minder dan de helft van de punten behaalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk aan het laagste cijfer.

Tweede zittijd:

Deelcijfers voor een onderdeel worden, indien de student voor dat onderdeel minstens de helft van de punten behaalt, overgedragen naar de tweede zittijd. Afstand doen van deelcijfers is niet mogelijk.

De student die niet geslaagd is tijdens de eerste zittijd, vraagt ten laatste op 10 juli via e-mail aan Prof. Karin Nys een opdrachtendossier aan, waarin bepaald wordt welke opdrachten waarvoor de student niet geslaagd was moeten worden overgedaan of bijgewerkt. Dit opdrachtendossier moet ten laatste op 16 augustus worden ingediend via Canvas.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Startplan
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen